Situatia economica dificila din ultimii ani i-a facut pe jucatorii din domeniul distributiei sa caute cu mai multa atentie solutii de eficientizare in supply-chain. Iesind in intampinarea acestora si bazandu-se pe rezultatele pozitive inregistrate in tarile unde deja s-a facut implementarea, compania britanica Pall-Ex a introdus de curand, si pe piata romaneasca, un nou concept de distributie expres a marfurilor, la nivel de palet, cu ajutorul unei retele de companii locale de transport si distributie, independente, care sa schimbe intre membrii ei, in hub-ul central de la Sibiu, aceste marfuri paletizate. Fata de companiile independente sau casele de expeditii, Pall-Ex vine cu avantajul numarului mare de companii care trag la aceeasi „caruta”, punand la bataie in retea volume mari pentru a scadea costul de transport la nivel de palet, in special la cursele cu camioane mari, pe trasee lungi.
Noul concept are la baza reteta britanica ce a reusit sa propulseze Pall-Ex in postura de lider de piata in Europa de Vest, pe baza activitatilor desfasurate atat in Anglia, cat si in Peninsula Iberica sau Italia. Creat initial ca un serviciu adresat in principal clientilor cu nevoi de distributie fizica de marfa la nivel national, Pall-Ex a ajuns ca, prin retelele europene interconectate, sa puna la indemana membrilor posibilitatea de a oferi clientilor si servicii de transport european, la nivel de palet.
Noul serviciu, destinat in principal partidelor de marfa dimensionate de la unu pana la sase paleti, a fost introdus in Romania la inceputul lui decembrie, aducand in prima noapte un schimb de 180 de paleti, o performanta mai buna decat cea obtinuta in Anglia, in 1996, cand in prima noapte s-au schimbat 116 paleti de marfa, insa sub nivelul inregistrat anul trecut la inaugurarea serviciului in Spania (210 paleti).
Partenerii, selectati cu mare atentie
Membrii retelei Pall-Ex sunt recrutati dintre jucatorii din intreaga tara, in special dintre companiile puternice pe plan local. „Ne dorim sa ajungem la cel putin un membru in fiecare judet, ceea ce inseamna ca, de la cei 16 membri din prezent, dupa doi ani vom ajunge la minimum 40”, a precizat Danor Ionescu, CEO-ul Pall-Ex, subliniind: „ne dorim drept parteneri companiile care cunosc potentialii clienti din zona, care au viziuni antreprenoriale si comerciale potrivite. In plus, trebuie sa aiba si o infrastructura si mijloace de transport potrivite pentru nevoile de servicii ale retelei”. In acest sens, recomandarea Pall-Ex este de a detine minimum unul sau doua camioane de 20 t care sa ajunga in fiecare noapte la hub-ul de la Sibiu, precum si unul sau mai multe vehicule de 7,5 t, cu lift la spate, pentru zona locala in care livreaza. „Recomandam membrilor sa gestioneze o flota proprie pentru a controla mai bine costurile si a oferi calitate si siguranta sporita asupra marfii si serviciului, dar si siguranta respectarii timpilor de tranzit sau a echiparii corespunzatoare a vehiculelor”, a punctat Danor Ionescu, subliniind si faptul ca acestia pot folosi si subcontractori, cu mentiunea ca in acest caz serviciul va fi mai costisitor.
Membrul local va trebui sa mentina calitatea si rigorile serviciului in zona respectiva, trebuind sa repereze companiile locale care pot produce, trimite sau primi marfa paletizata.
„Preferam ca serviciul sa fie promovat de proprietarul firmei de transport, membra a retelei, care va avea un interes direct in succesul demersului la clienti”, a precizat Ionescu, argumentand ca este de preferat ca afacerea Pall-Ex sa reprezinte o pondere importanta din portofoliul unei astfel de firme locale membre, pentru ca proprietarul sa-i acorde atentia cuvenita.
