Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Obrazul subtire cu cheltuiala se tine

Diminuarea schimburilor comerciale, incepand cu 2008, si haosul in care a fost aruncata piata transporturilor au dus nu doar la tarife mai mici, ci si la uniformizarea acestora aproape indiferent de gradul de specializare. Iar pe segmentul frigorific, unde multi s-au aventurat pentru prima data in 2009, deoarece parea ca merge mai bine, competitia a devenit atat de puternica, incat preturile ajung uneori la nivelul transportului cu prelata. Nimic mai ciudat, avand in vedere faptul ca raportul de pret dintre o prelata si o frigorifica este de circa unu la doi, ca in cazul marfurilor perisabile investitiile in sisteme de monitorizare sunt absolut obligatorii, ca de multe ori se merge cu doi soferi pe un camion si ca dubele, din cauza ca sunt mai sensibile, au costuri mai mari de intretinere si durata de viata ceva mai mica.

Care sunt punctele slabe ale semiremorcilor frigorifice, cat timp pot fi ele exploatate inainte sa creasca peste masura costurile, care sunt cheltuielile si timpul pierdut cu intretinerea/ reparatiile am incercat sa aflam de la managerii after-sales ai principalilor producatori de pe piata romaneasca.

Semiremorcile frigorifice au o constructie deosebita si sunt foarte sensibile, deoarece, daca nu sunt folosite cum trebuie sau se agata de copaci, izolatia de pe acoperis se distruge usor si apar infiltratii in panouri, un adevarat cancer al dubei, care duce la pierderea proprietatilor si la cresterea greutatii proprii cu 200-300 kg. Sau mai apar probleme la incarcarea in depozite, cand soferii uita sa blocheze usile deschise, sau cand semiremorca a fost spalata la interior, nu s-a uscat bine, s-a format o pojghita de gheata, iar stivuitorul aluneca la franare si se infige in perete. In ceea ce priveste accidentele, 80-90% afecteaza peretii laterali.
Deoarece riscul de deteriorare e foarte mare, pentru a mentine o astfel de duba in stare cat mai buna este nevoie de inspectii – macar vizuale – periodice. Infiltratiile se apa se vad, fie ca sunt pe interior, fie pe exterior, si pot fi remediate cu costuri mici daca semiremorca nu a fost lovita, ci doar s-a atins de crengi in partea de sus. In plus, exista un material special care izoleaza panourile pe exterior, fara a mai fi nevoie de reparatii sau inlocuiri. Iar daca ar fi luate din scurt, multe probleme, chiar ceva mai serioase, s-ar putea repara usor, fara costuri mari, cu ajutorul unor kituri speciale.
Pe de alta parte, asa cum au constatat numerosi furnizori de semiremorci frigorifice sau de service pentru ele, soferii se feresc sa vorbeasca despre deteriorarile aparute pentru a nu fi pusi sa plateasca, deoarece multe din ele nu prea fac obiectul unei garantii.

