CTE Trailers a prezentat luna trecuta primul trailer Faymonville cu sapte axe vandut pe piata romaneasca de la integrarea constructorului belgian in portofoliul de produse. Vehiculul, achizitionat de Electromontaj, una dintre cele mai importante companii de pe piata instalatiilor electrice, montaj si constructii metalice, urmeaza sa fie utilizat pentru transportul forezelor.
Asa cum spune Codrut Negrei, director de vanzari CTE Trailers, este vorba despre o semiremorca cu sapte axe mai deosebita, cu platforma de 13 m lungime – extensibila cu inca 10 m – si beneficiaza de suspensie si virare hidraulica, actionata de un motor diesel. Gatul de lebada este tot hidraulic. Pentru completarea ansamblului, Electromontaj a ales un autotractor Volvo FH16 de 700 CP. Configuratia a fost realizata la cererea clientului, iar termenul de livrare, in ciuda echiparilor optionale, a fost de doua luni, aceasta fiind una dintre conditiile impuse de client. Cele doua companii se afla in discutii si pentru semnarea unui contract de service.
Electromontaj nu se afla la prima colaborare cu Faymonville, reprezentat din aprilie in Romania de CTE Trailers. La baza deciziei de a integra Feymonville in portofoliul de produse a stat dorinta de a oferi clientilor vehicule pentru transporturi speciale si agabaritice, completate de servicii de calitate. In plus, preluarea reprezentantei Faymonville a fost, potrivit reprezentantilor CTE Trailers, un pas necesar, o mare parte a clientilor Meiller detinand si produse Faymonville. Astfel, toate serviciile sunt furnizate de aceeasi companie, CTE fiind unic importator pentru Romania al ambelor marci.
Criza economica a influentat multe parteneriate intre dealeri si furnizori, nu numai in Romania, ci si pe alte piete din Europa, dand nastere la alte relatii de colaborare. „In lipsa unui volum de activitate, mai degraba s-au erodat organizatiile in sine, pentru ca atunci cand nu mai exista obiectul muncii apar frustrarile, si de aici eroziunea“, a declarat Mihai Dinu, managing partner CTE Trailers.
In plus, nu este prima data cand producatorii traverseaza momente dificile, insa nu de aceeasi anvergura. „Daca s-ar fi intamplat pe una-doua piete nu ar fi fost ceva neobisnuit. Dar asa, mai ales pe piata noastra, o piata noua, in formare, au fost situatii in care anumiti importatori au pierdut acest statut pentru anumite produse si in astfel de situatii s-a produs o eroziune a organizatiilor“, a explicat Mihai Dinu.
Stam mai bine la specializate decat vecinii din estul Europei
Potrivit lui Codrut Negrei, situatia pietei romanesti de vehicule foarte specializate nu s-a imbunatatit vizibil, insa raportat la Europa de Est – Ungaria, Polonia, Serbia, Cehia – lucrurile stau mai bine. „De la inceputul colaborarii dintre CTE si Faymonville am vandut opt unitati, iar semnele din piata ne dau sperante ca, pana la finalul lui 2011, vom ajunge la 18 trailere. Suntem in discutii cu clienti, mai ales din segmentul de eoliene“. Exista insa interes si din partea constructorilor. Din cauza crizei, clientii au pierdut o parte din flota si au ajuns in situatia de a-si completa parcul pentru transport de utilaje. Pe de alta parte, pentru ca firmele romanesti de transport agabaritic nu au trecut cu bine criza, unele dintre ele chiar disparand, constructorii sunt nevoiti sa-si transporte utilajele pe cont propriu.
