Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Vanzarile de camioane influenteaza volumele de reparatii

Puterea de cumparare scazuta a operatorilor de transport din ultimii doi ani, combinata cu tendinta de orientare catre service-uri independente, daca nu chiar investitii minime in echipamente ce permit realizarea in curtea proprie a unor reparatii usoare, ofera un volum critic din ce in ce mai mic atelierelor autorizate. Mai nou, si liberalizarea cabotajului ar putea diminua populatia de camioane. Cum a evoluat volumul de reparatii al centrului de service MHS Truck&Bus Sibiu de la inaugurarea din primavara lui 2009 si care au fost masurile luate pentru a contracara efectele scaderii vanzarilor de vehicule am aflat de la directorul general Johann Scherer.
 

Asa cum declara acesta, 2010 a fost un an bun, iar 2011 a adus o crestere destul de mica, de aproape 10%. „A durat putin pana ne-am stabilit o clientela. Clientii trebuie sa se convinga pe cont propriu de seriozitatea unui service autorizat. Este suficient sa vina o singura data ca sa-si dea seama de calitate si sa se convinga ca un service de reprezentanta nu este scump“, a comentat acesta.
Cand au fost demarate planurile de constructie a centrului de service de la Sibiu piata se afla inca in perioada de boom economic, iar din experienta importatorului vehiculelor MAN toate service-urile erau prea mici si dupa 2-3 ani necesitau o extindere. „Pentru nivelul actual al pietei, service-ul este putin supradimensionat, dar piata isi va reveni si atunci va fi conform cu cerintele respective“, a completat Scherer. Mai mult, exista si intentia de a instala in incinta service-ului o pompa de motorina si AdBlue, pentru care discutiile sunt avansate.
Nu doar scaderea pietei de transport a avut efecte negative asupra volumelor din service, ci si tendinta transportatorilor de a migra catre ateliere independente si orientarea catre transportul international. „Multe companii care au masinile la intracomunitar vin foarte rar in Romania. Din perspectiva service-ului, acestia sunt clienti pierduti, venind in tara doar o data pe an, pentru ITP“, a subliniat Johann Scherer.
Piata de vanzari de camioane noi a scazut drastic si asta se simte si in service, majoritare fiind vehiculele second-hand. Desi unii dintre clienti evita inca achizitiile de vehicule noi din cauza situatiei economice, si intr-un camion rulat trebuie sa investesti pentru a-l mentine sau a-l aduce la acelasi nivel.

Nu sunt necesare inca angajari
Service-ul are opt linii, de aproximativ 30 m fiecare, pe care se pot pune trei camioane. „Astazi in atelier sunt 24 de camioane, dar nu am suficient personal pentru a acoperi acest volum de vehicule“, a declarat Johann Scherer. Chiar si asa, „pentru angajari preferam sa stam in stand-by, deoarece se anunta un nou val al crizei si un an nu foarte bun“, a completat acesta.
Din cauza fluctuatiilor foarte mari ale prezentei vehiculelor in atelier inca nu sunt necesare angajari de personal productiv. Volumul de clienti poate fi deservit cu echipa existenta. Gradul de ocupare a service-ului este in general de 50%, iar pentru personal, de 60-70%. Potrivit reprezentantului MHS, pentru a asigura eficienta, gradul de ocupare in service trebuie sa ajunga la 60%.
Demararea lucrarilor la autostrada ce traverseaza zona ar putea necesita o infuzie de forte noi in atelier, mai ales ca unul dintre constructori, care si-a marit recent parcul cu cateva zeci unitati, are un contract de service cu MHS.
In momentul de fata, atelierul are 11 angajati direct productivi plus ingineri. Acestia merg periodic la cursuri de pregatire. „Vrem sa facem un centru de scolarizare in Bucuresti si unul chiar la Sibiu. Avem deja planul de investitii si asteptam raspunsul pentru aprobarea fondurilor ca sa incepem dezvoltarea proiectului.“

Centrul tarii, un vad bun, dar nu suficient
Pozitionarea service-ului in centrul tarii, pe centura ocolitoare a Sibiului, il transforma intr-un punct strategic care nu deserveste doar judetele Alba si Sibiu, ci si vehiculele in tranzit. „Se simte o crestere de cand a fost inaugurata centura, dar nu putem supravietui doar cu clientela care tranziteaza zona. Avem clienti si din alte zone ale tarii, care profita ca sunt in trecere pentru a-si face programare in service.“
In momentul in care se stabileste un contract de service cu un operator, acesta este valabil pentru toata reteaua de centre. „Nu avem alte contracte decat cele cadru. Un contract contine aceleasi conditii pentru orice locatie“, a completat reprezentantul MHS.

Pretul manoperei a ramas la fel, dar se aplica discount-uri
Toate vehiculele care ajung in service (mai putin cele care au nevoie de reparatii urgente) sunt introduse pe linia de diagnoza pentru a descoperi daca exista si alte probleme. „Sunt defectiuni pe care clientii nu le cunosc si, odata ce a intrat camionul in service, fie le rezolva pe toate, fie repara ceea ce este urgent si revin ulterior pentru celelalte“, a precizat Scherer.
Pretul manoperei a ramas neschimbat, dar se lucreaza cu discount-uri pentru volum, piese si chiar manopera, plus alte promotii la diferite servicii.
Si termenele de plata au ramas neschimbate, dar clientii platesc acum mult mai greu. „In 2010 am fost mai lejeri cu platile, pentru ca doream sa avem de lucru, dar am avut si probleme. In cazul clientilor fideli suntem acoperiti de contracte“, a mai spus directorul general MHS Truck&Bus Sibiu.
Nu doar unii dintre clienti genereaza probleme de plata, ci si unii asiguratori. „Desi avem acordul departamentului financiar, cand trimitem factura, nu se mai face plata. Este o problema nationala, s-a mai intamplat si in alte centre.“ Asa cum declara reprezentantul MHS, nu au fost cazuri de clienti refuzati pentru ca lucrau cu un anumit asigurator, ci doar amanati pana la primirea acordului de reparatie din partea companiei respective.
Mai mult, in cazul clientilor cu care se lucreaza pe baza de contract si care au parc mixt s-au facut si unele exceptii referitoare la marca. „Am reparat si echipamente de constructii. Am avut un client care a venit cu un echipament pe senile si l-am reparat afara, pentru ca nu am putut sa-l manevram si sa-l introducem in hala, deoarece se strica podeaua“, a spus Scherer.

Piesele after-market, o alternativa pentru reduceri de cost
Chiar daca numarul clientilor este in crestere, piata se arata a fi in continuare destul de grea si pentru multi operatori piesele after-market reprezinta o varianta mai ieftina, inteleasa si de service-urile de producator.
In cazul unei reparatii prea scumpe se poate opta pentru piese after-market. Si preturile pentru cele originale au fost reduse, fiind destul de competitive. „Reducerile de pret aplicate pieselor de schimb de producator au fost rezultatul conditiilor din piata si ale promotiilor cu valabilitate sezoniera. Suntem pregatiti sa gasim solutii pentru fiecare client. Trebuie sa rezolvam orice problema si clientii ajung sa aprecieze tot mai mult calitatea lucrarilor si sa se indrepte catre noi“, a subliniat Scherer.       

Articole similare