In ciuda nesigurantei referitoare la atribuirea programelor de transport, in special a celui judetean, care s-a tot amanat pana in decembrie, operatorii s-au pregatit si au investit in masini noi, astfel incat piata de vehicule de peste 22 de locuri a depasit cu 80% volumele inregistrate in 2012. Mai mult, faptul ca vanzarile de microbuze sunt intr-un usor regres demonstreaza tendinta de maturizare a pietei, dar si adaptarea flotelor si a programelor la nevoile de capacitati de transport existente.
Pe langa achizitiile de vehicule intercity, cele cateva livrari de autobuze urbane ne dau speranta ca si in transportul public lucrurile se misca intr-o directie buna. Iar pentru 2014 estimarile pe acest segment sunt optimiste.
Anul trecut le-a scos multe fire de par alb operatorilor de transport de persoane, din cauza nesigurantei atribuirii programelor de transport. Dupa blocarea, intr-o prima faza, a ordinului comun MAI/MT nr. 240/1614/2012 in instanta, licitatia pentru atribuirea curselor din programul interjudetean de transport a avut loc cu oarecare intarziere. La judetean, lucrurile s-au complicat insa serios. A fost necesara o prelungire a valabilitatii licentelor de trasee judetene pana la 31 decembrie 2013, iar toata vara a fost sub semnul polemicilor pe aceasta tema, vehiculandu-se pe rand tot felul de scenarii, care de care mai ingrijoratoare. Atribuirea programului judetean de transport a avut loc intr-un final, pe 13 decembrie, iar apele s-au linistit oarecum, operatorii avand siguranta traseelor nou castigate pana in 2019. Pentru inceputul noului an se mai pregateste licitatia privind traseele din zona metropolitana a Capitalei, care au fost scoase din programul judetean si se vor supune unor reglementari speciale.
Numarul operatorilor de transport persoane a fost in scadere in 2013, potrivit informatiilor furnizate de Autoritatea Rutiera Romana (ARR), ca si parcul auto national. Avand in vedere diferenta inregistrata, de minus 700 de vehicule fata de 2012, coroborata cu faptul ca aproximativ 900 de masini ce detin copii conforme au an de fabricatie 2013, este clar ca dispunem acum de o flota de transport mai tanara decat anul trecut. De altfel, circa 30% din totalul vehiculelor detinatoare la ora actuala de copie conforma au pana la cinci ani vechime si aproape jumatate dintre masini au varsta de 6-12 ani, o medie foarte buna pentru orice tara vest-europeana. Ponderea intre autobuzele sub 22 de locuri si cele de peste 22 de locuri ramane aproximativ egala, cu un usor avantaj in cazul microbuzelor.
Ca urmare a schimbarii criteriilor pentru atribuirea programelor de transport interjudetean si judetean, putin peste 1.000 de vehicule au mai ramas cu clasificare pe stele, restul avand clasificare pe categorii. Cele mai multe sunt vehiculele din categoria a III-a – peste 8.300 – urmate de cele categoria I – putin peste 6.000.
…