Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Noua lege, cu nimic mai buna decat predecesoarele

La jumatatea lui ianuarie a intrat in vigoare legea privitoare la instituirea noii taxe pentru emisiile poluante. Stim deja din experienta ultimilor ani ca de la o astfel de prevedere nu ne putem astepta decat sa se modifice periodic, dar de aceasta data au fost batute toate recordurile: dupa 10 zile au aparut primele informatii conform carora intrarea in vigoare a noii taxe urma sa se amane cu un an, iar la inchiderea editiei am aflat ca ea ar trebui platita in continuare cel putin inca o saptamana, cand va aparea o OUG care modifica legea recent intrata in vigoare. Nici nu mai tinem minte cate astfel de prevederi am avut in ultimii ani, ceea ce insa stim sigur este ca fiecare a avut… imperfectiunile sale.

Iar legea noua nu face exceptie. Nemultumiri sunt si de aceasta data numeroase, dar sunt si persoane favorizate: cele care au achitat, din 2007 incoace, o suma mai mare decat ar rezulta din noua formula de calcul, si care pot solicita restituirea diferentei. Pe de alta parte, asa cum aminteam si intr-un numar anterior al revistei, taxa de poluare nu se mai plateste doar pentru prima inmatriculare in Romania, ci si la revanzarea autovehiculelor care, fiind inscrise in circulatie inainte de 2007 si neplatind la vremea lor o astfel de taxa, vor trebui sa o suporte la o eventuala revanzare. Iar aceasta este prevederea careia i s-au adus cele mai multe reprosuri, deoarece o lege nu se poate aplica retroactiv.

Taxa de poluare trebuie platita la prima inmatriculare a unui autovehicul in Romania, la reintroducerea in parcul national a unui autovehicul in cazul in care, la scoaterea sa din parcul auto national, i s-a restituit proprietarului valoarea reziduala a taxei, sau la repunerea in circulatie dupa incetarea unei exceptari sau scutiri. Excepta rile si scutirile se refera la autovehiculele ce apartin misiunilor diplomatice, oficiilor consulare si membrilor acestora si ai altor organizatii si persoane straine cu statut diplomatic, care isi desfasoara activitatea in Romania, la autovehiculele special modificate pentru a fi conduse de persoane cu handicap sau pentru a prelua si transporta persoane cu handicap grav sau accentuat (exceptia se aplica numai pentru un singur autovehicul achizitionat in cinci ani si atunci cand acesta este in proprietatea persoanei cu handicap), la autovehiculele destinate fortelor armate, fortelor de securitate a statului, de politie, de jandarmerie, politiei de frontiera si pompierilor, la autovehiculele destinate serviciilor de ambulanta si medicina, la cele speciale, echipate corespunzator pentru acordarea ajutorului de urgenta sau pentru descarcerare si stingerea incendiilor.
Taxa nu se plateste nici in cazul vehiculelor istorice, definite conform prevederilor legale in vigoare, al celor acordate institutiilor de invatamant, sanatate si cultura, ministerelor, altor organe ale administratiei publice, structurilor patronale si sindicale reprezentative la nivel national, asociatiilor si fundatiilor de utilitate publica, de catre guverne straine, organisme internationale si organizatii nonprofit si de caritate, prin donatii sau finantate direct din imprumuturi nerambursabile, precum si din programe de cooperare stiintifica si tehnica, vehiculele confiscate sau intrate in proprietatea statului si acordate cu titlu gratuit in conformitate cu prevederile legale in vigoare si cele destinate competitiilor sportive.
Taxa trebuie platita si cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate in Romania asupra unui autovehicul pentru care nu a fost achitata taxa speciala sau taxa de poluare si care nu face parte din categoriile exceptate sau scutite.

