Asa cum ne-am obisnuit, in fiecare an se tot modifica legea transporturilor, care, din dorinta de a fi cat mai unitara, va ajunge in curand la un numar record de Ordonante de urgenta ce o ajusteaza. Ultima modificare a lovit destul de rau casele de expeditii, care vor trebui pana in primavara sa faca rost, printre altele, de o scrisoare de garantie de 50.000 de euro. Legea s-a publicat insa in Monitorul Oficial, desi prevederea se judeca inca la Curtea de Apel Bucuresti, care intarzie sa dea o decizie finala. Legea transporturilor ameninta sa se schimbe din nou anul acesta, iar modificarile anuntate se pare ca vor lovi puternic companiile de transport.
Ele nu isi vor mai putea demonstra capacitatea financiara la licentiere sau la innoirea licentei de transport printr-o asigurare, ca pana acum, ci printr-un raport de audit financiar. Iar daca un astfel de audit vine dupa un an de criza, cum a fost 2009, este foarte posibil ca firme mari sa nu-si mai poata reinnoi licentele. Asa ca, dupa ce vor scoate de pe piata numerosi intermediari, reprezentantii ministerului anunta ca vor face curatenie si in randul transportatorilor.
Luna trecuta, la MTI se lucra, ca aproape in fiecare an, la noua lege a transporturilor. Desi inca nu s-a uscat cerneala pe varianta veche, la care abia au fost publicate normele de aplicare, legea transporturilor din 2011 vrea sa cuprinda reglementarile comunitare care se vor aplica de la sfarsitul acestui an, dar si sa abroge toate ordonantele de pana acum de modificare a legii transporturilor.
Transportatorii vor fi auditati
Una din noutatile viitoarei legi este demonstrarea capacitatii financiare de catre firmele de transport, care este posibil sa nu se mai faca prin asigurare, ci printr-un raport de audit vizavi de situatia financiara. Regulamentul european de acces la profesie lasa la latitudinea statelor membre modalitatea prin care operatorii isi pot demonstra capacitatea financiara. Ai nostri, insa, spun ca nu mai doresc sa opteze pentru binecunoscuta asigurare si considera ca auditul financiar este o modalitate de a limita accesul la profesie si, astfel, de a regla piata de transport. Luna trecuta, insa, nu erau inca puse la punct detaliile acestei optiuni. „Propunerea noastra este de a merge pe un raport de audit al unui organism specializat care sa ateste faptul ca operatorul de transport are capacitatea financiara necesara obtinerii licentei“, a spus Sorin Sirbu, directorul Directiei Transport Rutier din cadrul ministerului. Acesta a mai explicat ca transportatorii care vor avea licente de transport valabile la intrarea in vigoare a viitoarei legi nu vor fi afectati decat atunci cand vor trebui sa le reinnoiasca. Cu alte cuvinte, la fiecare cinci ani, operatorii vor trebui sa vina cu un raport de audit care sa le demonstreze capacitatea financiara.
Daca unii spun ca o astfel de masura este benefica, altii sunt de parere ca un audit financiar dupa un an de criza ca 2009 ar putea fi in defavoarea operatorilor, mai ales a celor cu flote mari. Sunt si transportatori carora le este teama ca o astfel de masura ar putea fi o modalitate de a introduce niste taxe suplimentare, avand in vedere faptul ca tarifele actuale pentru un audit sunt destul de mari. „In rest, lucrurile se vor simplifica in sensul ca, pentru reinnoirea copiei conforme, operatorul va trebui doar sa faca dovada ca are vehiculul respectiv, fara a mai avea nevoie de alte acte suplimentare“, a mai spus Sirbu.
Noua lege nu are in vedere cresterea cuantumului amenzilor, care sunt si asa suficient de mari, dar va face referire si la controlul unic. Anul trecut, unele asociatii profesionale au solicitat ca organismul unic de control sa nu fie ARR, asa cum este in prezent, ci un alt organism subordonat direct ministerului transporturilor. Solicitarea nu a fost inca pusa in practica, fiind posibil ca cel mai mare impediment sa fie finantarea unui nou organism. Pe de alta parte, ARR a tot primit atributii de control in ultima perioada, astfel incat este destul de dificil ca acum sa fie privat de acestea.
Capacitate financiara neclara
La mijlocul lunii trecute au fost publicate in MO normele de aplicare a Ordonantei 27/2010, care modifica legea transporturilor. Aici sunt incluse conditiile de licentiere pentru casele de expeditii – care vor trebui sa respecte conditiile de baza materiala, competenta profesionala, onorabilitate si capacitate financiara – care ar trebui indeplinite si de cei ce detin deja licenta in 90 de zile de la intrarea in vigoare a prezentului ordin. Existenta acestor conditii, si mai ales a celei de capacitate financiara de 50.000 de euro pentru casele de expeditii, a fost ceruta de unii transportatori care nu si-au mai vazut banii de la cei pentru care au lucrat. Asa ca s-au gandit ca si casele de expeditii ar trebui sa indeplineasca aceleasi conditii care li se cer si lor, pentru a mai curata aceasta piata de tepari. Iar cei de la minister au aplecat urechea la cerinta lor si s-au gandit sa introduca, printre altele, aceasta conditie de capacitate financiara. Cu alte cuvinte, expeditorii vor trebui sa obtina o scrisoare de garantie bancara de 50.000 de euro, astfel incat, in cazul in care un transportator considera ca nu i-a fost achitata factura, aceasta sa poata acoperi datoria casei de expeditii.
