International Work Finder la Gala Tranzit: Noua legislație privind recrutarea de muncitori străini nu blochează piața, ci o face mai sigură, mai controlabilă și mai predictibilă

melania pop

Dat fiind faptul că deficitul de șoferi profesioniști este o temă ce nu mai poate fi evitată atunci când se organizează conferințe/dezbateri care au ca public firme de transport, Melania Pop, Managing Partner International Work Finder, a prezentat și în cadrul Galei Tranzit principalele noutăți pe care le aduce Ordonanţa de Urgenţă 32/2026 privind accesul străinilor pe piaţa muncii din România.

Aceasta a reamintit că în 2026 contingentul stabilit prin HG nr. 1.169/2025 este mai mic decât în 2025, de 90.000 de muncitori extracomunitari ce pot fi aduși în România pentru a ocupa una dintre cele 289 de funcții considerate deficitare menționate în Ordinul MMFTSS nr. 1073/2026 – inclusiv cea de șofer de vehicule comerciale ușoare și grele. Lista aceasta este actualizată o dată la șase luni, sau chiar mai des dacă este nevoie și dacă patronatele prezintă documentație pentru o altfel de cerere, și chiar se așteaptă în curând o astfel de completare cu alte meserii. Înainte de noua lege nu exista o listă a funcțiilor deficitare, dar acum ea este un filtru obligatoriu, astfel că, dacă o anumită meserie nu este pe listă, nu pot fi aduși lucrători pentru ea. 

Și agențiile de recrutare și angajatorii trebuie să se autorizeze!

Potrivit noii legi, agențiile nu mai pot face recrutare decât dacă depun o garanție de 75.000 de euro pentru 250 de muncitori plasați, plus câte 50.000 de euro pentrufiecare tranșă suplimentară de 250. Iar această restricție a făcut ca de la 11.000 de companii de recrutare și angajatori care aduceau în România muncitori străini să mai fie acum licențiate doar 37. În ceea ce-i privește pe angajatorii care vor să facă asta direct și să se autorizeze ei înșiși, garanția pe care trebuie să o depună este de 1.000 de euro/lucrător, iar reîntregirea sumei trebuie să se facă în 30 de zile după o eventuală executare. Ceea ce pune presiune pe lichidități, în condițiile în care suma forfetară recuperabilă este de 2.000 de euro/persoană.

În cazul agențiilor autorizarea se face pe un an, iar în cazul angajatorilor, pe doi. 

Garanția aceasta însă, așa cum subliniază Melania Pop, este cerința nouă care sperie cel mai puțin: faptul că trebuie să răspundă pentru ce se întâmplă mai departe cumuncitorii recrutați este o problemă și mai mare, din cauza numeroaselor variabile ce pot să apară.

O altă modificare adusă de OUG 32/2026 este trecerea de la depunerea fizică la depunerea online a dosarului, datorită noii platforme WorkinRomania.gov.ro, ceurmează să se deschidă în a doua jumătate a lui noiembrie și în care trebuie să se înregistreze/autorizeze angajatorii, care sunt verificați nu numai inițial, ci și ulterior. Și doar angajații înalt calificați, pentru funcții specifice, mai pot fi recrutați altfel decât printr-o agenție autorizată. Inclusiv schimbarea angajatorului pentru muncitori care se află deja în România se face prin agenții autorizate, nu se mai poate depune pur și simplu dosarul la Inspectoratul General pentru Imigrări (IGI). Astfel, procesele interne s-au reconfigurat complet, angajatorii sunt dependenți de cont și de agențiile autorizate, ceea ce ar urma să crească transparența, probatoriul și expunerea la control.

