La mai bine de doi ani de la inceputul recesiunii, Construct Expo Utilaje a reusit sa adune din nou nume mari, care in ultima vreme nu mai considerasera utila participarea la un astfel de eveniment, pe de o parte din cauza lipsei vizitatorilor, iar pe de alta, pentru ca nu aveau produse noi si viabile pentru Romania. Insa anul acesta piata a inceput sa dea semne de revenire, ceea ce a impulsionat prezenta, usor surprinzatoare, a Volvo sau Caterpillar, la targul de la Romexpo. La fel de neasteptata a fost si absenta dealerului de echipamente Manitou, un participant constant la aceasta expozitie.
Construct Expo Utilaje s-a desfasurat simultan cu Expo Ambient, care promoveaza produse pentru amenajari interioare si exterioare, Construct Antreprenor (materiale de constructii, instalatii electrice, echipare de santier) si Romtherm (echipamente de incalzire si conditionare a aerului si instalatii sanitare).
Activitatea de service compenseaza vanzarile
Lift Truck a expus in cadrul Construct Expo Utilaje un stivuitor rotativ Merlo din seria Roto, cu brat rotativ de 21 m, care creste eficienta si versatilitatea manipulatorului prin adaugarea celei de-a treia dimensiuni de rotatie. Acest tip de utilaj poate fi folosit inclusiv la izolarea blocurilor, fiind mai rentabil si mai rapid decat o schela, acoperind cu intinderea totala de peste 30 m un bloc cu opt etaje. De asemenea, nacela este extensibila, asigurand un front de lucru de 4,5 m. Toate aceste calitati fac din el produsul cel mai bine vandut din intregul portofoliu Lift Truck.
Firma mai propune un mixer de beton autoincarcabil din gama DBM, de la Merlo. „Se construiesc multe pensiuni in zonele Brasov, Fagaras, Sibiu, iar acest mixer nou de beton se potriveste foarte bine unor astfel de constructii. La fel, acum este o piata buna pentru telescopicele mici, pana la 10 m. De asemenea, in zona Moldovei exista o cerere foarte mare de utilaje noi, medii, de 10-15 m, spre deosebire de Ardeal, unde cele mai cautate sunt cele second-hand”, a precizat Laurentiu Stefanoaia, director de vanzari Lift Truck, adaugand: „incet, lucrurile se leaga, mai ales de cand au inceput sa se mai vanda din constructiile finalizate”.
Cu doar 10 masini vandute, anul trecut a fost extrem de slab comparativ cu 2009, dar 2011 este pana in prezent la nivelul lui 2009. Afacerile companiei au mers bine, dar din activitatea de service. „Facem intretinere/reparatii pentru produsele Merlo, dar si pentru orice alt tip de macara montata pe camion. In plus, avem contract de servisare cu toate sediile Remat. Si, cu piese suficiente in stoc, utilajul se repara repede”, a punctat Stefanoaia. Incepand cu 2008, veniturile din activitatea de service s-au dublat anual, reprezentand 60% din activitatea companiei, alaturi de 30% vanzari si 30% servicii de inchiriere.
Lift Truck mai are in portofoliu si un sistem GPS produs in Italia, care prezinta avantajul independentei fata de bateria masinii, ca atare putand fi amplasat oriunde, inclusiv in anvelopa, pe interior. „Este echipat cu baterie proprie care tine trei ani. La un pret de 350-400 de euro, dispozitivul emite un raport la fiecare 20 de minute despre pozitia unde se afla utilajul, fiind utilizat exclusiv pentru furt”, a mai spus reprezentantul Lift Truck.
Volvo Romania isi intregeste gama de constructii
Volvo Construction Equipment Romania a ales sa participe anul acesta la Construct Expo pentru a populariza faptul ca de la 1 aprilie a preluat toata gama de utilaje specializate pentru activitatea de asfaltare, care pana acum se distribuiau printr-un alt dealer.
„Pe o structura deja formata aici, Volvo Romania a preluat tot portofoliul de utilaje pentru constructii. A trebuit sa asteptam insa momentul cel mai bun avand in vedere faptul ca afacerea de asfalt este una deosebita, care necesita multa competenta si pregatire. Nu am vrut sa preluam utilajele doar pe hartie, ci sa fim pregatiti ca, odata cu vanzarea acestora, sa le putem sprijini cu piese, service si intretinere”, a precizat Marian Nedelcu, sales support& marketing manager Volvo Romania.
