Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Trafic cu 30% mai mare

Cu ocazia conferintei Tranzit de la sfarsitul anului trecut am avut ocazia sa stam de vorba cu directorul general al firmei Canopus Star, membra a TTS Group, care isi desfasoara activitatea pe cheiul de nord al portului Constanta si dispune de un terminal specializat in manipularea si depozitarea cerealelor si a furajelor, precum si de doua magazii de circa 50.000 t. Am aflat astfel ca 2009 a fost intr-adevar un an foarte bun pentru cereale, traficul fiind cu 30% mai mare decat in 2008, ceea ce a acoperit din golurile lasate de alte marfuri si a facut sa se inregistreze o crestere a volumului total al activitatii, fata de 2008.
 

Canopus Star a inceput, in 2004, sa investeasca in terminal si magazii, iar de la jumatatea lui 2008 acestea sunt functionale. In prezent se lucreaza la 80-90% din capacitate, dar in curand, cand toate instalatiile vor fi gata, se va ajunge la 100.
Terminalul permite operarea navelor de tip Panamax, avand un draft de 13,5 m, iar echipamentele si utilajele din dotare sunt de ultima generatie si au rate de operare de 400-800 t/ ora. Terminalul are punct de receptie si livrare pe calea ferata si pe sosele si parte de legatura cu apa, pentru transfer in/din nave maritime si barje, si permite operarea simultana la orice mijloc de transport: rutier, feroviar, fluvial si maritim.
Cele doua magazii, cu capacitate totala de 50.000 t, dispun de echipamente de manipulare a cerealelor, de incarcare/descarcare si de transport: benzi transportoare de cauciuc, elevatoare, instalatii pneumatice care sparg produsele (mai ales porumbul), macarale cu graifer pentru descarcarea navelor, macara de 12 t si brat cu deschidere de 50 m, care are o capacitate de 800 t/ora si face legatura intre magazia de pe cheu si nava, precum si trei macarale plutitoare care fac transbordul din barja in nava si invers. Uneori, cand echipamentele proprii nu sunt suficiente, firma apeleaza la inchirieri, dar aceste situatii sunt foarte rare. Transportul marfii la depozite este facut de client, cu flota proprie, cu masinile unei firme specializate din TTS Group sau cu alti operatori. Iar pe calea ferata sosesc produse din toate colturile tarii, dar si din Ungaria si Serbia.

Volumul de marfa a crescut semnificativ
Asa cum declara capitanul Marian Butusina, directorul general Canopus Star, volumul de marfa manipulat in Portul Constanta a crescut semnificativ fata de 2008, care a fost unul dintre cei mai buni ani de pana acum. In total – in terminal si in transbord direct nava-barja – firma a manipulat in 2008 3,5 milioane de tone de marfa, din care 1-1,3 milioane de tone de cereale si restul minerale, carbune, minereu – produse cu o scadere substantiala in 2009, care insa nu s-a simtit in traficul firmei, deoarece volumul de cereale a crescut cu 30%. Iar situatia este valabila pentru toate societatile din domeniu, asa cum remarca Marian Butusina.
In aceste conditii, este clar ca volumul activitatii depinde mult de cat de bun este anul agricol. „Marfurile vrac au ponderea cea mai mare, iar ele au scazut mult in ultimul an. Daca peste asta s-ar fi suprapus si un an agricol slab, situatia era si mai dificila. Asa, am fost afectati de criza economica, insa nu am oprit proiectele pe care ni le-am propus pentru 2009, ci doar le-am incetinit putin.“
Si, tocmai din cauza ca volumul de activitate nu a scazut, ca in alte domenii, tarifele de transport si cele de depozitare sunt aceleasi din 2008.
Pentru 2010 este dificil deocamdata de facut estimari, insa reprezentantul Canopus Star este sigur ca va fi macar la nivelul lui 2009.

