Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

O noua inovatie romaneasca: autostrada cu ruta ocolitoare

Dupa autostrada cu o singura banda pe sens, autostrada perforata de gropi si, mai ales, autostrada… lipsa, ne putem mandri cu o noua inventie: autostrada cu ruta alternativa. Cu alte cuvinte, din 2011 se poate ajunge pe autostrada de la Bucuresti la Constanta, dar cu intrerupere pe portiunea dintre Cernavoda si Medgidia.
Asta pentru ca, in ciuda apostrofarilor din ultimul timp ale ministrului transporturilor, Colas, compania care a castigat in noiembrie 2008 contractul de 224 de milioane de euro, refuza sa lucreze. Astfel ca a fost nevoie de un ultimatum din partea CNADNR pentru remedierea deficientelor pana la 15 aprilie – in caz contrar beneficiarul urmand sa rezilieze contractul.

Masura a fost luata avand in vedere „intarzierea firmei in indeplinirea obligatiilor sale contractuale privind proiectarea si executia obiectivului, slaba mobilizare a echipamentelor in santier, precum si lipsa unui program de lucrari coerent, care sa demonstreze capacitatea tehnica si organizatorica de a finaliza lucrarile in termenul prevazut“.
Pe de alta parte, reprezentantii Colas declara ca nu pot continua lucrarile din cauza ca CNADNR nu le-a pus la dispozitie toate terenurile necesare si nu a raspuns la propunerile lor tehnice si financiare. Astfel ca, de fapt, din 20 km, cat are tronsonul, se lucreaza doar pe cei 5 km pentru care a fost pus la dispozitie terenul. Si chiar si aceasta portiune a fost predata cu intarziere de un an, in iulie 2010.
Pana vom vedea cum se va solutiona conflictul si daca francezii „pleaca acasa“, cum le-a sugerat Anca Boagiu, sau raman, si daca raman, lucreaza, sau tergiverseaza in continuare, am primit din nou de la ministrul transporturilor asigurari ca in 2011 Romania va fi un santier, 234 km de autostrada fiind deja in constructie si fiind pregatite licitatii pentru alti 220, in cadrul „celui mai mare program de constructii de autostrazi“ demarat la noi, pentru care exista chiar si bani: 5,6 miliarde de euro alocati de UE, care sunt deja in conturi si asteapta sa fie contractati, lucrarile astfel finantate avand ca termen de executie 2013, ca si cei 243 km aflati in prezent in constructie.
In total, pentru cele noua tronsoane de autostrada au licitat 86 de companii, din care 20 romanesti. Castigatorii vor fi desemnati in aprilie, iar contractele se estimeaza sa se incheie cel mai tarziu in vara.
Faptul ca dispunem de fonduri europene pentru inceperea unor proiecte de infrastructura nu face sa se miste insa lucrurile si pe Autostrada Transilvania, pentru care au fost alocati anul acesta doar 148 de milioane de lei, in conditiile in care datoria CNADNR la Bechtel era, la final de 2010, de peste 600 de milioane de lei. Ministrul transporturilor a fost, de altfel, foarte categoric in privinta acestui proiect, declarand ca nu se vor incepe alte sectiuni in afara celor aflate in lucru, fara a preciza insa din ce bani vor continua lucrarile deja incepute.
Vesti mai bune par a veni dinspre Primaria Capitalei, unde urmeaza sa se dea in folosinta Pasajul Basarab, se fac planuri pentru extinderea retelei de metrou cu inca 69 de statii pana in 2020 si, mai ales, se duc tratative cu o mare companie chineza pentru realizarea celebrei autostrazi suspendate, care in metropolele din China este, intr-adevar, ceva banal, dar la noi… mai bine sa nu credem pana nu vedem.

Articole similare