Daca anii trecuti ne uitam la solutiile de automatizare prezentate la targurile de profil din Germania, doar de curiozitate, iata ca acestea incep sa devina o necesitate si pe piata romaneasca. FM Logistic ne-a prezentat cum in depozitul companiei de la Paris deja robotii iau locul oamenilor, pickuind „by-light“ sau facand inventarul intregului depozit in timp record, dupa experienta frantuzeasca urmand, poate, o implementare si in Romania. Reprezentantii DSV Solutions ne-au impartasit cum colegii din Austria fac deja „pick-by-color“ intr-un depozit in care deserveste un client din automotive, iar solutii simple de fleet management al stivuitoarelor contribuie la reducerea importanta a costurilor cu echipamentele nu numai in Romania, ci si pe alte piete mult mai sofisticate de logistica din Europa.
Mecalux a prezentat la CeMAT solutii complet automatizate ale proceselor logistice pe care le ofera clientilor din intreaga lume, insa cele mai multe astfel de sisteme se aplica mai degraba la logistica industriala decat la serviciile cu valoare adaugata sau acolo unde e nevoie de un volum mare de picking. De altfel, cele mai mari proiecte care includ automatizare au fost implementate in Turcia, unde multi producatori europeni au investit in capacitati industriale, care au nevoie de depozite mari, de peste 150.000 de paleti, care se preteaza din plin la asa ceva.
Cererea pentru solutiile robotizate este in crestere si in Polonia, Cehia sau Rusia. Iar operatorii de logistica din Germania sunt deja tot mai pretentiosi cand isi aleg astfel de sisteme. Aici competitia este foarte puternica, preturile oferite aproape nejustificat de mici, asa ca solutiile de eficientizare de ultima ora sunt aproape obligatorii pentru cei care vor sa se mentina pe piata.
Avantajul companiilor de logistica de la noi care sunt filiale ale acestor multinationale ce deja au implememntate astfel de solutii in tara de origine este faptul ca au posibilitatea de a lua o solutie deja testata pe care sa o aplice aici. Ce le opreste, insa, deocamdata, sunt contractele incheiate pe termene scurte, renegociate anual, dar si „flexibilitatea“ ce trebuie permanent aratata clientilor atunci cand nu reusesc sa furnizeze volumele negociate, iar calculele de la inceput de an uneori nu mai sunt aceleasi cu rezultatele obtinute in final.
Asa ca, deocamdata, investitiile in eficientizare vizeaza mai degraba regandirea proceselor de lucru. Cele mai multe firme de top de pe piata romaneasca au cel putin unul sau doi angajati a caror treaba este sa observe procesele pentru care sa gandeasca solutii de imbunatatire. Unii au numarat si au redus pasii pe care oamenii ii faceau in depozit in activitatea de picking, altii au gandit pickingul multi-order investind in carucioare speciale, au dezvoltat solutii IT care sa ajute la o mai buna organizare a resurselor existente in depozit sau au montat conveioare in containere pentru a le descarca mai rapid. De asemenea, avand in vedere faptul ca, cel putin la noi, cea mai importanta resursa din firma este omul, aceste firme au grija ca angajatii sa fie multumiti atat pentru a le creste eficienta, cat si pentru a nu pleca la o alta firma. Deoarece asa ar fi nevoiti sa o ia de la capat cu un alt om a carui eficienta, cel putin la inceput, ar fi mult mai mica.
Pe ce se bazeaza, insa, firmele de logistica mici, care incearca sa supravietuieasca pe aceasta piata competitiva? Raspunsurile ar fi legate de seriozitate, flexibilitate si experienta …