Cresterea uriasa a pretului asigurarilor pe parcursul acestui an a generat pozitii vehemente din partea operatorilor de transport, dar fara niciun rezultat. Desi vorbim de un produs obligatoriu (asigurarea de raspundere civila), piata este libera, iar societatile de asigurare practica niste tarife ametitoare, pe care nimeni nu le poate controla, nici macar Autoritatea de Supraveghere Financiara. Statisticile privind daunalitatea in randul companiilor de transport le sunt defavorabile acestora si chiar si cei mai corecti dintre carausi, care nu au mai avut daune avizate de ani de zile, sunt afectati de scumpirea galopanta a RCA.
Dupa valurile de cresteri ale preturilor asigurarilor din debutul acestui an, toata lumea a incercat sa gaseasca explicatii pentru acest fenomen, greu de asumat in balanta de incasari si cheltuieli a oricarei companii de transport. Specialistii in domeniu arata insa ca problema este complexa, iar scumpi rile sunt, intr-o anumita masura, justificate. Astfel, dupa cresterea economica din 2007-2008, piata asigu- rarilor a resimtit din plin criza economica si a inregistrat scaderi semnificative in anii urmatori, inclusiv in 2013 si 2014. Raportand volumului pietei asigurarilor la totalul PIB se poate vedea o contractie a pietei de la aproximativ 1,77% din PIB in 2008 pana la 1,21% in 2014. Acest nivel este extrem de scazut in comparatie cu celelalte state din UE, fiind semnificativ mai mic si fata de tari precum Bulgaria, Ungaria, Croatia, Cehia, Polonia, care au depasit deja 2% sau chiar 3% din PIB, apreciaza Marius Vorniceanu, vicepresedinte ASF. „Es-te adevarat ca in semestrul intai din 2015 s-a inregistrat o revenire pe trend crescator, inregistrandu-se o crestere de 8-9% la nivelul intregii piete. Din nefericire insa, piata asigu-rarilor si inclusiv relatia dintre asigu-ratori si asigurati a suferit si inca mai sufera din cauza anumitor dezechilibre care isi au originea cu foarte multi ani in urma. Statisticile arata ca de cel putin 5-6 ani s-a realizat o concentrare excesiva pe RCA, iar cifrele atesta o batalie a preturilor, situatie in care un grup restrans de companii a acumulat portofolii largi de RCA, practicand tarife care nu acopereau intotdeauna obligatiile asumate. Desi aparent aceasta batalie a fost in avantajul clientilor, situatia actuala ne demonstreaza ca pretul reflecta si ca- litatea produsului, iar serviciile anumitor asiguratori au fost destul de proaste, existand intarzieri mari la plata si chiar sicanari practicate de anumiti asiguratori. Corectarea acestor dezechilibre mai vechi, nivelul ridicat al daunalitatii, cresterea valorii daunei medii, cresterea semnificativa a daunelor morale sunt doar cateva dintre motivele cresterii tarifelor RCA din ultima perioada.“
Desi asigurarea de raspundere civila este un produs obligatoriu, tarifele nu sunt reglementate si fiecare asigurator isi stabileste propria politica de vanzari. In acelasi timp, RCA este un produs neprofitabil, la fiecare 100 de lei incasati …