Sectorul constructiilor a inceput sa creasca in Romania in al patrulea trimestru din 2010, iar actorii din domeniu au intrat in noul an mai optimisti, dar si foarte avizi de contracte dupa doi ani extrem de secetosi – cum au fost, de altfel, si pentru concurentii lor din strainatate. Astfel, reprezentantii CNADNR declara ca primele licitatii pentru care s-au putut depune oferte in 2011 – pentru proiectarea si executia autostrazilor Nadlac-Arad si Drum de legatura, Loturile 1 si 2, Lugoj-Deva Lot 1 km 0+000 km 27+400, Orastie-Sibiu Loturile 1-4 si Timisoara-Lugoj, Loturile 1 si 2 – au starnit un interes deosebit atat din partea unor firme autohtone, cat si a unora straine, si ca numarul intentiilor de participare a fost de patru ori mai mare decat in cazul procedurilor derulate pana acum.
Tocmai din cauza acestui numar mare, dar mai ales a multelor solicitari de clarificari referitoare la documentatia de atribuire, CNADNR a amanat cu doua saptamani data limita de depunere a ofertelor, pana pe 28 februarie.
Alte motive reale de optimism sunt insa greu de intrezarit, in ciuda proiectelor pe care autoritatile le-au prezentat ca avand – ele sau, cel mai probabil, portiuni din ele – termen de finalizare 2011. Nu mai departe de luna trecuta, Bechtel a concediat circa 600 de angajati, deoarece nu mai spera sa-si recupereze toti banii de la stat pentru activitatile deja efectuate si nici sa obtina fonduri noi pentru continuarea lucrarilor. Acum insa primul ministru declara ca la buget exista resurse si pentru Autostrada Transilvania si ca nu se va opri munca, ci va continua tronsonul Gilau-Nadasel si se va finaliza cel din Bihor, concomitent cu extinderea pregatirii pentru Targu Mures-Brasov. Cu cei circa 200 de muncitori ramasi? In plus, si referitor la exproprieri executivul pare a fi mai optimist decat autoritatile locale.
Pe lista de prioritati a MTI se mai afla si autostrada Comarnic-Brasov, care ar fi trebuit sa se afle de mult in lucru, dar pentru care acum se spera doar finalizarea licitatiei in 2011. De interes aici ar fi incheierea unui parteneriat public-privat, sau macar a unei concesiuni, si nu am spune „nu“ nici unor firme din China, daca ar avea capacitatea financiara de a realiza proiectul.
Ce avem totusi in lucru, dar fara sanse sa finalizam anul acesta, asa cum se estimase, este autostrada Cernavoda-Constanta. Nu-i nimic insa daca nu se va termina, o vom inaugura chiar si pe tronsoane sau numai cu o banda pe sens, numai sa o inauguram, asa cum declara ministrul transporturilor. Interesul Ancai Boagiu pentru aceasta portiune se vede si din masurile luate pentru supravegherea si controlul lucrarilor, masuri care insa nu fac decat sa indice neputinta si sa inece in birocratie lucrarile timide care mai au totusi loc. Astfel, ministrul transporturilor a semnat luna trecuta un ordin prin care se impune companiilor din subordine raportarea lunara a executiei preliminate a cheltuielilor destinate proiectelor de investitii finantate de la buget si a implementarii programelor anuale de achizitii publice si a numit doua grupuri care sa monitorizeze lucrarile la autostrada Cernavoda-Constanta si la linia de cale ferata Bucuresti-Constanta. Scopul acestei decizii este ca ministerul sa se asigure ca sunt respectate termenele asumate pentru darea in exploatare a autostrazii si finalizarea reabilitarii caii ferate.
Nu se stie in ce masura firmele se vor apuca brusc sa lucreze cu mai mult elan anul acesta decat pana acum, dar e aproape sigur ca elanul de a avea saptamanal sedinte si rapoarte despre mersul lucrurilor nu ni-l poate taia nimeni prea usor.