Pretul cerealelor afecteaza toti actorii de pe piata
Unul dintre indicatorii de performanta cei mai importanti este, si in activitatea Canopus Star, rotatia stocurilor. Dar directorul general al firmei explica faptul ca silozurile din port se deosebesc de cele clasice, din teritoriu, care obtin profit din marfa depozitata, prin faptul ca ele sunt de tranzit, si castiga din frecventa fluxurilor. „Cu cat e traficul mai intens, cu atat suntem mai eficienti. Viteza de rotatie a stocurilor depinde si de pretul cerealelor, care fluctueaza mult. Astfel, cand acesta este foarte bun, marfa se incarca imediat in nave, dar daca nu, se tine in depozit, insa nu mai mult de 2-3 saptamani. De aceea nici conditiile pe care trebuie sa le respecte un siloz din port nu sunt atat de stricte ca la cele din teritoriu, unde marfa sta si 5-6 luni.“
Pretul cerealelor nu influenteaza insa doar rotatia stocurilor, ci si volumul de activitate si profitul operatorilor. Pentru ca, daca acesta nu este avantajos, traderii nu mai sunt interesati sa vanda, deci marfa nu mai vine in depozite sau vine si doar sta in port, nu se incarca pe nave. „Or, pe noi nu ne intereseaza sa facem doar depozitare“, explica directorul general Canopus Star.

