Pornind de la vechiul FM, Volvo a dezvoltat anul acesta un nou model cu acelasi nume, pentru distributie regionala, si versiunea FMX pentru santier, lansata la Bauma si testata la sfarsitul lui mai in cariera de piatra Kallered de langa Göteborg. Si despre generatia anterioara FM se stie ca a fost folosita si de clienti din constructii, in special in estul si nordul Europei, dar versiunea care va fi disponibila din septembrie a fost imbunatatita atat din punct de vedere al robustetii, prin elemente noi, mai rezistente la lovire, cat si al manevrabilitatii pe teren accidentat, prin posibilitatea echiparii cu suspensii pe foi pe arc pe axa spate si, mai ales, prin folosirea schimbatorului de viteze I-Shift in varianta optimizata si adaptata pentru constructii.
Camioanele testate aveau configuratii 4×4, 6×4, 8×4 si 8×6, motoare D11C si D13C de la 410 la 500 CP, cutii de viteze I-Shift sau Powertronic si suprastructuri basculabile Zetterbergs, Carnehl, Meiller, Sörling sau Norslep.
Cele mai multe dintre ele aveau cabina de zi, dar au fost si doua cabine de dormit si un Globetrotter. Si in ceea ce priveste suspensiile au existat diferente intre modelele testate: toate aveau pe axa fata suspensii parabolice, dar pe spate acestea erau fie pe perne de aer (opt sau 12), fie pe foi de arc (multi-leaf sau B-Ride). Cele mai multe dintre camioanele testate erau dotate si cu Hillstart, care previne alunecarea la pornirea din rampa si tine cont si de incarcatura.
Exceptand runda in care patru utilaje Volvo (tractorul articulat A30E, excavatorul pe senile EC290C, incarcatorul frontal L180F si miniexcavatorul pe senile ECR38) si-au demonstrat manevrabilitatea si tractiunea, noul FMX a fost protagonistul a trei teste diferite, insa toate menite sa puna in evidenta calitatile lantului sau cinematic si tinuta la drum.
Cea mai solicitanta proba a inclus pante si rampe cu inclinari de 14-20% pe teren stancos, cu viraje multe, etapa mai lunga a avut si ea portiuni similare, dar a cuprins si o parte de traseu mai lin, prin padure, iar testul de manevrabilitate a constat in mersul pe teren foarte denivelat, care facea ca rotile axei fata sa ramana suspendate in aer. Toate probele au reprezentat adevarate provocari pentru camioane, in special pentru transmisii, deoarece am intalnit rampe si pante, pietre, roci, drumuri denivelate, iar vehiculele erau incarcate. Acestea nu au depasit 30 km/h, viteza maxima admisa in cariera.
I-Shift te scoate din situatii extreme
In centrul atentiei a fost la fiecare proba cutia de viteze automatizata I-Shift, optimizata din punct de vedere al selectarii treptei, manevrabilitatii, puterii si stabilitatii si adaptata la conditiile dificile de santier prin adaugarea de functii speciale pentru situatii extreme. Prima ei varianta a fost lansata in 2002, iar in prezent 70% din camioanele Volvo din Europa si 50% din cele de constructii sunt astfel dotate.
Una dintre functiile I-Shift ii permite soferului sa evite schimbarea nedorita a treptelor de viteze la urcarea unei rampe, pentru mai multa siguranta, in special pe teren alunecos: acesta apasa butonul „-“ si, tinandu-l apasat dupa ce a schimbat din modul automat in cel manual, mentine viteza necesara la urcare fara a schimba treptele. Cand incepe sa urce, camionul are putere maxima si turatia atinge 2.000 rpm, iar in varful dealului conducatorul auto elibereaza butonul „-“. Este o manevra pe care soferii o deprind mai greu, asa cum au remarcat reprezentantii Volvo, dar care, prin repetare, devine obisnuinta.
Iar pentru coborarea unei pante de 20%, pentru a creste la maximum puterea franei de motor VEB+, de 375 kW la 2.300 rpm, se intra in modul manual si nu se apasa deloc pedala de frana.
O alta functie, pusa in evidenta cu ocazia testului de manevrabilitate, este recomandata in situatiile in care rotile patineaza: soferul apasa acceleratia, camionul da putin inapoi, iar miscarea se repeta pana se ajunge la o viteza destul de mare cat sa se poata iesi de pe acea portiune.
Pentru situatiile in care rotile sunt blocate si e nevoie de cuplu suplimentar de la motor se apasa pe butonul „-“, iar soferul, putand controla din pedala de acceleratie viteza motorului, o aduce la 1.300 rpm (limita maxima pentru a nu se distruge componente ale trenului de rulare), iar la eliberarea pedalei se apasa ambreiajul si rezulta suficienta forta cat sa permita camionului sa iasa.
I-Shift mai ofera si posibilitatea de a actiona din mers o priza de putere, la viteze mai mici de 10 km/h. Iar un nou senzor de incarcare trimite la schimbatorul de viteze informatii despre sarcina, pentru a face mai line pornirea de pe loc si schimbarea treptelor.
Noutati care aduc rezistenta si confort
Pentru dezvoltarea noului model, Volvo a plecat de la FM, pe care l-a perfectionat tinand cont si de sugestiile soferilor. Lantul cinematic a ramas neschimbat, dar exteriorul este nou si mai robust, incluzand partea inferioara din fata extinsa cu 165 mm si mai agresiva, faruri noi, mai rezistente si cu protectie din plasa, lampi de ceata noi, robuste, incastrate in colturile din otel ale barei de protectie – si ea noua, din otel, formata din trei parti – traversa de remorcare centrala noua, dimensionata pentru sarcini de pana la 25 t, trepte noi, antiderapante, cu o treapta rabatabila disponibila optional (solicitata mai ales in Germania), o noua treapta antiderapanta integrata in scut, pentru acces usor la parbriz, in vederea curatarii lui, sau o treapta rabatabila suplimentara si un maner de sustinere fata, pe grila superioara, precum si scara si maner de sustinere noi pentru cabina de zi, care permit soferului verificarea rapida si usoara a incarcaturii, din dreptul usii.
Noul model are rezervoare robuste, din otel, amplasate mai sus, motorul beneficiaza de cea mai buna protectie de pe piata, asa cum declara reprezentantii Volvo, iar noile baterii nu au nevoie de intretinere si au aceeasi durata de viata ca cele traditionale.
Pentru cabina de zi este disponibila optional o pozitie mai inalta a admisiei aerului, care imbunatateste calitatea aerului furnizat motorului si vizibilitatea la mersul inapoi.
Interiorul include covorase noi din cauciuc, robuste, cu flanse care impiedica imprastierea prafului si a noroiului, iar tapiteria este disponibila cu trei optiuni noi: scaunele si panourile usilor din material textil, scaunele din material textil si panourile din vinil sau ambele din plus – optional este disponibila si tapiteria din piele.
Confortul soferului a fost imbunatatit datorita mesei cu spatii speciale pentru cesti si pixuri, compartimentului de depozitare si suportului pentru hartie, din material impermeabil.