Formule de calcul
Pentru autovehiculele din categoria M1 (concepute si construite pentru transportul de pasageri, care au, in afara scaunului conducatorului, cel mult opt locuri pe scaune)
Euro 3, 4 sau 5, taxa se calculeaza pe baza emisiilor de CO2 si a taxei pentru emisiile poluante exprimate in euro/gr CO2 prevazute la anexa 1 si a normei de poluare si a taxei pentru emisiile poluante exprimate in euro/cm3 prevazute la anexa 2 si a cotei de reducere a taxei, prevazute in coloana a doua din anexa 4, dupa formula:

Suma de plata = s(AxBx30%)+(CxDx70%)tx(100-E)%, unde:
A = valoarea combinata a emisiilor de CO2, exprimata in grame/km;
B = taxa pentru emisiile poluante, exprimata in euro/1gram C02, prevazuta in coloana 3 din anexa 1;
C = cilindree;
D = taxa pentru emisiile poluante pe cilindree, prevazuta in coloana 3 din anexa 2;
E = cota de reducere a taxei, prevazuta in coloana 2 din anexa 4.

Pentru M1 Euro 6, taxa se va determina pe baza aceleiasi formule, odata cu intrarea in vigoare a acestei norme de poluare pentru inmatricularea, vanzarea si introducerea in circulatie a vehiculelor noi.
In cazul autovehiculelor M1 non-Euro, Euro 1 sau 2 pentru care nu este specificata valoarea combinata a emisiilor de CO2, taxa se calculeaza dupa formula:
Suma de plata = CxDx(100-E)/100, unde:
C = cilindree;
D = taxa pentru emisiile poluante pe cilindree, prevazuta in coloana 3 din anexa 2;
E = cota de reducere a taxei, prevazuta in coloana 2 din anexa 4.

Aceasta formula se aplica si pentru autovehiculele din categoria carora le corespund normele de poluare Euro 3, 4 si 5 sau 6 care nu detin omologare europeana de tip si pentru care nu este specificata valoarea combinata a emisiilor de CO2 si pentru autovehiculele M2 (pentru transport de pasageri, care au, in afara scaunului conducatorului, mai mult de opt locuri pe scaune si o masa maxima ce nu depaseste 5 t), M3 (pentru transport de pasageri, care au, in afara scaunului conducatorului, mai mult de opt locuri pe scaune si o masa maxima mai mare de 5 t), N1 (pentru transport de marfuri, cu o masa maxima ce nu depaseste 3,5 t), N2 (pentru transport de marfuri, avand o masa maxima care depaseste 3,5 t, dar nu depaseste 12 t) si N3 (pentru transport de marfuri, avand o masa maxima mai mare de 12 t) pentru care taxa pentru emisiile poluante pe cilindree este prevazuta in coloana 2 din anexa 3.

Reduceri pentru kilometraj si depreciere mari sau pentru filtru de particule
Pot fi acordate reduceri suplimentare fata de cota de reducere prevazuta in anexa 4, in functie de abaterile de la situatia standard a elementului/elementelor care au stat la baza stabilirii cotei fixe, daca persoana care solicita inmatricularea declara pe propria raspundere ca rulajul mediu anual al autovehiculului este mai mare decat cel considerat standard, potrivit normelor metodologice de aplicare a prezentei legi: 15.000 km pentru M1, 30.000 km pentru N1, 60.000 km pentru M2 si N2 si 100.000 km pentru M3 si N3. In cazul unor valori mai mari, calculul taxei se face pe baza cotei de reducere rezultate din cota prevazuta in anexa 4 majorata cu cota de reducere suplimentara prevazuta in anexa 5. Iar cand noua cota de reducere este mai mare de 90% se aplica doar 90%.
Taxa poate fi ajustata si atunci cand persoana care solicita inmatricularea face dovada, pe baza expertizei tehnice a RAR, ca deprecierea autovehiculului este mai mare, potrivit normelor metodologice de aplicare a prezentei legi – vechimea autovehiculului calculandu-se in functie de data primei inmatriculari sau, daca nu se poate face dovada acestei date, dupa anul fabricatiei.
Suma reprezentand taxa poate fi contestata cand persoana care urmeaza sa inmatriculeze acel autovehicul poate face dovada ca acesta s-a depreciat mai mult decat indica grila din anexa 4. In acest caz, caracteristicile autovehiculului se stabilesc prin expertiza tehnica efectuata, contra cost, de RAR.
Deprecierea unui autovehicul in raport cu altul considerat standard se calculeaza dupa formula:
D=(d1x0,30)+(d2x0,30)+(d3x0,40) unde:
D = deprecierea totala;
d1 = deprecierea stabilita in functie de vechime (se aplica pentru autovehiculele in cazul carora exista diferent e mai mari de un an intre data primei inmatriculari si anul fabricatiei din cartea de identitate);
d2 = deprecierea stabilita in functie de starea generala (tine cont de aspectul exterior al autovehiculului si de starea tapiteriei si a componentelor de bord);
d3 = deprecierea stabilita in functie de nivelul de dotare.
Coeficientul deprecierii totale (D) se inmulteste cu cota de reducere a taxei prevazuta in anexa 4 la lege, stabilita initial, rezultand noua cota de reducere.

