La sfarsitul lunii trecute, APIA a organizat deja traditionala conferinta de inceput de an, in care a prezentat atat situatia vanzarilor de autovehicule din 2009 si estimarile pentru 2010 – care nu sunt deloc optimiste, ci indica o noua scadere, de peste 10% – cat si contextul general in care isi desfasoara activitatea firmele din sectorul auto, problemele cu care se confrunta si masurile care ar putea fi luate pentru ca acest domeniu de activitate, in care sunt angajate circa 200.000 de persoane, sa nu sufere si mai mult decat anul trecut.
Desi amintit doar in treacat, faptul ca din 2009 mai avem un producator local, Ford, este si el o realizare a industriei auto locale, alaturi de exporturile substantiale ale Dacia.
Anul trecut, vanzarile de autovehicule au atins in Romania nivelul din urma cu sase ani, inregistrandu-se scaderi pe toate segmentele: productie locala si import, autoturisme si autovehicule comerciale.
Concret, s-au vandut 130.193 de autoturisme (38.736 autohtone – fata de 81.945 in 2008, deci in scadere cu 52,7% – si 91.457 de import – fata de 188.954 in 2008, deci in scadere cu 51,6%) si 14.761 de utilitare.
Pentru a intregi imaginea pietei auto romanesti din 2009, Brent Valmar, vicepresedinte APIA, a prezentat in oglinda doua statistici: cea bazata pe declaratiile importatorilor si cea a inmatricularilor efective. A rezultat ca peste 14.000 de vehicule de import au fost exportate, ceea ce arata ca, de fapt, declinul a fost si mai puternic. In plus, daca scadem si cele 30.000 de unitati din cadrul programului Rabla, vedem ca piata este de fapt si mai mica.
Mai ingrijorator decat scaderea in sine este faptul ca, dupa ani de zile in care raportul dintre vehiculele noi si cele rulate era in favoarea primelor, in 2009 situatia s-a inversat: 35-65%. Iar estimarile APIA indica faptul ca, fara o politica mai coerenta in domeniu, situatia se va agrava in 2010. In prezent, 36-37% din parcul din Romania este reprezentat de autovehicule mai vechi de 10 ani.
De ce este importanta politica in domeniu? Pentru ca in Europa au fost tari care, cu prime de casare sensibil egale cu cea din Romania, au reusit o crestere a vanzarilor de autovehicule – in Franta, de exemplu, s-au vandut anul trecut cu 10,7% mai multe masini decat in 2008.
De cine depinde un 2010 mai bun
Reprezentantii APIA estimeaza ca in 2010 se vor vinde la noi 130.000 de autovehicule, din care 115.000 de autoturisme si 15.000 de vehicule comerciale. Scaderea este pusa pe seama lipsei fondurilor proprii ale firmelor si populatiei, lipsei creditelor, nedeductibilitatii TVA la achizitia mijloacelor de transport si a carburantului si revenirii preturilor la un nivel normal, dupa ce in 2009 cele mai multe vanzari de masini s-au facut in pierdere. Nu trebuie sa uitam faptul ca impozitul forfetar a dus la disparitia de pe piata a circa 250.000 de firme mici si mijlocii, care ar fi fost potentiali cumparatori de autovehicule. Si nici ca, din 2010, la presiunea EU, guvernul a eliminat exceptarea de la plata taxei de poluare a masinilor cu motor sub 2.000 cm3.
Comparand estimarea de 130.000 de autovehicule care urmeaza sa fie vandute in 2010 in Romania cu dimensiunea retelelor si volumele care ar putea fi realizate, reprezentantii APIA apreciaza ca anul acesta poate aduce falimentul multor dealeri auto. 38 de astfel de firme au fost deja inchise in 2009, iar din cele ramase multe au dificultati financiare.
Sectorul auto din Romania ofera circa 200.000 de locuri de munca in productie, import, distributie, fabricare de componente si piese de schimb, service-uri.
Unele firme din domeniu au fost deja afectate, pana la disparitia de pe piata, iar reprezentantii APIA avertizeaza ca, daca nu se vor lua masuri, noi agenti economici vor avea de suferit.
In calitate de PDG Porsche Romania, Brent Valmar a declarat ca Grupul a concediat anul trecut 12-13% din angajati si a facut si alte reduceri de costuri. „Au fost afectati oameni cu vechime si experienta si nu ne-a fost usor sa ne despartim de ei, dar trebuie sa te uiti mereu la ce se intampla pe piata si, daca aceasta ajunge la 30% din volumele din 2007, politica de personal trebuie sa se adapteze.“
Primul pas care trebuie facut pentru sustinerea sectorului auto este demararea programului Rabla la 15 februarie, pentru a nu se mai pierde timp. In plus, trebuie diminuata economia subterana, reprezentata de circa 95% din vehiculele second-hand vandute la noi, pentru care nu se platesc taxe si impozite. Bancile si institutiile de finantare pot sprijini sectorul auto reluand creditarea, in conditii mai putin severe, iar Guvernul poate anula masura de nedeductibilitate a TVA in cazul persoanelor juridice – decizie care, asa cum aminteste presedintele APIA, Ernest-Virgil Popovici, a fost luata deja in Cehia.