Condiții impuse agențiilor și angajatorilor în vederea autorizării

Pentru a se putea înscrie în WorkinRomania o firmă trebuie să nu aibă obligații restante la bugetul general consolidat, să desfășoare efectiv activitate de minimum un an în domenii compatibile cu ocupațiile din Lista ocupațiilor deficitare, să nu fi fost sancționată în ultimele șase luni înainte de soluționare pentru faptele prevăzute de OUG 194/2002, Codul muncii sau regulile REGES-ONLINE, să nu aibă condamnări definitive în ultimele 12 luni pentru infracțiuni privind relațiile de muncă sau exploatarea lucrătorilor, să nu aibă condamnări definitive pentru infracțiuni săvârșite cu intenție, prevăzute de Codul penal, și să nu prezinte risc de spălare a banilor sau de finanțare a terorismului. Iar reprezentanții legali, administratorii, asociații și acționarii să nu aibă condamnări pentru faptele enumerate mai sus, să nu figureze în registrele pentru infracțiuni sexuale, de exploatare sau asupra minorilor și să nu fie semnalate pentru implicare în amenințări la adresa securității naționale.

Angajatorii pot fie să-și creeze cont în WorkinRomania.gov.ro, să apeleze la o agenție de plasare autorizată ANOFM, să încheie contract de prestări servicii cu aceastași contract de plasare tripartit cu lucrătorul, iar agenția să încarce cererea unică pentru D/AM2, fie să se autorizeze, și în acest sens trebuie să aibă minimum 24 de luni de activitate neîntreruptă, o medie de cel puțin 50 de salariați în anul anterior și maximum 20% lucrători străini în situații negative (de exemplu, cu viză anulată), să nu fi avut sancțiuni relevante în ultimele 24 de luni, să depună o garanție de 1.000 de euro pentru fiecare lucrător străin, să depună direct cererea unică și să răspundă integral de proces.

În ceea ce-i privește pe angajatorii care apelează la muncitori puși la dispoziție de o agenție de recrutare, ei nu trebuie să se autorizeze – doar cei care fac recrutare pe cont propriu.

Praguri de verificare, pentru a nu se depăși limita de insucces acceptată 

Noua lege stabilește și câteva praguri de verificare pentru a nu se depăși limita acceptată de insucces – când muncitorii nu se potrivesc pentru activitatea pentru care au fost recrutați sau nu rămân la angajator. Deci persoanelor recrutate trebuie să li se prezinte dinainte condițiile și să li se ofere informații complete, iar agențiile au datoria de a verifica și calitatea umană a celor care intră în România, astfel încât să se evite situațiile neplăcute, inclusiv fuga în alt stat din Europa.

Străinii care se află în țara noastră și își pierd dreptul de ședere sunt monitorizați șase luni, pentru a se vedea dacă găsesc de lucru între timp.

Autorizația agenției de recrutare se suspendă dacă peste 10% dintre lucrătorii necalificați sau peste 30% dintre cererile unice sau dintre vize sunt respinse, iar contulangajatorului se suspendă dacă peste 20% dintre muncitorii străini își pierd dreptul de ședere în șase luni consecutive.

În condițiile prevăzute de noua lege, angajatorii trebuie deci să fie atenți cu cine lucrează – să fie o agenție licență – iar agențiile să fie atente la muncitorii pe care îiselectează, astfel încât să nu ajungă la suspendare sau la anularea dreptului de a mai recruta străini. 

Contractul de muncă se încheie și într-o limbă de circulație înțeleasă de muncitor

O altă prevedere nouă este aceea că un contract individual de muncă încheiat după intrarea în vigoare a OUG 32/2026 trebuie redactat în limba statului de origine, ca până acum, sau într-o limbă de circulație internațională pe care o înțelege străinul. Iar amenda pentru fiecare contract încheiat doar în română este de 6.000 de lei. În plus, trebuie traduse toate celelalte documente – care țin de SSM, medicină muncii, analize ș.a. Contractele de dinainte de aprilie 2026 rămân așa cum sunt și se traduc doar actele adiționale sau alte documente de la dosar care apar de acum înainte.