Maximum 10 ani durata de viata…dar se recomanda cinci
Asa cum declara Cristian Erhan, manager after-sales CTE Trailers, este bine ca o frigorifica sa fie schimbata dupa cinci ani – desi temperatura interioara se poate mentine foarte bine – deoarece peretii incep sa se desprinda si pot aparea probleme, mai ales la traversari cu feribotul, unde nu soferul imbarca ansamblul, ci un manipulator care nu e intotdeauna foarte atent, iar spatiul intre semiremorci este mic. Totusi, daca este folosita corespunzator si nu este lovita, durata de viata a unei semiremorci frigorifice poate ajunge si la 10 ani, existand numerosi clienti Krone care au vehicule de aceasta varsta. „Tendinta este, in cazul firmelor mici, de a le folosi la maximum, iar in cazul celor mari, de a le inlocui periodic. Insa de cand cu criza firmele mici au mai disparut de pe piata.“Asta in timp ce semiremorcile cu prelata sunt folosite de obicei 7-8 ani, dupa care se schimba prelata, care „se coace“de la soare.
Semiremorcile second-hand vandute de CTE Trailers trec inainte de livrare prin service, „dar acum nu prea se mai gasesc, deoarece au avut preturi foarte bune si s-au epuizat“, declara Cristian Erhan. Ele pot beneficia, contra cost, si de garantie, dar pana acum nu au fost solicitari in acest sens.
Cea mai veche frigorifica Schmitz care a intrat in service-ul Romtrailer – deoarece in urma unui accident i se rupsese podeaua – avea circa 12 ani si era in stare buna, pentru ca fusese intretinuta cum trebuie si lucra pe soselele din Germania.
Schwarzmüller are avizare TÜV care ii permite ca, dupa sase ani de folosire, sa ateste pentru alti trei daca remorca mai respecta conditiile initiale, dupa care, in urma unor teste similare, se mai elibereaza un atestat pe un an. „Apoi e mai bine sa fie folosita ca depozit stationar. Daca totusi proprietarul vrea, dupa 10 ani, sa o mai utilizeze la transport, teoretic se poate, dar e nevoie de o verificare mai complexa, care dureaza cateva zile si deocamdata nu se poate face la noi in tara“, explica Bogdan Rosu, directorul de service al companiei, care adauga ca cele mai vechi semiremorci frigorifice care vin in service-ul Schwarzmüller au circa opt ani.

Costurile de intretinere sunt aceleasi de la prelate…
Reviziile recomandate in cazul semiremorcilor Krone sunt la 50.000 km – deci cam doua pe an – se fac cu programare, dureaza 3-4 ore, costa 500-550 de lei si presupun verificarea intregului tren de rulare si, la nevoie, inlocuirea anumitor componente. Intervalul ar trebui respectat pe intreaga durata de viata a vehiculelor, dar, si in acest caz, cei mai multi clienti romani inceteaza sa mai vina in service dupa expirarea garantiei. Asa cum declara Mihai Dinu, director executiv CTE Trailers, „mai putin de 10% din cei care cumpara semiremorci noi vin la timp pentru inspectia axelor, desi nu dureaza decat doua ore si nici nu costa mult“.
La semiremorcile Krone, fie ele prelate, fie frigorifice, dupa aproximativ 100.000 km trebuie schimbate placutele de frana, ceea ce, cu tot cu manopera, costa circa 420 de euro, iar dupa 150.000-200.000 km, in functie de utilizare, de sofer, de drum etc., si discurile.
Schmitz nu are service propriu, ci deruleaza, din 1994, o colaborare cu Romtrailer Service, „singurul service din Romania dedicat reparatiilor la semiremorci si remorci“, asa cum declara Gabriel Dinca, directorul executiv al firmei. Atelierul are 12 linii de lucru, pentru indreptat sasiuri, electrica, hidraulica, diagnoza ABS si EBS Wabco si Knorr-Bremse, inclusiv o linie pentru Ferroplast, separata de celelalte deoarece are nevoie de o temperatura constanta si de echipamente speciale de reparatii (diferite vinciuri, prese speciale, echipamente de decupat, de vacuum, pentru a putea face aderenta cu solutia speciala de lipit), cuptor de vopsit de 15 m lungime, care permite vopsirea integrala a semiremorcilor, ITP si verificari pe standul de frana pentru semiremorcile reparate in service.
Printre clientii care vin la Romtrailer Service cu semiremorci frigorifice se numara tot mai multe companii straine, care inchiriaza vehiculele, le exploateaza doar 4-5 ani si fac periodic reviziile necesare, dar si firme mici, care respecta intervalele de service doar un an si jumatate, cat dureaza garantia.
Revizia recomandata pentru semiremorcile Schmitz este la 40.000 km, pretul ei fiind de circa 125 de euro plus TVA. Dar, asa cum remarca si Gabriel Dinca, clientii nu prea vin la revizii, deoarece supraincarca semiremorcile, ceea ce se vede la diagnoza, si stiu ca pentru asta, in mod normal, se pierde garantia.
Placutele de frana, daca sunt de origine, se schimba, in functie de conditiile de exploatare si de stilul de condus, la 100.000-120.000 km, ceea ce costa, cu tot cu manopera, pentru trei axe, 390 de euro. Amortizoarele care au suferit o uzura normala, fara socuri, se inlocuiesc la circa 200.000 km, iar la aproximativ 250.000 km se schimba si anvelopele, operatie care se poate face si la Romtrailer, deoarece service-ul este Truck Point Bridgestone si are stoc de pneuri in valoare de circa 48.000 de euro, ce include toata gama pentru semiremorci si autotractoare a producatorului japonez. Discurile de frana, daca semiremorca a fost bine intretinuta, se schimba la peste 300.000, cu circa 1.200 de euro, in functie de tipul de punte, „dar exista si pachete prin care noi oferim clientului posibilitatea de a schimba, cu 300 de euro, doua discuri si un set de placute, deci cu 900 de euro, inclusiv manopera, se pot inlocui toate componentele de uzura ale trenului de rulare“.
Intervalul de service recomandat de Schwarzmüller este de 40.000 km. La prima dintre revizii se face verificarea vizuala exterioara, precum si verificarea elementelor de caroserie, a panourilor, a instalatiei electrice si pneumatice, a ABS-ului si a sistemului de franare, dar si a etrierilor sau tamburilor, dupa demontarea rotilor. Iar la solicitarea clientului se inlocuiesc anumite componente. Revizia costa 600 de lei plus TVA, se face cu programare si dureaza circa sase ore in doi oameni, Schwarzmüller avand patru linii dedicate acestei activitati, din cele opt totale – restul sunt pentru ITP, spalatorie, reparatii de suprastructuri frigorifice si o linie de verificare metrologica pentru cisterne, o noutate pe piata de profil deoarece verificarea se face direct cu combustibil, nu cu apa, cum au fost obisnuiti transportatorii de produse petroliere din Romania.
Asadar, o semiremorca Schwarzmüller are nevoie, la circa 120.000 km parcursi pe an, cam de trei revizii, timp in care se inlocuiesc, daca este necesar, placutele de frana, ceea ce costa, cu tot cu manopera, circa 400 de euro daca e vorba de piese premium. In al doilea an se schimba din nou placutele, dupa 200.000 km, dar si – macar – o parte din anvelope, iar in al treilea, tot daca este nevoie, discurile de frana si eventual seturile de reparatie la etrieri.

