Chiar daca este relativ inchisa, piata de transport din Marea Britanie se confrunta cu „importuri” de pe continent, care vin in cele mai multe cazuri in camioane cu volanul pe stanga. Legislatia stricta de acces la profesie si motorina mult mai scumpa decat in restul Europei fac ca firmele britanice sa fie mai putin competitive decat cele de pe continent, insa tocmai de aceea eficientizarea este maxima la „insulari”. Iar printre masurile de control al costurilor se numara si folosirea soferilor estici, mai ales ca tot mai putini britanici isi doresc sa practice o asemenea meserie, cu atat de multe privatiuni. Cum vad asociatiile profesionale ale transportatorilor din Marea Britanie problemele cu care se confrunta membrii lor si cum se face auzita la Bruxelles una dintre cele mai importante voci pe probleme de transport ne-au dezvaluit reprezentanti ai FTA si RHA, doua asociatii de transport si logistica.
Printre membrii FTA (Freight Transport Association) se numara atat transportatori de marfa pe rutier, maritim, aerian si feroviar, cat si expeditori, companii de logistica, retaileri, producatori sau organizatii publice – pompieri, salvare – furnizori de servicii publice (gunoieri), furnizori de utilitati, companii de constructii. Potrivit Philippei Attwood, director de marketing si comunicare in cadrul FTA, jumatate din vehiculele exploatate in Marea Britanie apartine membrilor asociatiei, care, in plus, expediaza 90% din marfa transportata pe calea ferata. „Suntem o organizatie non-profit si reprezentam interesele companiilor care pun marfa in miscare. Facem lobby, atat in Marea Britanie, cat si in Europa, iar pentru aceasta avem un birou la Bruxelles, pentru a avea oportunitatea de a influenta legislatia europeana.” Un exemplu este legea referitoare la licentierea vehiculelor de peste 3,5 t, aprobata in 2009.
Un alt aspect legislativ adus in discutie de FTA, la sugestia membrilor, este certificatul de competenta profesionala a managerilor de transport, care, in acest moment,
odata dobandit nu mai trebuie reinnoit. „Noi sustinem obligativitatea reinnoirii la fiecare cinci ani, ceea ce se practica in unele tari. In prezent se cere o cunoastere atat a legislatiei nationale, cat si a celei internationale, dar multi operatori de transport activeaza doar in tara lor si de aceea nu este necesar sa aiba toate aceste informatii“, a spus Philippa Attwood.
Odata adoptata o noua reglementare, lobby-ul exercitat de FTA se transfera de la nivel european la nivel national pentru monitorizarea modului in care se aplica legea. „Membrii sunt cei care decid pentru ce sa facem lobby. Avem o serie de intruniri la nivel regional, de patru ori pe an, le spunem ce noutati legislative avem si ei decid ce politici vom aplica. Interesele sunt diferite si uneori avem conflicte legate de ceea ce membrii doresc sa promovam, iar daca sunt prea multe opinii supunem la vot, dar de regula se ajunge la un consens.“
…