Transport de la A la Z prin cele 14 firme ale grupului
In afara de Canopus Star, din TTS Group mai fac parte 13 firme, care conlucreaza pentru a acoperi o gama foarte larga de servicii de logistica si transport in sistem combinat feroviar/fluvial/maritim/auto/containerizat.
Transfer Raleden Management s-a infiintat in 2003 si este specializata in transport si expeditii auto interne si internationale, folosind flota proprie – care include cinci camioane cu suprastructura specializata – sau a altor societati. Asa cum declara capitanul Marian Butusina, „am incercat si acum cativa ani sa facem transport rutier, dar nu am fost multumiti de rezultate si am incetat. Iar de un an si jumatate ne implicam din nou in aceasta activitate si merge mai bine.“ Firma poate oferi transport cu camioane complete, loturi partiale de marfuri sau transport combinat rutier.
In transportul feroviar sunt implicate, pe diverse segmente de activitate, mai multe firme din grup. Astfel, casa de expeditii Barexim este specializata in asigurarea logisticii transporturilor feroviare de minereuri, car-bune, cocs, produse petroliere, chimicale, lemn/articole din lemn, cereale si furaje, in trafic intern si international.
Cargo Trans Vagon s-a infiintat cu scopul de a se optimiza transportul feroviar de marfuri si are in dotare locomotive electrice de 5.100 kW si diesel-electrice de 1.250 si 2.100 CP, precum si vagoane tip Eacs (descoperite, pentru materii prime), Uagps (specializate pentru cereale, cu incarcare/descarcare gravitationala), de tip platforma pentru containere si vagoane-cisterna pentru produse petroliere. Firma face transport intern si international pentru diverse tipuri de marfa, apeland uneori si la vagoane si locomotive inchiriate.
Certificata ISO 9001:2000, Transfer International Spedition face expeditii si logistica pentru transportul feroviar al tuturor tipurilor de marfuri vrac sau ambalate.
Transterminal-S este o societate romano-moldoveneasca de transport in Moldova si statele fostei CSI, care ofera expediere de bunuri pe cale ferata, solutii de transport pentru marfuri agabaritice, transbordare si transpunere de vagoane de pe standard european pe standard CSI, garantare financiara a marfurilor accizate in tranzit prin Ucraina, expediere de containere via Ucraina si porturi romanesti si formalitati vamale pentru Moldova si CSI. Iar Ukrcargoservis este o societate romano-moldavo-ucraineana care face expediere de marfuri pe cale ferata si formalitati vamale in tarile fostei CSI.
Si mai multe firme din cadrul grupului sunt insa implicate in activitati portuare sau transport fluvial si maritim. Astfel, Trans Europa Port isi desfasoara activitatea in Portul Docuri Galati, unde are un siloz de cereale de 30.000 t. Accesul la Dunare, la caile rutiere si ferate normale si largi permite tranzitarea diverselor marfuri catre destinatii din Romania si tarile fostei CSI. Firma are sucursale in porturile Braila si Turnu Severin, care detin silozuri, platforme de depozitare si macarale, pentru manipularea si depozitarea marfurilor generale si vrac.
TTS Operator face transbord de marfuri vrac, expeditie, asistenta vamala si agenturare si opereaza peste doua milioane de tone de marfa in transbord direct nave-barje si barje-nave. Printre marfurile transportate se numara minereuri de fier, carbune, clinker, cereale, fosfati, laminate si fier vechi. Firma detine patru macarale Ganz de 16 t, cate una Gemini de 16 t si Carola de 25 t, bobcaturi, buldozere si echipamente de manevra. In danele sale MBM (multi-buoy system) se pot opera nave de tip Panamax si Cape-size. Sistemul de operare la geamanduri este o inovatie pentru portul Constanta si permite operarea navelor pe ambele borduri, ducand la o crestere cu pana la 75% a ratelor de manipulare. In alte patru dane se pot incarca/descarca navele Handymax si Panamax, iar in alte doua se face operare in transbord direct vagoane-barje si barje-nava de cereale, uree, carbura de siliciu, alumina.
CNFR Navrom transporta anual peste 10 milioane de tone de marfa – minereu de fier, carbune, calcar, cereale si furaje, produse chimice si combustibili – pe rutele Galati-Braila-Cernavoda-Constanta, Galati-Tulcea-Sulina, Galati/Constanta-Cernavoda-Turnu Severin-Smederevo/Belgrad-Vukovar-Budapesta-Bratislava-Viena-Regensburg. Firma dispune de o flota propulsoare care include impingatoare si remorchere si de una fara propulsie proprie formata din barje acoperite (pentru cereale) si fara capace (pentru minereuri, carbune s.a.), de 1.000-3.000 t (cele de 1.000 si 2.000 t detin ponderea cea mai mare si merg mai ales spre Regensburg, iar cele de 3.000 t transporta materii prime la Galati), slepuri de 1.000 t si 12 tancuri-barja de 1.300 t.
CNFR Navrom mai are macarale plutitoare, pontoane de acostare, elevatoare, draga, si mai ofera servicii de manevre portuare in Galati si Constanta, andocari, reparatii si constructii de nave si traversari cu bacul pentru vehicule si pasageri. Cu ajutorul unei finantari IFC/Banca Mondiala, compania a inceput in 2005 un program de modernizare a flotei care consta in remotorizarea si echiparea completa a 12 impingatoare de linie.
NFR Drobeta transporta anual peste 1,5 milioane de tone de marfa: bauxita, cereale si furaje, minereuri de fier, cocs, produse chimice, lemn, produse de balastiera, laminate, fier vechi. Firma detine o flota importanta de impingatoare, remorchere, barje acoperite si fara capace si slepuri acoperite. In plus, printre dotari se mai numara pontoane de acostare, un feryboat, o draga pentru extractia produselor balastiere si patru nave de pasageri. NFR Drobeta mai face traversari cu bacul pentru vehicule si pasageri la Calafat-Vidin si Moldova Veche-Veliko Gradiste, extractie de produse balastiere si intretinere si asistenta tehnica pentru nave. Si aceasta companie a inceput in 2005 un program de modernizare a flotei care consta in remotorizarea impingatoarelor de linie si schimbarea panourilor slepurilor.
Transport Trade Services opereaza ca expeditor de marfa in trafic intern si international, pe caile navigabile interioare, pe mare si in porturi, si ofera transporturi combinate door-to-door, transport local si in tranzit, pentru marfuri vrac si pachetizate, manipulare in Constanta si orice port dunarean, operatiuni de depozitare a marfii, transport de echipamente, procurare si/sau emitere de documente de transport, asistenta la efectuarea formalitatilor vamale.
Transporturile fluviale sunt angajate mai ales de companiile subsidiare Navrom Galati si NFR Drobeta sau cu armatori romani, bulgari, ucraineni, maghiari, sarbi, austrieci, germani si olandezi. Se poate acoperi orice ruta intre Kelheim (Germania) si Sulina.
In portul Constanta, operatiunile de transbord sunt angajate in special cu TTS Operator, dar si cu alti operatori, agenti si expeditori.
Iar Danu Transport GmbH este o firma de expeditii specializata in transport de produse petroliere si marfuri uscate, cu flota proprie sau inchiriata, catre Rotterdam, Amsterdam, Anvers si Constanta, pe canalul Rin-Main-Dunare.

Articole similare