Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Somnolenta la volan, un fenomen foarte periculos

Somnolenta la volan este un fenomen la fel de periculos ca si condusul sub influenta bauturilor alcoolice. Somnul insuficient, monotonia unui drum lung… Motivele pentru care soferii devin somnolenti la volan sunt  multe, dar consecintele pot fi devastatoare. Procentul de accidente provocate de soferii de camion obositi variaza de la un studiu la altul si se plaseaza intre 15 si 60%. Cercetarile arata, de asemenea, ca accidentele produse din aceasta cauza sunt de cele mai multe ori mai grave decat coliziunile rezultate in urma altor factori, deoarece reactiile soferilor sunt intarziate si astfel nu pot fi efectuate manevre de evitare in timp util.

 
Testele efectuate de Institutul Karolinska si Universitatea din Stockholm, in timpul carora soferii obositi sunt observati intr-un simulator, au relevat ca multi dintre soferi trec prin diferite etape atunci cand conduc obositi, de la clasicele simptome cum sunt pleoapele grele si cascatul, la o forma usoara de somn, ceea ce inseamna ca acestia atipesc pentru cateva secunde, de foarte multe ori chiar fara sa isi dea seama. Producatorii de camioane cerceteaza constant cauzele accidentelor in care sunt implicate astfel de vehicule, de cele mai multe ori venind cu o solutie inovatoare pentru a preveni asemenea evenimente nefericite. Volvo Trucks a dezvoltat Driver Alert Support (DAS), un sistem de senzori capabil sa detecteze abaterile soferilor produse din cauza oboselii.
Daca soferul prezinta semne de oboseala, ca interventiile sacadate sau condusul in deriva, sistemul raspunde prin trimiterea unei avertizari sonore si a unui semnal vizual. Sistemul este insa „invizibil” daca soferul conduce normal, acesta intervenind doar atunci cand este necesar, pentru evitarea unui accident. Abilitatea de a conduce este insa afectata in mai multe moduri atunci cand soferul este obosit: conducatorii auto gandesc mai lent, au nevoie de mai mult timp pentru a-si aminti diverse lucruri si raspund mai greu la stimuli simpli.
Studiile au relevat ca in asemenea conditii soferii pierd si controlul asupra propriilor emotii, o stare deloc benefica, mai ales pentru cei aflati la volan, din moment ce aceasta afecteaza judecata.
Dintr-o cercetare a Consiliului National al Sigurantei in Transport din SUA a reiesit ca 52% din accidentele in care a fost implicat un singur vehicul de tonaj mare au fost legate de oboseala, iar in aproape 18% din cazuri, soferii au recunoscut ca au adormit la volan. De asemenea, studiul organizatiei europene SafetyNet asupra oboselii a relevat ca 60% din soferii de vehicule de tonaj mare au trecut prin momente de somnolenta la volan. Totusi, un studiu efectuat in Finlanda a aratat ca soferii de camioane sunt mai putin susceptibili de a adormi la volan in comparatie cu ceilalti participanti la trafic si sunt implicati in mai putine accidente/km. Potrivit unui sondaj efectuat de Volvo Trucks, in medie, un sofer de cursa lunga doarme 4,6 nopti/saptamana in cabina, deci nu e de mirare ca cei 2.200 de respondenti au pus confortul spatiului de dormit si de odihna din cabina pe primul loc in topul importantei.
Legislatia curenta in privinta timpilor de condus si odihna poate imbunatati siguranta rutiera doar daca pe timpul odihnei soferii se pot relaxa cu adevarat.

Pauzele sunt importante, dar somnul e cel mai bun
Specialistii spun ca metodele cele mai adoptate de soferi atunci cand se simt obositi sunt pauzele mai dese si consumul ridicat de cafea. Totusi, dupa o pauza ca acestea, conducatorul auto va fi din nou alert doar pentru o perioada de 15-30 de minute, si cu cat oboseala de fond creste, cu atat timpul in care soferul este apt de a conduce dupa fiecare pauza scade.
Stiintific vorbind, somnul din timpul noptii este cel mai bun, in timp ce odihna din timpul zilei, chiar daca este binevenita, este mai slab calitativa. Intervalul orar in care soferii se confrunta cu cel mai ridicat nivel de oboseala este 4-6 dimineata. In acelasi timp, studiile arata ca „stocarea” somnului e posibila, de aceea este indicat ca soferii care urmeaza sa porneasca intr-o cursa lunga sa aiba parte de o odihna „sanatoasa”.                             

Articole similare