La sfarsitul lui octombrie, grupul Liebherr a organizat la Williamsburg o conferinta de presa in cadrul careia au fost expuse situatia actuala a pietei americane si variatiile inregistrate in ultima perioada, atat ale comenzilor, cat si ale preturilor echipamentelor de constructie si de minerit. Totusi, in ciuda cifrelor descrescatoare, extrem de abrupte dupa recordurile anilor anteriori, prezentarile au avut un aer tipic american, optimist, creionand solutii de iesire din criza, cu accent pe optimizarea proceselor si a serviciilor, si chiar pe investitii.
Dat fiind faptul ca in 2010 economia mondiala s-a recuperat mai rapid decat fusese prevazut, se astepta ca si productia sa creasca din nou, chiar daca la inceput cu o rata moderata. Cu toate acestea, dinamica situatiei comerciale din intreaga lume din a doua jumatate a anului arata o incetinire usoara a ritmului.
Industria miniera, in sprijinul Liebherr
In 2005-2008, grupul Liebherr a inregistrat cresteri continue ale cifrei de afacere, de la 5.305 milioane de euro in 2005 la 6.437 de milioane (2006), 7.574 (2007), respectiv 8.408 in 2008. Scaderile cauzate de criza s-au reflectat in cifra de afaceri din 2009, de doar 6.991 de milioane de euro.
Totusi, „anul acesta speram sa se inregistreze o crestere a cifrei de afaceri de circa 6% fata de 2009, pana la 7,4 miliarde de euro. Probabil ca sectorul de constructii de masini va fi singurul cu o crestere a cifrei de afaceri de peste 10%, la un total de circa 4,5 miliarde de euro”, a declarat Winfried Boehm, membru al colegiului director al Liebherr-International. Deja s-a inregistrat o crestere puternica a diviziei de produse pentru terasamente si minerit, considerand ca celelalte doua divizii de macarale nu vor inregistra cresteri in 2010. „Se preconizeaza o scadere a vanzarilor de macarale mobile de circa 7% fata de 2009, in vreme ce vanzarile macaralelor pentru constructii si tehnologiilor de amestec se vor pastra la acelasi nivel din anul anterior”, a punctat Boehm, completand: „anul acesta s-a pus accent pe activitatile din industria miniera si pe unitatea de productie a camioanelor pentru minerit din Newport News”.
Previziunile privind veniturile din vanzarile produselor din restul sectoarelor, in afara masinilor de constructii, arata ca acestea se vor apropia de cele de anul trecut, de peste 2,8 miliarde de euro.
Pe de alta parte, forta de munca ar putea creste pana la circa 33.000, dupa ce la sfarsitul lui 2009 erau 32.100 de angajati, desi investitiile vor fi de numai 570 de milioane de euro, mai mici cu 13% decat cele din 2009.
Cai de salvare pe o piata in cadere
Din 2003, industria mineritului a avut o explozie care, vreme de cinci ani, a impulsionat vanzarile de echipamente din domeniu. Insa, la sfarsitul lui 2008, criza financiara a dus la scaderi mari ale preturilor, chiar la nivelul din 2000. „In intreaga lume existau stocuri excesive de echipamente utilizate in minerit. Apoi, acuta competitivitate a preturilor, dar si renuntarile de ultim moment la multe dintre comenzi, uneori chiar si in timpul livrarilor, au facut din sfarsitul lui 2008 momentul de prabusire a furnizorilor din intreaga industrie”, a precizat Joachim Janka, presedintele Liebherr Mining Equipment.
Specialistii au apelat la solutii de iesire din criza, cum ar fi dublarea efortului in dezvoltarea produselor si concentrarea pe unele produse de nisa, imbunatatirea suportului acordat clientilor, cu accent pe serviciile after-sales, mai putin afectate, dar si continuarea investitiilor aflate in desfasurare. In plus, a fost acordata mai multa atentie imbunatatirii timpilor de livrare a echipamentelor si materialelor, precum si cresterii flexibilitatii in procesele de fabricare si de supply-chain.
Orientare spre investitii
Din trimestrul al treilea al anului trecut s-a observat o cerere puternica si constanta, cu o crestere a cotei de piata a sectorului de excavatoare si camioane pentru minerit, fabricile lucrand la capacitate maxima pentru onorarea in timp record a comenzilor. Pentru 2011 si 2012, anticipandu-se cea mai mare productie din istorie, a fost planificata extinderea capacitatii. Un pas in acest sens este recenta inaugurare a unui nou centru de productie pentru excavatoare mari, in Colmar, Franta.