Noi obligații, dar și noi drepturi pentru angajatori

Noua lege aduce deci mai multe obligații pentru agențiile de recrutare, care preiau întreaga responsabilitate a muncitorilor – trebuie să se asigure că i-au recrutat corect, i-au plasat într-o companie care îndeplinește criteriile și își respectă promisiunile financiare pe care le-a făcut și că muncitorii sunt tratați corect – dar au și responsabilitate financiară în cazul în care ceva nu merge bine. „În trecut nimeni nu avea nicio responsabilitate“, subliniază Melania Pop. „Dacă muncitorii nu se potriveau sau nu voiau să rămână la angajator, nu se întâmpla nimic. Nici garanția financiară nu exista înainte, dar acum din acești bani se va plăti tot ce nu îndeplinește criteriile.“

Conform noii legi, angajatorul are câteva obligații, dar și câteva drepturi pe care anterior nu le avea. Cel mai important de știut este că salariul trebuie plătit doar încontul bancar al lucrătorului străin. În plus, dacă angajatorul asigură cazare, chiria reținută angajatului nu poate depăși 25% din salariul net al acestuia – până acum angajații nu acceptau să plătească chirie, deoarece așa era cutuma. Doar că acest lucru trebuie explicat bine de la început.

Cel puțin șase luni de la începerea activității înregistrate în REGES-ONLINE angajatorii trebuie să ofere minimum șase ore/săptămână de cursuri de limba română, cu elemente de integrare culturală și socială, pentru cei care au intrat în țară începând din iulie 2026. Pentru asta ei pot să apeleze la o școală autorizată și să facă dovadaefectuării cursurilor sau să susțină singuri acele cursuri. Reglementări care să explice exact modalitatea prin care pot face asta nu există încă, dar instituțiile publice spun că este suficient să se facă un proces verbal care să dovedească efectuarea cursurilor și să existe un plan de studiu. 

Angajatorul mai trebuie să notifice în cinci zile lucrătoare către agenția de recrutare și către IGI o absență nemotivată de peste trei zile lucrătoare consecutive, încetarea contractului de muncă sau situațiile în care muncitorul este în pericol sau este exploatat. În primele șase luni, lucrătorul nu poate schimba angajatorul decâtîn caz de încălcări grave – înainte de noua lege termenul era de un an și era nevoie de acordul angajatorului. Pentru viza AM2 (muncitori necalificați) schimbareaangajatorului trebuie făcută doar printr-o agenție autorizată în primii doi ani, astfel încât cineva să-i monitorizeze și să-și asume responsabilitatea pentru ei. Iar după doi ani pot face asta singuri. „Deci dacă găsiți în România muncitori pe care vreți să-i angajați trebuie să fie de cel puțin doi ani în țară, astfel apelați la o agenție licențiată.“

Recrutarea devine mai dificilă, dar agențiile cu experiență vor găsi soluții

Pe 27 aprilie 2026, când noua lege a fost publicată în MO, platforma s-a blocat și de atunci nu s-au mai putut aduce muncitori străini în România, ci s-au făcut doar schimbări de angajator pentru muncitori aflați deja în România. În curând însă platforma va fi funcțională și până la 31 decembrie toți străinii care sunt ilegal înRomânia sau care au fost blocați pentru că platforma a fost închisă trebuie să intre în legalitate.

Melania Pop este de părere că noua lege aduce predictibilitate și permite un control mai riguros al recrutării de muncitori străini, dar face ca angajarea de șoferi extracomunitari – și de orice alte categorii de muncitori – să fie mai dificilă decât până acum. „Noi însă vom continua să găsim soluții, așa cum facem de nouă ani.“

International Work Finder are mai multe puncte de lucru în România și în străinătate, astfel că poate compara legislația și realitatea activității de recrutare din maimulte țări. Până acum compania a adus în România peste 25.000 de lucrători străini, dintre care mai mult de 3.000 sunt angajați ai IWF, pe care îi pune la dispoziția clienților, astfel că, așa cum subliniază Melania Pop, poate vorbi și din perspectiva recrutorului, și a angajatorului.

Articole similare