Clientii vizati sunt producatorii carora sistemul le faciliteaza accesul la un serviciu de distributie nationala de marfa rapid, in 24 h, cu ajutorul caruia pot preveni situatiile de epuizare a stocurilor si pot reduce nivelul de stocuri de la clienti, oferind in acelasi timp avantajul livrarii unor marfuri proaspete, chiar si direct la magazine. De asemenea, clientii importatori pot trimite acum marfa doar atat cat este nevoie catre clientii finali, fara ca aceasta sa mai treaca prin logistica unui distribuitor, avand in acelasi timp posibilitatea de a-si largi gama de sortimente si de a prelua controlul lantului lor de aprovizionare, reducand stocurile din sistem si scurtand timpii de incasare. In acelasi registru, si retailerii pot beneficia acum de avantajul aprovizionarii de la furnizorii nationali, folosind acest serviciu si pentru transferurile intre magazinele din diverse orase in cazul in care au probleme de stoc. „Avem deja clienti mari, din retelele de bricolaj, care isi regleaza stocurile si retururile dintre magazine prin sistemul Pall-Ex, care poate fi utilizat si la lansarea unei promotii simultane de produse in magazinele proprii din intreaga tara sau la distributia materialelor promotionale. De asemenea, avem intre clienti si case de expeditie mai mici sau transportatori care aduc marfa din Europa, pe care mai apoi nu au posibilitatea sa o distribuie la nivel de palet”, a mai spus Ionescu.
Punctualitatea membrilor si asocierea, atu-urile retelei
Platforma centrala de tranzit de la Sibiu, care deserveste si zona din jur, are in prezent 4.000 m2, fiind de tip drive-through. Astfel, camionul intra in interior, se opreste in mijloc si, dupa ce se trage prelata exterioara ca sa nu ploua pe marfa, vin stivuitoarele sa descarce marfa pe ambele parti. In maximum 16 minute se descarca un camion plin, marfa fiind pusa direct la locatiile numerotate ale membrilor, din zona destinatiei finale. Iar incarcarea se poate face pe ambele parti, fiind un proces foarte dinamic, de mare viteza si eficient, in care protectia muncii este foarte importanta. „Am instruit personalul asupra procedurilor stricte ce trebuie respectate si am montat peste 40 de camere de luat vederi. In plus, cele sase stivuitoare sunt echipate cu girofaruri, faruri fata, lumini pentru mersul cu spatele si cu sisteme de avertizare sonora pentru mersul cu spatele, ca sa nu se loveasca”, a precizat Ionescu.
Stivuitoarele sunt de tip GPL, alimentate dintr-un rezervor cu pompa propriu, iar depozitul este dotat cu extractoare in tavan, pentru extragerea gazelor arse. Depozitul, incalzit, are in dotare o masina de maturat si una de spalat podeaua, o inaltime de 6 m la coama si 8 m la luminatoare. Depozitul e inchiriat, dar pregatit cu amenajari specifice activitatilor Pall-Ex, cum ar fi doua porti principale, plus inca doua de rezerva, care sa permita manipularea suplimentara a marfii si aducerea altor masini in interior, mai ales ca in timpul zilei se desfasoara operatiuni de cross-dock, pentru un membru local, din Sibiu.
Activitatile specifice Pall-Ex se desfasoara in timpul noptii intre 22:00 si 04:00, camioanele avand un orar precis de sosire, de descarcare si incarcare. In cazul in care unul dintre ele intarzie, trebuie sa se anunte la centru, pentru a se continua prioritar operatiunile legate de marfa care nu depindea de cel intarziat. „Daca insa camionul intarzie mai mult de o ora, se va pleca fara marfa respectiva, urmand ca aceasta sa fie livrata a doua zi, in mod expres, prin alte mijloace, membrul respectiv fiind obligat sa preia costul suplimentar”, a precizat CEO-ul Pall-Ex, subliniind ca pana in prezent nu s-au confruntat cu un astfel de caz.
In fiecare noapte are loc schimbul de paleti, indiferent de volum, fiecare membru avand obligatia sa-si ridice marfa din hub-ul central, pentru a livra astfel marfa adusa de ceilalti membri, cu livrare in zona proprie. Si, pentru ca acesta cunoaste cantitatea de marfa pe care o va prelua in noaptea respectiva, are posibilitatea de a-si dimensiona mijlocul de transport. Insa „exista membri care au adoptat procedura de co-trunking, in special in zilele din mijlocul saptamanii, cand volumele sunt mai reduse. Aceasta presupune ca un membru sa colecteze paleti si de la alt membru aflat pe traseul lui. Apoi, la Sibiu schimba paletii pentru ambii membri, trece si lasa marfa in drum si pleaca mai departe, in acest mod impartindu-si costul pentru parcursul respectiv”, a precizat reprezentantul Pall-Ex, precizand ca exista si transportatori cu experienta, care mai au si alta marfa de livrat in masina, dar care tin seama de faptul ca livrarea Pall-Ex este prioritara, ca un serviciu contra-timp.
