Problema transportului elevilor care nu pot fi scolarizati in localitatea de domiciliu a starnit intreaga polemica din jurul abrogarii OUG 51/2019, cu toate neajunsurile pe care acest lucru le-ar putea genera. Dar oare aceasta este solutia?
Este adevarat ca programul national de transport regulat, in vigoare la acest moment, nu acopera toate localitatile din tara, fiind ramase „in aer“ sate izolate, care nu pot asigura un flux de transport sustenabil din punct de vedere comercial. Chiar si acolo unde exista transport, sunt situatii unde oferta nu este potrivita cu orarul scolar al elevilor pentru mersul la scoala si inapoi. In plus, HG 863/2016, pentru aprobarea metodologiei de calcul si stabilirea tarifului maxim per kilometru aferent abonamentului de transport destinat elevilor, a pus in dificultate numerosi carausi, care, in conditiile practicarii tarifelor impuse prin lege, nu ar fi reusit sa isi acopere costurile de operare, astfel ca au decis sa gaseasca alternative pentru a „ocoli“ prevederile hotararii de guvern.
Din pacate, nu exista nicio garantie ca transformarea intregului transport judetean in serviciu de utilitate publica va rezolva problema accesului tuturor elevilor la scoala. Subventionarea costului de transport pentru toate traseele judetene – pentru ca trebuie avut in vedere si acest scenariu ipotetic – ar insemna un exercitiu bugetar greu de realizat. Nu a fost facut un studiu de impact in acest sens si nici nu a fost identificata sursa de finantare. Bugetele locale ale comunelor si satelor ai caror locuitori vor fi beneficiarii serviciului de transport de utilitate publica nu vor avea de unde sa achite costurile de transport aferente. Cine va suporta pierderile operatorilor de transport – fie ei publici sau privati – in momentul in care vor presta activitatea si nu vor incasa nimic? Cat timp va trece pana vor aparea blocaje?
Potrivit specialistilor din Ministerul Transporturilor, cel mai viabil ar fi gasirea solutiei optime de transport prin intermediul actualului program de transport contra cost de persoane, care sa fie revizuit in acest sens, sau prin infiintarea unor curse regulate speciale contra cost, la solicitarea unitatilor scolare. Nu este exclusa nici infiintarea unor servicii publice de transport dedicate elevilor si de care acestia sa beneficieze in mod gratuit. Pentru ca degeaba se discuta despre decontarea partiala sau totala a pretului abonamentului, in conditiile in care exista familii care nu pot suporta financiar plata acestuia. Oricum ar fi, trebuie gasit un echilibru intre costuri si beneficii, pentru a implementa o solutie de transport realizabila pe termen lung.