… dar reparatiile dubei pot ajunge la mii de euro
Lucrarile de intretinere de mai sus, legate de trenul rutier, sunt aceleasi de la semiremorcile cu prelata. Insa in cazul frigorificelor cele mai mari investitii – a caror valoare depinde de dimensiunea suprafetei deteriorare – sunt in reparatiile suprastructurii.
CTE Trailers are pe stoc pereti, iar ce nu se afla in tara se poate aduce in cinci zile, timp in care oricum nu se pierde vremea, ci se curata si se pregatesc peretii vechi. Cei din otel sunt mai scumpi, dar se repara mult mai usor decat cei din fibra de sticla, si sunt si mai rigizi. Ei pot fi inlocuiti si pe bucati, prin decuparea partii deteriorate, adaugarea de spuma si de tabla, prindere, chituire si vopsire. De aceea, dar si pentru ca transportatorii romani prefera vehiculele mai solide, la noi sunt promovate mai ales semiremorcile de tip Steel, desi transferul termic este mai bun in cazul celor din fibra de sticla. „Dar cand intalnim un specialist ii prezentam ambele variante“, atrage atentia Mihai Dinu.
Garantia oferita de CTE Trailers pentru refacerea unui perete este de 12 luni pentru piese si trei pentru manopera. Cea mai complexa lucrare realizata pana acum a constat in schimbarea peretelui lateral, a acoperisului si a usilor laterale, a durat mai mult de o luna si a costat circa 130.000 de lei. Vehiculul era aproape nou si cu acesti bani nu se putea cumpara un altul, de aceea s-a optat pentru reparatie.
In prezent nu sunt lucrari care sa nu se poata efectua in service-urile din Romania, deoarece exista si echipamentele necesare, si specialisti bine pregatiti. Dar cand e vorba de interventii mai complicate se cer de la fabrica solutii tehnice, iar raspunsul vine in maximum o zi.
In ceea ce priveste duba, in cazul Schmitz, daca exista zgarieturi mici pe panourile laterale sau pe tavan, pot fi facute operatii locale – se decupeaza partea zgariata si se repara conform specificatiei producatorului, cu costuri foarte mici, de pana la 200 de euro, de exemplu, pentru o suprafata de 1,2×0,6 m. Iar in caz de lovire, la Schmitz se poate inlocui doar panoul lateral Ferroplast avariat, ceea ce costa 1.000 de euro si presupune doua zile de imobilizare a semiremorcii, deoarece materialele care intra in actiune cu peretele necesita un anumit timp de uscare.
Stocul total de piese al Romtrailer Service se ridica la circa 680.000 de euro, iar pentru frigorifice exista in depozit mai ales profile de legatura, mai uzuale si care se potrivesc de la un vehicul la altul al aceleasi marci. Panourile insa difera in functie de dimensiune, grosime, insertii si trebuie puse in productie sau, rar, se gasesc pe stoc in Germania, astfel ca pana la livrarea lor trec 14-21 de zile. De aceea „recomandam transportatorilor sa se programeze in service pentru cand vine panoul si, pana atunci, daca semiremorca nu e afectata grav, astfel incat sa piarda temperatura, sa mai circule cu ea“, explica Gabriel Dinca.
Totusi, pe stoc se tin si panouri, dar numai pentru clientii din portofoliu, suficiente cat sa se poata face urgent o reparatie. Cea mai complexa interventie facuta la Romtrailer, care a costat aproape 18.000 de euro, a fost inlocuirea unei podele complete, de 13,63 m, care a fost accidentata si a trebuit reconstruita din casete.
Schwarzmüller poate efectua reparatii locale sau integrale pentru semiremorci cu peretii sau plafonul din panouri sandwich sau dintr-o singura bucata, in cazul celui din urma fiind posibila atat inlocuirea intregului perete – ceea ce necesita un timp mai mare de imobilizare – cat si decuparea partii defecte. Dupa reparatiile mai complexe, respectand indicatiile producatorului, se verifica daca duba si-a pastrat proprietatile izoterme, service-ul avand in acest sens avizare TÜV.
Piesele pentru frigorifice sunt mai greu de tinut pe stoc, deoarece au diferite dimensiuni, grosimi, profile de legaturi, chedere de etansare s.a. Totusi, circa 80% dintre ele sunt pe stoc, asa cum declara Bogdan Rosu, iar saptamanal se face aprovizionarea din Austria sau Ungaria.
Si in service-ul Schwarzmüller se poate face orice reparatie, cea mai complexa dintre cele de pana acum fiind in cazul unei frigorifice careia, in urma unui derapaj, i s-au rupt sase panouri laterale.

