Desi a avut de-a lungul timpului o prezenta mai mult discreta pe piata romaneasca, Siemens este activ in numeroase domenii de activitate, cele mai importante fiind industria, energia si echipamentele medicale. Implicat recent in productia tramvaiului Imperio, care va fi construit in paralel la Arad si la Bucuresti, producatorul german vizeaza pentru piata de la noi, in perioada urmatoare, abordarea unor segmente noi de activitate, dezvoltate la nivel de grup.
Cel mai mare proiect pe parte de material rulant realizat de Siemens in Romania a fost „Sageata albastra“, impreuna cu Astra Vagoane Calatori. La Arad au fost asamblate aproape jumatate din trenurile fabricate in tara noastra.
„La momentul respectiv s-a facut un transfer de know-how, in sensul ca Astra a implementat si s-a familiarizat cu tehnologia de productie Siemens si cu standardele de calitate. Am insistat foarte mult asupra obtinerii unui nivel ridicat de performante, in conditiile in care produsul final era Siemens, Astra fiind la acel moment doar subcontractor. Discutiile pentru productia de tramvaie au aparut pe fondul cresterii cererii venite din piata. Ne-am propus construirea unui tramvai cu nivel calitativ inalt si costuri rezonabile, care sa aiba pret competitiv pe piata. Am incheiat acordul pentru fabricarea unui produs Astra sub licenta, cu produse-cheie furnizate de Siemens. Compania germana supervizeaza productia si verifica res-pectarea standardelor de calitate. Astra va oferta mai departe produsul, dar nu este exclus ca si Siemens sa participe direct la licitatii. Cu Imperio este vizata in special piata romaneasca, dar nu este exclusa comercializarea tramvaiului si in tarile vecine. Cum productia Astra este limitata, s-a demarat colaborarea cu RATB, pentru a asigura eventuale volume mai mari. Plus ca este si problema diferentei de ecartament, fiind mai simpla structurarea productiei in doua locatii distincte“, a explicat Cristian Secosan, director general Siemens Romania.
Siemens a purtat discutii si cu Electroputere Craiova (care a lucrat, la randul sau, intr-un timp, cu Bombardier), dar decizia finala a fost de a colabora cu Astra, pe fondul experientelor precedente.
„Astra stia care sunt cerintele noastre si implementase deja o parte dintre tehnicile de productie. Cand am primit invitatia RATB de a studia productia de tramvaie in colaborare, le-am indicat sa discute cu Astra, care avea deja licenta noastra. Nu este recomandat sa avem doua companii din aceeasi tara care sa lucreze sub licenta.“
Proiecte de viitor
Dupa experienta pozitiva cu Sageata albastra, Siemens este interesat si de alte proiecte impreuna cu CFR, dar pentru moment nu se intrevad demersuri in acest sens. „CFR este concentrat acum pe investitiile in infrastructura. Cert este ca la nivelul companiei trebuie elaborat un plan de eficientizare, pentru a valorifica toate fondurile investite aici. Si partea de material rulant este importanta, pentru a atrage mai multi calatori catre tren. S-au reparat si modernizat multe vagoane, dar mai este de munca“, a precizat Secosan.
Pe partea de management al traficului, activitatea Siemens pe piata romaneasca este mai putin dezvoltata. „Am intentionat sa ne implicam in proiectul de management al traficului in Capitala, dar nu am castigat licitatia. Exista proiecte de trafic si in alte orase, pe care incercam sa le urmarim. Pe acest segment nu a existat insa pana acum un volum care sa ne faca sa ne construim o echipa dedicata aici.“
Energia eoliana a inceput sa capete interes in ultimii ani si in Romania. „Siemens este numarul unu in lume la capitolul energiei eoliene obtinute cu ajutorul turbinelor montate pe mare. Iar in cazul celor de pe uscat avem o cota in crestere, fiind pornite si in Romania mai multe proiecte. De altfel, primul contract va fi finalizat in toamna acestui an.“
Siemens produce, din 2005, la Sibiu, structuri sudate si cabluri pentru locomotive, dar si automatizari, elemente de joasa tensiune etc., folosite tot la locomotive.
Siemens SRL are aproape 500 de angajati si reflecta structura sediului central, pe cele trei sectoare principale: industrie, energie si echipamente medicale. In zona de industrie, subdiviziunea care se ocupa de transport se numeste Mobility. Aceasta deserveste infrastructura feroviara si partea de material rulant. Tot la Mobility se incadreaza si segmentul de control al traficului si cel de logistica – masini de sortat corespondenta sau bagaje, in aeroporturi. Partea de sisteme automatizate pentru depozite nu este inca ofertata la noi, desi la nivel de grup sunt dezvoltate mai multe produse in acest sens.