Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cu lupa pe licitatii

Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC) si Autoritatea Nationala pentru Reglementare si  monitorizare a Achizitiilor Publice (ANRMAP) au încheiat protocoale de colaborare cu reprezentantii Consiliului Concurentei (CC) pentru crearea unui sistem prin care CNSC sa descopere mai usor eventualele întelegeri între firmele care participa la anumite licitatii si pentru solutionarea celor cu „dedicatie“.
 
Echipele celor trei institutii vor colabora pentru promovarea legislatiei, masurilor si actiunilor privind achizitiile publice si mediul concurential prin organizarea unor întalniri cu agentii economici si autoritatile contractante care activeaza în domeniul licitatiilor publice.

Presedintele CC, Bogdan Chiritoiu, a aratat ca, pana în prezent, colaborarea s-a materializat în investigatia pe tema acordarii contractelor de salubrizare în Bucuresti. „Va asigur ca vor urma si alte dosare“, a spus Chiritoiu. Acesta a mai afirmat ca în urma parteneriatelor încheiate cu ANRMAP si CNSC, inspectorii CC vor ajunge sa descopere mai usor eventualele întelegeri neconcurentiale, dar si cazurile în care la anumite licitatii sunt încalcate principiile liberei concurente.
În ceea ce priveste contractele încheiate de sectoarele capitalei pentru serviciile de salubrizare, de doi ani ANRMAP a emis rapoartele de control, iar CC a emis o decizie pentru acestea.
„ANRMAP a promovat o actiune de constatare a nulitatii absolute a unuia dintre contractele încheiate fara procedura, în conditiile în care exista doua decizii ale Curtii de Apel Bucuresti care anuleaza definitiv si irevocabil procedura de achizitie publica, fiind vorba de Sectorului 1 al Capitalei si contractul încheiat de Consiliul Local al sectorului si Romprest. Sectorul 5 nici nu a prezentat documentele la control“, a explicat Cristina Traila, presedintele ANRMAP.
Însa pentru analiza dosarelor suspecte, potrivit lui Bogdan Chiritoiu, CC nu a impus un termen limita legal pentru solutionare.
Cele trei institutii îsi propun sa identifice licitatiile trucate, care fac posibila atribuirea unor contracte în ciuda existentei unor evidente conflicte de interese sau a unei concurente neloiale ca urmare a formarii unor monopoluri între diversi operatori economici, care încalca legea, dar si la o absorbtie mai mare a fondurilor europene, potrivit lui Bogdan Lehel, presedintele CNSC.
Colaborarea dintre cele trei institutii va avea ca rezultat si formularea unor recomandari de adaptare si modificare a legislatiei pentru ca regulile aplicabile achizitiilor publice din Romania sa ajunga în acord cu mentalitatea societatii romanesti. În opinia Cristinei Traila, ar urma sa mai treaca alti cativa ani pana cand încrederea în corectitudinea procedurilor de achizitie publica sa ajunga la nivelul tarilor vest europene.
„Este un domeniu care are doar patru ani. În plus, în 2006, legislatia romaneasca nu a fost deloc adaptata mentalitatilor de la noi, ci tradusa din directivele europene. Trebuie sa mai treaca niste ani pana sa ajungem sa avem în autoritatile contractante specialisti în achizitiile publice si pana cand firmele sa aiba încredere în corectitudinea alegerilor, astfel încat sa joace corect.“
Modalitatea de colaborare va consta în elaborarea unei baze de date comune prin care specialistii CC vor avea acces la documentele pe care le foloseste ANRMAP în anchete. Baza de date, rezultata în urma acestui schimb de informatii dintre expertii modulului, va fi gestionata de noua Directie de Licitatii si Petitii din cadrul CC, care va asigura si prioritizarea actiunilor, în functie de impactul asupra consumatorului final. În plus, CC este deschis sesizarilor privind specificatiile tehnice ale caietelor de sarcini care ar putea constitui bariere la intrarea în competitie pentru o licitatie.

Cine contesta nefondat, plateste 
În cazul aparitiei unei contestatii, procedurile unei licitatii pentru achizitii publice se pot prelungi, nu întotdeauna justificat. A fost instituita, astfel, obligativitatea garantiei de participare, din care se retine, în ipoteza respingerii CNSC a unei contestatii ca nefondata, un procent din valoarea estimata, pentru a limita un abuz. Reprezentantii CE au fost de acord cu instituirea acestei masuri pentru ca de multe ori unii operatori economici depun contestatii la toate licitatiile la care participa.
Aceasta modificare a intervenit în concordanta cu Directiva 66/ 2006/CE a Parlamentului European pentru optimizarea cailor de atac în materie de atribuire a contractelor de achizitii publice si în baza monitorizarii deciziilor CNSC.
„10% dintre acestea sunt atacate cu recurs la Curtea de Apel si doar 1,3% sunt modificate sau casate, prin urmare rata de credibilitate a deciziilor CNSC este mare, astfel modificarea e una pertinenta, în conditiile în care a fost sugerata si de CE, iar ceilalti actori de pe piata achizitiilor publice au sustinut-o, ca  procedurile sa nu fie tergiversate“, a afirmat Cristina Traila. CC dispune de parghiile legale de a actiona, iar amenzile pot ajunge si la 10% din cifra de afaceri.                        

Articole similare