Cuantumul taxei se reduce cu 25% la autovehiculele cu motor diesel prevazute cu filtru de particule, daca RAR confirma aceasta dotare.

Taxa se restituie la scoaterea masinilor din parcul national
Contribuabilului care a platit taxa i se restituie valoarea reziduala a acesteia daca autovehiculul in cauza este scos din parcul national. Valoarea reziduala reprezinta taxa care ar fi platita pentru acel autovehicul daca ar fi inmatriculat in momentul scoaterii din parcul auto national.
Daca aceasta suma este mai mare decat taxa achitata la momentul inmatricularii autovehiculului in Romania se restituie valoarea reziduala in limita taxei achitate.

Se restituie diferenta in cazul taxelor mai mari platite dupa 2007
Daca taxa de poluare pentru autovehicule achitata de contribuabili dupa 1 iulie 2008 pana la intrarea in vigoare a noii legi este mai mare decat prevede aceasta din urma, se poate restitui, la cererea contribuabilului, diferenta de taxa platita, numai catre titularul obligatiei de plata, pe baza procedurii stabilite prin normele metodologice de aplicare a acestei legi. Calculul diferentei se face pe baza formulei din lege, in care se utilizeaza elementele avute in vedere la momentul inmatricularii autovehiculului.

Din nou, multe minusuri
Unul dintre primele lucruri care se pot remarca dupa efectuarea unui calcul este ca pentru masinile mai noi nivelul taxei este mai mare decat pentru cele mai vechi – avand norma de poluare, cantitate de noxe si capacitate cilindrica egale. Administratia pentru Mediu are si o explicatie: daca pana acum se aplica regula „taxa mare pentru masinile vechi“, deoarece acestea poluau mai mult, acum se merge pe principiul „poluatorul plateste“. Astfel, taxa pentru masinile care circula de mai putin timp pe strazi este mai mare decat pentru cele mai vechi, deoarece suma trebuie sa fie in concordanta cu valoarea reziduala, dar si pentru ca o masina mai noua are sanse sa circule mai mult timp decat una inmatriculata de cativa ani.
Explicatia este rezonabila si corespunde principiilor aplicate de Comisia Europeana.
Dar exista si contraargumente: astfel formulata, legea taxeaza nu poluarea produsa de masini, ci intentia sau posibilitatea de a polua, deoarece taxa se plateste in avans pentru intreaga durata de exploatare estimata a autovehiculului. Or, unele circula ocazional, altele pot suferi distrugeri totale cand sunt inca foarte noi, iar altele, pe de alta parte, circula intr-un an mult mai mult decat media luata in considerare de noua lege, deci polueaza mai mult – iar in cazul lor legea prevede chiar o reducere a sumei datorate.
Noilor reglementari li se mai reproseaza faptul ca aplica un tratament diferentiat posesorilor de autovehicule – cei care polueaza, dar nu tranzactioneaza masinile, nu trebuie sa plateasca taxa de poluare, deoarece nu trec prin procedura de inmatriculare – ca se aplica retroactiv celor care au inmatriculat autovehicule inainte de 2007 si nu au platit astfel de taxe si ca valoarea taxei depaseste, la masinile mai vechi, chiar valoarea de piata a acestora, ceea ce contravine principiilor legate de impozitare.

Articole similare

Ad