Piata de curierat, pe care cei mai mari jucatori sunt Fan Courier, Urgent Cargus, TNT Romania, UPS Romania si DHL, probabil va ajunge la 370 de milioane de euro anul acesta, fata de 325 de milioane anul trecut. Crestere care, daca se va mentine si in anii urmatori, este posibil sa duca aceasta piata la circa 500 de milioane de euro in 2020. Cifrele vin in special din comertul on-line, care a crescut enorm mai des de sarbatori si Black Friday, cand livrarile au ajuns chiar si cu 40% mai mari decat intr-o zi obisnuita.
Mai multe livrari au adus insa si batai de cap curierilor, care au fost nevoiti sa angajeze personal suplimentar in depozite si, cu toate acestea, nu au reusit sa livreze in timp util toate comenzile. Deoarece personalul a fost angajat doar pentru lucrul in depozit, numarul de curieri fiind acelasi. Primii cinci curieri din Romania, in frunte cu FAN Courier si Urgent Cargus, au avut la finalul anului trecut impreuna peste 10.000 de angajati si colaboratori. FAN Courier a avut anul trecut 4.500 de angajati si colaboratori, fiind pe primul loc in clasamentul angajatorilor din sector.
In aceste conditii, pe piata s-a creat loc si pentru firmele de nisa, ce ofera clientilor servicii speciale, intalnite la firmele din vestul Europei. Astfel, au aparut companii ce promit clientilor coletele a doua zi dimineata, ceea ce presupune livrarea lor pe timp de noapte. Cu alte cuvinte, activitatea companiei incepe la 12 noaptea si se termina la 7 dimineata. Interesant este faptul ca in aceste cazuri nimeni nu primeste coletul adus de curieri, ci acestia il lasa in punctele indicate de clienti. Ei pot inclusiv sa descuie usi, garaje sau masini pentru a livra. Iar POD-ul il reprezinta o inregistrare cu locatia curierului la livrare si o poza cu starea pachetului. Deocamdata, firmele de acest gen au clienti dedicati in special din automotive si agricultura. Totusi, una dintre aceste companii ce abia a intrat pe piata din Romania anul trecut are deja trei puncte de transbordare aici, pe care, datorita cresterii comenzilor, a inceput deja sa le extinda. Pentru a ajunge la timp, comenzile sunt livrate cu vehicule de pana la 3,5 t, unde, pe distante lungi, sunt folositi doi soferi.
Un alt serviciu nou pe piata de curierat este intermedierea in comertul on-line prin care se ofera clientilor solutii de livrare personalizate atat in tara, cat si in alte state.
In conditiile in care piata de curierat este in crestere continua, anul trecut s-au inregistrat si doua falimente, respectiv al firmei Chronos, la trei luni dupa intrarea pe piata de AeRO, si al firmei Dragon Star Curier, ce a inregistrat in 2015 o cifra de afaceri de 25,7 milioane de lei si datorii de 6,9 milioane de lei.
In acelasi timp, firmele consacrate isi continua extinderea afacerii. Astfel, de la inceputul acestui an, FAN Courier a devenit membru exclusiv al retelei europene de curierat EURODIS, din care fac parte parteneri din 35 de state din Europa. Aderarea ii va permite imbunatatirea timpilor de livrare in Europa, iar clientii din zona ECE vor avea, astfel, posibilitatea de a livra in tara noastra in 24-72 de ore. Avand in vedere faptul ca face parte dintr-o retea extinsa, compania va livra inclusiv paleti de marfa, daca vor exista astfel de cereri.