Marfa, asigurata cu polite de tip „marine insurance”
Fiecarui palet i se ofera o identitate printr-un cod de bare, eticheta care va insoti paletul de la formare pana la destinatia finala, unde se scaneaza si se semneaza de primire. Aceasta se ataseaza apoi pe manifest, fiind special creata pentru a se putea lipi si dezlipi de pe orice tip de hartie. Din momentul definirii si scanarii in sistem, paletul poate fi urmarit in fiecare etapa, fiind scanat la intrarea in depozitul membrului care a colectat, apoi la iesirea din depozit, la intrarea si iesirea din hub-ul central, ca si la membrul de destinatie. In acelasi timp, clientul primeste un cod pe site-ul Pall-Ex pe baza caruia va putea urmari unde se afla paletul, daca este in tranzit. „Insa, daca cineva insista sa stie exact locul unde se afla marfa, poate suna la membrul local care afla de la sofer unde a ajuns marfa in momentul respectiv”, a punctat Ionescu.
La destinatie, clientul semneaza pe CMR (nota de livrare) ca a primit marfa, iar la intoarcerea soferului la depozit, nota de livrare este scanata cu un terminal manual, fiind inclusa apoi in baza de date. Astfel, clientului ii va aparea pe ecran la status ca s-a livrat, avand posibilitatea si de a descarca POD-ul (Proof Of Delivery) in format pdf. De asemenea, si documentul original poate fi trimis, insa numai la cerere, ca un serviciu contra-cost.
Pentru ca un palet sa tranziteze reteaua in conditii bune, trebuie sa fie bine ambalat, dupa anumite standarde: infoliat cu folie colorata (galbena, albastra sau neagra), opaca, prins cu chingi sau cu banda adeziva personalizata a clientului (sau cu Pall-Ex), pusa in cruce peste palet si lipita de baza de lemn, pentru a preveni orice incercare de desfoliere/infoliere.
Oricum, marfa este asigurata in tranzit pentru toate riscurile, cu valori care pot depasi o asigurare CMR, cu conditia de a fi declarata la inceput valoarea marfii. „Pana in limitele CMR, asigurarea este inclusa in pretul standard. Pentru depasiri, costul suplimentar este foarte mic pentru ca s-a incheiat cu firma de asigurari o intelegere-umbrela pentru toti membrii, care pot beneficia astfel de o cotatie foarte buna cu un asigurator international”, a precizat Ionescu, subliniind si faptul ca produsul nu a putut fi acoperit in Romania, ci de catre o companie olandeza. „Raets Marine Insurance acopera orice mod de transport (aerian, rutier, maritim). Intre acestea, activitatile de transport rutier sunt asigurate de cand se naste serviciul si se ridica marfa, pana la destinatia finala. Polita acopera daune de deteriorare cauzate de manipulare gresita, furt, incendii, miss-rutare (trimiterea la alta destinatie ce duce la intarzieri) sau pierdere”, a punctat CEO-ul Pall-Ex.
Sistemul de plata a livrarilor, simplificat si eficient
Modul de transport si preturile sunt clasificate in functie de tipul de serviciu (premium, in 24 de ore, sau standard-economy la 48 de ore), precum si de cantitate, marfa incadrandu-se intr-un sfert sau jumatate de palet, sau in full palet sau mega-full. Insa se pot transporta si paleti supradimensionati, ce pot ajunge la dimensiuni maxime de patru ori mai mari decat cele ale unui palet standard. In aceste conditii, de la Bucuresti la Satu-Mare serviciul standard costa 170 de lei pentru marfuri cuprinse intre 700 kg si o tona. „Paletul poate fi mai greu decat in mod obisnuit, ceea ce se constituie intr-un avantaj competitiv. Astfel, o jumatate de palet de 350 kg va intra la jumatate de pret, in conditiile in care majoritatea paletilor de grupaj din Romania sunt de 350-450 kg”, a precizat Danor Ionescu. Baza standard a paletului este de 80×120 cm, iar inaltimea, de 2 m, in vreme ce paletul mega-full ajunge la 1.200 kg si 2,2 m inaltime. Pot fi utilizati si paleti industriali, de 100×120 cm, care beneficiaza promotional, in primele sase luni, de o taxare la acelasi nivel cu europaletii.