Facilitatile traditionale au fost extinse printr-o noua fabrica in apropierea zonei destinate cercetarii, dezvoltarii si producerii masinilor, intregul ansamblu presupunand o investitie de 115 milioane de dolari, pe 17 ha.
Gama echipamentelor pentru minerit cuprinde in prezent opt excavatoare hidraulice intre 100 si 800 t, dar si cel mai mare camion disponibil pe piata, T 282 C. Acest portofoliu specializat provine din unitatile de productie din Newport News (SUA), Colmar (Franta), Biberach (Germania) si Guarantigueta (Brazilia). Serviciile aditionale pentru clienti sunt oferite prin intermediul unei retele internationale formate din sapte companii principale de vanzare si suport, plus cinci subsidiare. Cele mai importante activitati sunt focusate pe operatiunile din SUA/Canada, America de Sud, Australia, Orientul Indepartat, India, Indonezia, Orientul Apropiat, vestul Africii si o parte a Europei.
Fabrica de echipamente din Newport News, ramane sediul central pentru divizia de camioane pentru minerit.
Construita in 1970, aceasta are circa 460 de angajati si suficient spatiu pentru o extindere a capacitatii de productie, mai ales ca in urmatorii cinci ani, pentru a face fata cerintelor pietei, Liebherr planuieste investirea a peste 20 de milioane de dolari.
„Targetul nostru este dublarea capacitatii de productie pana in 2012”, a precizat Joachim Janka.
America de Sud „absoarbe” cele mai multe camioane pentru minerit
Cu camioanele ultra-class, Liebherr s-a bucurat de oportunitatea de a popula piete strategice pe intreg globul. „Cele mai multe aplicatii in care suntem angrenati presupun transportul materialelor la costul cel mai mic pe tona, iar clientii deja au constientizat faptul ca Liebherr a fost primul furnizor de camioane care a atins o capacitate de incarcare de circa 363 t”, a punctat Bernd Haase, vicepresedintele executiv al companiei. In 2008 au fost vandute circa 350 de camioane ultra-class, situatie urmata de un declin in 2009. Cu toate acestea, destinderea industriei, dar si focusarea pe operatiuni de productie cu costuri scazute, sunt semne ca cererea ar putea atinge si chiar depasi „varful” din 2008.
Din datele furnizate de Asociatia Producatorilor de Echipamente (AEM), piata actuala de vanzare a camioanelor de peste 275 t arata ca majoritatea se livreaza in America de Sud, urmata de Oceania, Asia, America de Nord si, aproape nesemnificativ, de Europa. La fel, statisticile realizate in ultimii 10 ani (2000-2009), arata ca, din totalul de 1.580 de unitati vandute, pe primul loc este tot America de Sud, cu 42%, urmata indeaproape de America de Nord, cu 37%, si de Asia, la egalitate cu Oceania (10%).
La categoria vehiculelor intre 200 si 275 t, cele 2.971 de unitati vandute in ultimii 10 ani au fost repartizate majoritar in America de Nord (30%), urmata la egalitate, cu 27% de America de Sud si Oceania, Asia ocupand doar 10%.
Cota de piata stabilita pe ultimele 12 luni pentru camioane mai mari de 327 t, conform statisticilor furnizate de compania de consultanta pentru industria miniera „Parker Bay”, indica faptul ca lider de piata este Caterpillar (51%), urmat de Liebherr cu 31% si Komatsu, cu 17%. Caterpillar a obtinut 61% in ultimii 10 ani, urmat de Liebherr, cu 27%, apoi Terex (9%) si Komatsu (3%).
Liebherr anticipeaza ca cererea venita de la clientii actuali va creste, iar deschiderea unor piete noi poate face ca, pe piata camioanelor ultra class, sa acumuleze 25-35% pana in 2014.
Macaralele mobile, putin cautate in Europa
Piata de macarale mari pe senile a avut o dezvoltare extrem de buna in ultimii ani, mai ales ca afacerile din China si Brazilia continua sa creasca si in 2010, situatie anticipata si pentru 2011. La fel, cererea din Australia este foarte buna, iar in Rusia, caderea de la inceputul crizei a fost recuperata, piata aratand in continuare semne pozitive de dezvoltare.
In Europa, vanzarile sunt in scadere, mai ales pe pietele din Spania, Ungaria, Romania si Marea Britanie. In Germania, unde in 2009 Liebherr reusise sa beneficieze de o cerere buna, anul acesta piata s-a „racit”.