Scrisoarea de garantie bancara este instrumentul prin care banca, denumita ca garanta, se angajeaza sa plateasca o suma neachitata in cazul in care o persoana fizica sau juridica, denumita debitor, nu achita o suma determinata si indicata in mod expres in scrisoare la un anumit termen in favoarea unei alte persoane fizice sau juridice, denumite beneficiar, la prima cerere a acestuia. O astfel de scrisoare trebuie sa contina, printre altele, numele si adresa beneficiarului garantiei, obiectul si valoarea acesteia, termenul de valabilitate etc.
Prima banca ce a creat un astfel de instrument specific pentru casele de expeditii este Unicredit Tiriac, in urma solicitarilor primite de la ARR. Instrumentul este valabil din iunie 2010, iar clientii eligibili pentru a deveni ordonatori in cadrul scrisorii de garantie pot fi, ca forma juridica de organizare, societati comerciale cu capital propriu mai mic sau egal cu 50.000 de euro, persoane fizice autorizate sau intreprinderi individuale/familiale, asociatii sau fundatii non-profit cu patrimoniul mai mic sau egal cu 50.000 de euro, dar si institutii/autoritati publice cu o valoare neta a imobilizarilor corporale mai mica sau egala cu aceeasi suma.
Desi lucrurile par rezolvate, mai exista o singura problema: prevederea privind capacitatea financiara a fost actionata in justitie de cateva case de expeditii in primavara anului trecut, astfel ca nu poate fi aplicata pana la o decizie finala a justitiei, care nu a fost nici acum formulata.
Astfel incat, daca citim legislatia in vigoare, pana in primavara toti intermediarii vor trebui sa faca rost de aceasta scrisoare de garantie. Dar daca decizia justitiei este impotriva acestei prevederi, tot efortul este inutil. Oricum, in 2011 se va schimba din nou legislatia in transporturi, iar acum ea va lovi mai ales in transportatori.
Amenzile sunt „cantarite“
Dupa ce anul trecut au impartit nenumarate amenzi imense pentru depasiri ridicole de greutate, reprezentantii CNADNR au ajuns la concluzia ca Ordonanta 43 trebuie modificata. Reamintim faptul ca aceasta ordonanta prevedea amenzi intre 25.000 si 35.000 pentru orice depasire, iar amenzile au curs si pentru depasiri de 40 kg, fapt ce i-a determinat pe unii transportatori sa fie foarte atenti chiar si la greutatea soferilor. Opinia celor de la drumuri a fost impartasita de cei de la minister, asa ca luna trecuta lucrau impreuna la modificarea acestei ordonante. In urma consultarii cu asociatiile de profil, reprezentantii ministerului au conceput un proiect de modificare a Ordonantei 43, care clasifica amenzile in functie de gravitatea faptelor. Potrivit acestuia, depasirea cu pana la 4% inclusiv nu este sanctionata, amenzile fiind aplicate progresiv pentru greutatile ce depasesc aceasta toleranta. Astfel, depasirea cu pana la 500 kg se sanctioneaza, potrivit acestui proiect, cu avertisment sau cu amenda de la 1.000 la 2.000 de lei. Intre 500 kg si 2,5 t, amenzile variaza intre 2.000 si 27.000 de lei. Explicatia din propunerea CNADNR este ca pentru fiecare 500 kg inclusiv se amendeaza cu cate 5.000 de lei. Iar depasirea cu peste 2,5 t peste toleranta se amendeaza cu 25.000-35.000 de lei. In plus, proiectul asimileaza portanta drumurilor pe care sunt deviate vehiculele cu cea a traseului principal, astfel incat, daca un vehicul este deviat de pe un drum cu sarcina maxima de 11,5 t pe unul de 9 t, sa nu fie amendat pentru depasirea greutatii.
De asemenea, proiectul include eliminarea numarului de inmatriculare de pe AST, dar introduce si posibilitatea de transport a doua containere de 20 de picioare pe vehicule de 44 t.
UNTRR a propus, printre altele, introducerea avertismentului in cazul transporturilor de marfuri in vrac (lichide, pulverulente, granulare etc.) daca este depasita doar greutatea pe axa, si nu cea totala, deoarece aici este vorba de o marfa care se poate deplasa usor in timpul transportului.
Nu avem drumuri, dar avem amenzi
UNTRR a mai propus modificarea OG 15/2002, prin eliminarea sanctionarii duble a transportatorilor care nu si-au luat rovinieta, cu amenda si despagubire. Reprezentantii CNADNR au propus sa se plateasca drept despagubire contravaloarea vinietei pentru 30 de zile, iar daca se achita in 48 de ore, nu se mai plateste si amenda. Daca plata depaseste acest termen, atunci se va aplica si amenda. Despagubirea va da dreptul utilizatorului sa circule timp de 30 de zile pe drumurile nationale. UNTRR nu a fost insa de acord cu aceasta varianta si a propus ca despagubirea sa fie contravaloarea vinietei pentru maximum sapte zile.