Service personalizat vs. multi-marca
In atelierul CTE Trailers vin si alte marci de semiremorci, dar circa 80% sunt Krone. Pe stoc exista si componente pentru Schmitz sau Schwarzmüller, iar daca un anumit reper nu este in tara, este adus in 3-5 zile. „Cei care au in flota alte marci ne prefera pentru rapiditatea lucrarii deoarece, in ceea ce priveste tarifele, suntem in piata“, declara managerul after-sales CTE Trailers. Firma se ocupa si de reparatii minore ale agregatelor, dar pentru cele complicate solicita ajutorul reprezentantelor.
Romtrailer nu repara decat frigorifice Schmitz si are in plus o colaborare, tot pentru service, cu Spitzer Silo. Specialistii firmei sunt pregatiti in Germania, ultimul training pentru frigorifice fiind organizat anul trecut, pentru reactualizarea informatiilor privind reparatiile peretilor Ferroplast. Romtrailer nu se ocupa nici de intretinerea/reparatiile agregatelor frigorifice, dar are echipamente care pot indica daca acestea lucreaza in parametrii corecti.
Si in service-ul Schwarzmüller se pot repara si alte marci – trenul de rulare, sistemul de iluminare-semnalizare, cel pneumatic si cel de franare sunt, oricum, la fel, doar suprastructura fiind personalizata – iar „posesorii lor ne prefera pentru rapiditate si calitatea echipei, care face traininguri periodice, ultimul pentru frigorifice fiind in decembrie 2010, pentru actualizarea unor informatii legate de reparatiile locale ale semiremorcilor din fibra de sticla si familiarizarea cu noi adezivi si lianti“, explica Bogdan Rosu. Service-ul Schwarzmüller se ocupa si de reviziile agregatelor, cu piese originale.