Desi Construct Expo nu este un targ cu rezonanta, reprezentantul Volvo il considera un bun motiv pentru a se intalni cu cativa clienti. „Oricum, faptul ca am preluat utilajele de asfaltare a avut un impact mare si imediat pe piata, reintregirea gamei fiind primita foarte bine”, a punctat Nedelcu. Cu contracte in derulare, Volvo ofera servicii de inchirieri si pentru aceste utilaje, detinand suficiente pe stoc. „Aspectul cel mai important in domeniu este gestionarea stocurilor. Iar noi avem marele avantaj ca suntem reprezentanta Volvo in Romania si astfel beneficiem de resursele altor tari europene, adica ne putem gestiona stocurile si putem foarte usor, in functie de cerere, sa aducem utilajele de la o ora la alta”, a mai spus Nedelcu. La fel, piesele exista in cantitate suficienta in Romania, dar exista si un sistem logistic care functioneaza foarte bine, cu comanda si livrare standard cu camionul. Insa, „cei care se grabesc pot opta pentru transportul cu avionul”, a mai spus Marian Nedelcu.
Dupa boom-ul incheiat in august 2008, in 2009 piata s-a restrans foarte mult, cu circa 80%, ca apoi sa se mentina la acelasi nivel. „Primele luni din 2011 au fost mult mai promitatoare, dar in constructii achizitiile nu se fac in primele luni din an. Spre deosebire de 2010, cand era multa liniste, acum avem contacte foarte bune cu clientii, chiar si livrari catre Stat, desi nu suntem specializati pe tipul acesta de afaceri”, a mai spus Nedelcu.
Reprezentantul Volvo considera Romania drept o piata atipica prin comparatie cu tarile din vestul Europei, unde „exista o cultura care la noi inca nu s-a format. Piata romaneasca este dominata de proiectele bazate pe fonduri europene. Dar exista si investitii care nu sunt legate de anumite proiecte. Ca atare, in Romania nu trebuie sa ai un astfel de proiect ca sa cumperi utilaje, ci le poti achizitiona prin fonduri europene si abia pe urma hotarasti cum le utilizezi”, a punctat Nedelcu.
O solutie multifunctionala, la standul Auto Construct
Alaturi de semiremorcile si remorcile pe care le comercializeaza de ani de zile pe piata noastra, Auto Construct Invest propune si sisteme de manipulat containere fabricate de CTS (Container Transport Systems) Servis din Cehia. Utilizarea lor transforma un camion standard intr-un mijloc de transport multifunctional. Astfel, un sasiu poate fi folosit pentru diverse containere (de mare capacitate, pentru transport de deseuri, fier vechi sau alte materiale in vrac, cu obloane de mica inaltime utilizate pentru transportul materialelor de constructii, platforma pentru marfuri generale si utilaje sau containere de tip rezervor sau pentru raspandirea materialelor antiderapante si de stingerea incendiilor, drept containere de depozitare) sau suprastructuri, potrivite pentru o intrebuintare rapida.
Sistemele de manipulat containere prezinta avantajul incarcarii la nivelul solului, descarcarea realizandu-se ca si cu o bena standard, soferul reusind sa controleze tot procesul din cabina. In plus, sistemul este robust si sigur si ofera timpi redusi al ciclului total la descarcarea sau schimbarea containerelor. In plus, autotractorul se transforma intr-un utilaj multifunctional, utilizand suprastructuri diferite pentru un singur sasiu. De asemenea, in varianta incarcator cu carlig si macara actionata hidraulic, utilajul devine un camion cu autonomie totala. Aceasta combinatie este folosita in doua variante de baza: cu macaraua si incarcatorul cu carlig montate direct pe sasiu, sarcina utila fiind diminuata de greutatea macaralei, sau numai cu incarcatorul cu carlig montat direct pe sasiu si macaraua pe cadrul containerului, astfel putand fi descarcata.
Ca atare, inlocuirea camioanelor standard de catre un sistem de manipulat containere poate aduce o economie – in ceea ce priveste salariile soferilor, taxele de drum si asigurarile, dar si costurile de intretinere si service – cuprinsa intre 40.000 si 70.000 de euro/an.