Piata mai mica, preturi mai mari
Cererea mica de autovehicule din 2009 a dus la scaderi semnificative de preturi, ajungandu-se, de cele mai multe ori, sub nivelul de profitabilitate. Si, desi vanzarile din 2010 se asteapta sa fie inca si mai mici, reprezentantii APIA sunt de parere ca autovehiculele se vor scumpi fata de anul trecut. Motivele acestei scumpiri sunt stocurile epuizate aproape integral – ele au pus in 2009 o mare presiune pe pret – si faptul ca nu se poate merge la nesfarsit in pierdere, cu atat mai mult cu cat dealerii din Romania au investit mult in show-room-uri si service-uri la standarde europene, precum si in instruirea personalului.
Programul Rabla putea merge si mai bine
In 2009 au fost vandute la noi 30.000 de autovehicule prin programul Rabla. Este insa putin, asa cum apreciaza reprezentantii APIA, in conditiile in care s-ar fi putut ajunge la 60.000, conform dimensiunii programului. Limitarea s-a facut din cauza lipsei creditarii, scaderii puterii de cumparare si degradarii mediului economic. „De aceea am propus autoritatilor sa aplicam sistemul de vouchere: este mai bine sa dai trei masini casate pentru una noua, cu atat mai mult cu cat astfel se vor retrage mai multe unitati din parcul vechi“, declara Brent Valmar, care adauga ca „noi am facut eforturi sa sustinem programul, dar am constatat ca tot s-au importat peste 212.000 de masini second-hand. Cu alte cuvinte, in anii urmatori programul va functiona si pentru subventionarea acestor importuri, pe care nu le-am putut descuraja.“
Service-urile autorizate au viata grea din cauza asiguratorilor
Un alt aspect care afecteaza actorii de pe piata auto si care a fost dezbatut in cadrul conferintei APIA a fost „politica de neinteles a societatilor de asigurari, care pun presiune pe dealershipurile de marca, autorizate de producatori, si indruma clientii pentru reparatii in ateliere neautorizate“. Astfel, service-urile de marca intampina dificultati in functionare si recuperarea investitiilor, autovehiculele isi pierd din valoare, deoarece se folosesc si piese nerecomandate, iar siguranta in trafic e afectata. In plus, nu e normal ca de asigurari sa beneficieze alte firme decat cele care fac investitii si platesc taxe si impozite.
In concluzie, asa cum declara reprezentantii APIA, „noi, reprezentantii industriei auto, nu vrem bani sau subventii de la guvern. Vrem sa ne facem treaba intr-un cadru legislativ corect, concurential, si sa dam o sansa celor care au investit. Nu este adevarat ca tarifele de service sunt mari in Romania: dimpotriva, sunt printre cele mai mici din Europa, din cauza ca piata noastra e saraca si, desi am investit in facilitati la nivel european sau chiar peste, nu am putut impune un tarif pe masura. Prin urmare, tarifele nu vor scadea pe viitor, ci mai degraba se vor alinia la cele din Europa, justificate de gradul de tehnologizare si integrare a serviciilor. In plus, vanzarea de masini noi acum aduce pierderi, deci singura sansa de profit a importatorilor este un cadru corect pentru activitatea de service.“
Dacia continua sa se bazeze pe export
In ciuda previziunilor destul de sumbre de la inceputul anului trecut, Dacia a mers bine in 2009, salvarea ei venind de la piata externa, spre care s-a indreptat peste 87% din productie (adica 242.688 de autoturisme si 16.205 vehicule comerciale), mai ales datorita programelor Rabla din Germania si Franta. In acest fel a putut fi mentinut personalul din fabrica, in ciuda disponibilizarilor anuntate la inceput de 2009 si a faptului ca multe retele de distributie au facut concedieri sau chiar au inchis puncte de lucru.
In ceea ce priveste furnizorii de piese ai Dacia, acestia nu au avut probleme, asa cum declara Constantin Stroe, vicepresedinte Automobile Dacia, decat daca s-au bazat mai mult pe componentele pentru autovehicule fabricate in vest.
Dacia a inceput acceptabil si 2010. „Daca ne-am fi bazat doar pe piata romaneasca, ar fi trebuit sa lucram 7-8 ore in primele trei saptamani ale anului, dar ne-a ajutat faptul ca am exportat 22.000 de masini“, explica reprezentantul producatorului.
Acesta estimeaza ca in 2010 vor avea succes mai ales autoturismele mici si cele ieftine – multe dintre ele fabricate in Asia – deci Dacia va reusi cel putin sa egaleze performanta din 2009.
Asa cum declara Constantin Stroe, producatorul roman ar putea oferi vehicule Euro 5 din a doua jumatate a lui 2010, cu o diferenta de pret nesemnificativa fata de Euro 4. Iar pana atunci, pentru compensarea taxei de poluare, dealerii pot oferi reduceri, dar intr-o anumita limita.