De asemenea, tarifele sunt diferentiate pentru marfurile ce pot fi cuprinse in 1-3 paleti sau in 4-6 paleti, urmand ca cele care depasesc sapte paleti sa se incadreze la tarife mai mari, nemaifiind un transport expres, specific profilului Pall-Ex. „Pentru volume mari, intotdeauna vei gasi o solutie mai ieftina, fiind mai eficient sa trimiti marfa cu un partial, fara cross-dock si fara transbordari”, a spus Danor Ionescu. Acesta a completat ca nu va refuza, insa, un astfel de client, care, in timp, va vedea in Pall-Ex un consultant care ii poate recomanda si gasi solutiile potrivite nevoilor lui logistice si de transport, membrii oferind nu doar serviciile Pall-Ex, ci si transport cu camioane intregi, in cazul in care sunt solicitati de catre clienti.
Facturile sunt emise de fiecare membru in parte, intr-un sistem cu un sofware cuprinzator (Twine), ce contine un modul care permite activitati de tip „net invoicing”. „Daca un membru trebuie sa dea bani in retea pentru ceilalti membri care au lucrat pentru el in luna respectiva si au livrat paletii pe care acesta i-a adus din zona lui, iar, pe de alta parte, si reteaua trebuie sa-i achite acestuia banii pentru livrarea in zona lui a marfii celorlalti membri, membrul va incasa diferenta neta dintre aceste sume, pe baza unei singure facturi”, a precizat Danor Ionescu. Oricum, in sistem apar toate tranzactiile la nivel de palet (dimensiunea, tariful practicat), ca si tipul de serviciu. Ca pondere, 70% din marfa este trimisa in regim standard, restul in regim premium, insa, „pe masura ce clientii incep sa se invete cu serviciul, vor migra mai mult catre cel premium, pana cand se vor echilibra”, a punctat Ionescu.
Intre membri exista si o comunicare de tip inter-member-rate, fiecare oferind retelei tariful pe care il va primi si practica atunci cand va livra pentru orice alt membru. „Si, pentru ca vom sti aceste tarife stabilite intre membri, vom cunoaste si costul serviciului”, a precizat reprezentantul Pall-Ex.
Pretul este determinat de cerere si oferta. In opinia lui Danor Ionescu, trebuie cunoscuta concurenta, ca si tarifele din piata, pentru a se putea pozitiona corect si a fi competitivi. „Nu inseamna ca vom oferi cel mai ieftin serviciu, ci doar valoarea corecta pentru calitatea serviciului oferit”, a spus acesta. Pe de alta parte, fiecare membru isi face politica comerciala proprie, cu clientii din zona lui, pe baza recomandarilor Pall-Ex, de tipul volum mai mare cu tarif preferential sau termen de plata mai mic cu tarif preferential. „Incurajam membrii sa colecteze repede, pentru ca este un serviciu expres, dar si sa stabileasca termene de plata de 7-14 zile. Totusi, ramane la latitudinea si abilitatea acestora cum isi vor asigura o relatie comerciala corecta cu clientul”, a mai spus Ionescu.
25 de membri si 600 de paleti pe noapte, targetul pe 2012
Pe langa expeditiile rutiere din Romania in strainatate si pe langa activitatile de import, membrii Pall-Ex au fost instruiti sa ofere si servicii de grupaj maritim, prin colaborarea cu NVOCC-ul (Non Vessel Owner Container Carrier) Globelink, care aduce grupaje din Orientul Indepartat. „O astfel de societate, care face si grupaje pe containere, nu detine vapoare proprii, insa cumpara capacitate de transport pe vapoarele de linie, pe tot anul, si apoi o vinde catre case de expeditie sau clienti, avand posibilitatea de a face si grupaje pe container”, a precizat Danor Ionescu. Acesta este de parere ca gama larga de servicii poate ajuta la dezvoltarea membrilor retelei.
Ca atare, administratorul Pall-Ex spera ca reteaua sa cuprinda, la sfarsitul acestui an, minimum 25 de membri, cu ajutorul carora sa poata asigura o acoperire nationala optima. De asemenea, se urmareste sa se ajunga la manipularea a minimum 600 de paleti pe noapte, in situatia in care in tarile vestice retelele Pall-Ex au ajuns sa gestioneze si cateva mii de paleti pe noapte. „Acest nou serviciu va creste concurenta pe piata si va incuraja serviciile de calitate, ridicand astfel stacheta pentru toata lumea”, a punctat Danor Ionescu, subliniind si faptul ca Pall-Ex poate aduce acum Romania mai aproape de „standardul de logistica din Europa.”