Pachete de finantare avantajoase, pentru stimularea achizitiilor
IrCat, distribuitor Doosan, Bobcat, Ingersoll Rand, Volvo, Hartl, Putzmeister si Montabert, a anuntat introducerea in gama de utilaje a unor noi producatori, respectiv Tana, care furnizeaza echipamente pentru gropi ecologice, si Putzmeister, care va distribui prin IrCat gama de pompe de beton tractabile. De asemenea, IrCat va fi distribuitorul producatorului spaniol de statii de asfalt Intrame, precum si al statiilor fixe de sortare de la CDE.
IrCat a expus la Construct Expo 2011 un nou model de miniexcavatoare Bobcat de 1,5 t, alaturi de noul incarcator multifunctional Bobcat. De asemenea, au fost expuse si cele mai populare modele din gama furnizorilor IrCat de excavatoarelor pe senile si incarcatoare frontale.
„Anul trecut vanzarile au mers mai bine decat in 2009 si speram ca 2011 sa fie mai bun decat precedentii doi. In 2009, piata utilajelor de constructii s-a prabusit cu circa 70% fata de 2008. Totusi, anul trecut am simtit o dezmortire, clientii mai putin «paralizati» de frica incepand sa investeasca in utilaje. La fel, anul acesta se simte o revigorare, cererile crescand in primele luni”, a precizat Adrian Calina, specialist in vanzari IrCat. Anul trecut, ponderea cea mai mare din vanzari a ocupat-o incarcatorul multifunctional, care se contureaza a fi si anul acesta in topul solicitarilor.
IrCat detine echipamente noi pe stoc. „Exista clienti pentru fiecare categorie de produs din punct de vedere al aparitiei lui pe piata. Unii vaneaza exclusiv echipamentele recuperate de la companiile de leasing, altii sunt amatori de chilipiruri si niciodata nu vor da peste 20% din valoarea unui echipament nou. Insa cea mai mare parte a clientilor solicita numai echipamente noi, mai ales acum, cand sunt mult mai atenti la felul in care isi cheltuiesc banii. Dar cererile pentru echipamente noi sunt in continuare foarte prezente”, a punctat Calina.
IrCat ofera si finantare pentru utilajele din gama Bobcat, printr-o colaborare cu o companie de leasing, colaborare care presupune ca IrCat sa preia costurile de finantare. „Daca un client doreste sa achizitioneze un utilaj si sa nu plateasca dobanda, ii oferim aceasta oportunitate. Va achita un avans companiei de leasing, iar restul se va esalona pe 12 sau 24 de luni, fara sa plateasca dobanda”, a mai spus reprezentatul IrCat.
Hitachi propune o noua serie de incarcatoare pe roti
De la infiintarea sa, in 2004, Powertek Group a participat anual la Construct Expo. Si in 2011, grupul, care activeaza atat pe piata din Romania, cat si in Bulgaria si Republica Moldova, a avut poate cel mai vizibil stand din cadrul expozitiei, propunand o gama larga de utilaje de la Terex, Atlas, Menci, Cometto, dar si echipamente Hitachi. Din gama Hitachi, Powertek comercializeaza mini- si midiexcavatoare pe senile, ca si excavatoare mari pe senile, excavatoare pe roti, excavatoare material handling sau cu brat super-lung. Acestora li se adauga si excavatoare pentru demolari, excavatoare plutitoare, pentru minerit, incarcatoare frontale medii si mari, pe roti, camioanele rigide si dumperele pe senile.
Anul acesta Powertek a expus modele din seria noua de incarcatoare ZW Hitachi, care beneficiaza de numeroase tehnologii si mecanisme inovatoare, intre care controlul total al motorului si al pompei, o premiera in acest sector. De asemenea, trei moduri de lucru si trei moduri de conducere sporesc usurinta in utilizare a utilajului, asigurand o productivitate mai mare. ZW 310, cu o putere maxima a motorului de 295 CP, ofera o greutate operationala cuprinsa intre 22.700 si 23.700 kg, cu o capacitate de umplere a cupei de 3,2-4,5 m3.
Powertek propune si buldozerul pe senile Dressta TD-9M, actionat de un motor Cummins de 93 CP la 2.200 rpm. De asemenea, a expus un manipulator telescopic Dieci Apollo 25,6, care ofera o capacitate maxima de 2.500 kg si o inaltime de ridicare maxima de 5,78 m.
Furcile au un unghi de rotatie de 129o si o forta de tractare de 4.400 daN, la o viteza maxima de deplasare de 26 km/h.