Preturile isi revin foarte greu
Asa cum declara Cristian Erhan, tarifele sunt similare celor din 2010 si cu 15% mai mici decat in 2008 si la piese, si la manopera, „desi de la finalul anului trecut se simte o revigorare a pietei, iar aprilie, de exemplu, a fost o luna record. De fapt, la frigorifice nici nu prea s-a simtit criza.“
La Romtrailer, manopera costa la fel ca in 2007, iar piesele s-au ieftinit in 2009 cu circa 12% si au ramas la acel nivel. „Materiile prime s-au scumpit in ultimul timp, furnizorii nostri au scumpit piesele de schimb, dar noi nu am ridicat pretul, pentru a fi alaturi de firmele de transport de aici in incercarea grea la care au supuse in ultima vreme (taxe motorina, criza etc.)“.
Frigorificele nu prea circula fara asigurare
Cele mai multe din reparatiile semiremorcilor frigorifice se fac pe asigurari, iar cazurile de dauna totala nu depasesc 20%. Problema este ca „asiguratorii vor sa ajunga cu termenele de plata la 90 de zile, ceea ce nu e bine. In prezent sunt de circa 60 de zile. Am avut si conflicte cu unii dintre ei, dar de la clienti aud ca sunt multumiti“, declara Mihai Dinu.
Romtrailer are si decontare directa cu anumite societati de profil – care platesc la timp, asa cum declara directorul executiv al firmei – dar si clienti care prefera sa achite ei costurile si sa-si recupereze apoi banii de la asigurator.

RAR nu verifica certificatele ATP
Asa cum declara reprezentantii RAR, „cum in Romania nu exista posibilitatea eliberarii certificatelor ATP – Registrul nu a finalizat inca incinta frigorifica de la sediul din Voluntari si nici nu avem in tara un alt laborator certificat in acest sens – existenta lor nu este controlata in trafic“.
Totusi, Romtrailer are un contract de colaborare cu TÜV SUD Industrie Service GmbH, detinatoarea licentei ca unitate de verificare ATP, contract datorita caruia poate verifica si elibera adeverinte ATP semiremorcilor testate care corespund pentru transportul de marfuri perisabile. Firma are si aparatura speciala de testare si calibrare a senzorilor care extrag datele din interiorul si exteriorul semiremorcii, si echipa scolarizata. Testele, care se fac prima data dupa sase ani si apoi, din trei in trei, dureaza 6-8 ore si costa cam 350 de euro. „Insa nu este un serviciu foarte solicitat, vin maximum 40 de semiremorci pe an, din care mai putin de jumatate corespund. De exemplu, daca a fost lovita caroseria – nu doar zgariata – si sunt pierderi substantiale de temperatura, sigur nu trec testul. Iar cand constatam probleme si facem devizul, din cauza ca reparatiile la panourile din Ferroplast sunt costisitoare, multe firme renunta la ele, deci si la prelungirea certificatului ATP, si merg ilegal“, explica Gabriel Dinca.

Articole similare