Dupa recordul de vanzari din 2008, segmentul de macarale pentru orice tip de drum a scazut in 2009 cu 25%, ajungand la doar 2.700 de unitati livrate in intreaga lume. Aceasta piata a descrescut si in prima jumatate a lui 2010, ceea ce a determinat ca fabrica din Ehingen sa livreze numai 1.200 de macarale in 2010. „Cota de piata la macaralele pentru orice tip de teren a crescut insa de la 43 la 50%”, a precizat Christoph Kleiner, directorul fabricii din Ehingen, adaugand ca „piata modelelor de pana la patru axe si a celor cu cinci axe, a scazut, insa cea a macaralelor telescopice de peste 300 t continua sa fie satisfacatoare”.
Cota macaralelor pe senile cu capacitati de ridicare de pana la 250 t s-a prabusit in 2009 si in prima jumatate a lui 2010, insa cea a macaralelor pe senile de peste 300 t ramane stabila, la un nivel satisfacator, de 32%.
In 2009, piata americana si canadiana a macaralelor mobile s-a prabusit dramatic, mai ales in a doua jumatate a anului, tendinta care a continuat si in prima jumatate a lui 2010. „Acum, la prima vedere, se pare ca piata s-a stabilizat, dar la un nivel extrem de scazut, cu mai putin de 50 de macarale destinate oricarui tip de teren vandute in prima jumatate a lui 2010, la cel mai scazut nivel din ultimii 15 ani, prag datorat in principal dificultatilor de creditare a clientilor si lipsei resurselor financiare necesare proiectelor de orice tip”, a mai spus Kleiner.
In ciuda declinului pietei de macarale mobile si pe senile, specialistii se asteapta anul acesta la o cadere moderata in sectorul macaralelor mobile, de la circa opt la doua miliarde de dolari. „Resursele de productie sunt complet ocupate, neexistand vreun plan de reducere a timpului de lucru sau de disponibilizari de personal”, a completat Kleiner. In acelasi timp, cererea pentru unitatile mari continua, cu previziuni de crestere generala in toate clasele, din nou, de la mijlocul lui 2011. Pe termen lung se pare ca va fi o cerere substantiala pentru macarale mobile, necesare sectoarelor de infrastructura, rafinariilor, in industria chimica si energetica (eoliana in particular), macaralele mari pe sine fiind cerute in numar mare la constructia centralelor nucleare.
Echipamentele pentru terasamente, neapreciate in America
Piata americana a echipamentelor pentru lucrari de terasament, oferite si de Liebherr, a coborat vertiginos anul trecut. Dupa varful din 2006, cu 34.531 de unitati vandute, si o scadere moderata in urmatorii doi ani, la peste 20.000 de unitati, in 2009 s-au vandut numai 9.562.
La fel, incarcatoarele pe senile, poate cele mai utilizate in constructiile civile, au ajuns de la 1.691 de unitati in 2005 la numai 230 in 2009, in principal din cauza lipsei creditarii, dar si a faptului ca valoarea echipamentelor uzate a scazut foarte mult, ceea ce a franat achizitia de masini noi. Pe de alta parte, introducerea pe linia de productie a incarcatoarelor pe pneuri a dus la cresterea valorii grupului Liebherr, acestea fiind deja renumite in intreaga lume pentru eficienta consumului. In plus, recenta completare a gamei cu produsul pilot L586 de 6 m3 a fost un pas important pentru piata americana.
2011 aduce o crestere artificiala a vanzarilor
Duane Wilder, presedintele Liebherr Construction Equipment, considera ca economia SUA va avea anul acesta o usoara crestere fata de 2009, pentru Liebherr, in particular, asteptandu-se o crestere de 10%, plus o alta asemanatoare pentru anul viitor, mai ales ca vanzarea de piese aproape si-a revenit la nivelul din 2008, ceea ce este un semn bun.
Pe de alta parte, stocurile dealerilor au fost reduse foarte mult, astfel ca si o crestere mica a cererii este dificil de absorbit fara un impact negativ asupra livrarii. Preturile raman scazute pe anumite zone si produse, existand inca dealeri competitori cu stocuri mari.
In opinia lui Wilder, 2011 ar putea aduce o crestere artificiala a vanzarilor, deoarece clientii vor sa evite costul ocazionat de achizitionarea vehiculelor cu motoare Tier IV. „Deja am avut clienti care au lansat comenzi in avans, pentru a evita restrictia Tier IV”, a mai spus acesta.
Independent de impactul crizei financiare si de situatia pietei, in SUA produsele Liebherr pentru terasamente nu se bucura de aceeasi cota de piata ca in Europa.
„De aceea ne-am orientat pe extinderea prezentei pe piata in acest sector, prin revizuirea mai multor organizatii de dealeri care nu s-au aliniat inca la cresterea brandului Liebherr”, a incheiat presedintele Liebherr Construction Equipment.