Unitatile vandute pana acum au fost de dimensiuni diferite: trei trailere cu trei axe, cate doua cu patru si cinci axe, plus cel cu sapte axe, livrat catre Electromontaj. Diferenta de pret dintre un model cu trei axe si unul cu sapte axe nu este data neaparat de dimensiune, ci de dotari, unele chiar inexistente pentru cele cu axe mai putine. „Pentru semiremorcile cu mai putine axe se folosesc suspensii pneumatice, virarea este inertiala, pe cand aici avem virare hidraulica, un motor diesel, iar toate acestea costa mult mai mult. Pretul este in jur de 180.000 de euro, iar raportat la o semiremorca cu trei axe, care costa 50.000, diferenta este destul de mare“, a explicat Negrei.
La ora actuala mai sunt cateva unitati in productie, iar daca discutiile pe care compania le are in desfasurare se vor concretiza vor mai fi plasate alte cateva.
Cum piata romaneasca de echipamente specializate este una limitata, momentan investitiile nu vizeaza o linie pentru asamblarea kit-urilor, singurul proces realizat in Romania fiind conectarea tractorului cu semiremorca, pentru ca acestea functioneaza cu un agregat electro-hidraulic pentru actionarea rampelor.
Desi exista dificultati in obtinerea finantarii, riscurile pe care le presupune o solutie proprie sunt destul de mari. „Numai cu spriijinul Faymonville am putea oferi o solutie proprie de finantare, insa nu am discutat inca asa ceva“, a mai spus Negrei. Chiar si in aceste conditii, cota de piata vizata este de 70%, procentaj detinut de Faymonville si in trecut.
Cel mai bine s-a vandut pretul mai mic, nu produsul
De la debutul crizei, 2011 a fost un an mai bun, cifrele de afaceri s-au majorat pentru toti importatorii, insa nu au crescut si marjele de profit. „2011 a fost un an mai bun doar pentru ca lucrurile au inceput sa se mai miste, dar in niciun caz bun din punct de vedere financiar“, a declarat Mihai Dinu. De la inceputul lui ianuarie 2010 pana in iulie 2011 preturile au crescut cu 18-20%.
Pentru CTE, de la inceputul crizei pana la ora actuala service-ul a fost componenta care a schimbat balanta catre un oarecare profit, avantajele oferite de activitatea de vanzare fiind minime, pentru ca, din cauza stocurilor, clientii au fost obisnuiti cu preturi care nu au nicio legatura cu valoarea produselor achizitionate. „Acum, clientii trebuie sa inteleaga ca fiecare produs are o valoare, iar aceasta presupune munca in cercetare si dezvoltare si investitii“, a apreciat Mihai Dinu. Activitatea de service este realizata prin service-uri partenere, iar momentan aceasta este varianta preferata, nefiind preconizate noi investitii in ateliere proprii.
Volumele mari de vanzare inregistrate inainte de criza i-au determinat pe importatori sa faca stocuri, iar odata cu criza, pentru diminuarea acestora au fost necesare reduceri masive de pret, chiar daca nu sunt reale. Preturile extrem de mici au fost alegerea producatorilor pentru a minimaliza pierderea, in loc sa piarda tot, insa nu se poate continua in acelasi ritm. „Stocurile s-au terminat. Din 200 de unitati, pe care le aveam in curte la jumatatea lui 2008, mai avem trei prelate, insa cu avansul platit. Cand vorbesti de preturi care nu au nicio legatura cu realitatea, nu poti estima ce s-a vandut cel mai bine. S-a vandut pretul cel mai mic, nu produsul“, a mai spus Dinu.
Desi in urma cu ceva vreme lucrurile pareau sa reintre pe fagasul normal, in momentul de fata este dificil sa faci previziuni, potrivit reprezentantului CTE, in special in conditiile in care se discuta deja din nou de criza, mai ales ca in ultimele doua luni s-a mai pierdut din aplomb. „Iunie mai putin, dar iulie este diferita fata de lunile precedente, cand se simtea un suflu proaspat. Si aceasta situatie nu poate fi pusa pe seama perioadei de vacanta, care, in general, incepea in august. Lucrurile s-au precipitat putin cam devreme“, a incheiat Mihai Dinu.