Problema salariului minim pe Germania nu este clarificata inca, desi in ultimele luni au fost controlate mai multe companii de transport din Romania, carora li s-a cerut sa trimita dovada numarului de ore lucrate de unii dintre soferii angajati si modul in care acestia au fost remunerati. Este adevarat ca pana in prezent nu s-au aplicat sanctiuni, insa transportatorii nu trebuie sa se bazeze pe asta. Este mult pana cand va fi data prima amenda, pana se va judeca primul proces si se va crea precedentul in problema salariului minim.
Ultima noutate in privinta obligativitatii respectarii salariului minim in Germania este ca autoritatea vamala din aceasta tara a facut precizari vizavi de cuantumul din diurna ce poate fi luata in considerare la calculul salariului minim.
Astfel, in cazul in care soferul este platit cu salariu plus diurna fixa pe zi, trebuie dovedit cat din diurna a fost folosit pentru cheltuielile cu mancarea si cazarea pe perioada delegarii, iar restul poate fi luat in considerare in calculul salariului minim. Altfel, conform codului fiscal din Germania, 15 euro/zi sunt luati in calcul pentru mese (in ceea ce priveste costurile de cazare nu sunt prevederi explicite, soferul poate dormi si in camion), iar restul poate fi calculat ca salariu minim. In schimb, nicio compensatie pentru o munca suplimentara efectuata de sofer, pe langa atributiile sale curente pentru care este remunerat, cum ar fi, spre exemplu, efectuarea de ore suplimentare, pe timp de noapte sau in conditii dificile sau periculoase, nu poate fi inclusa in calculul salariului minim.
Cel mai important pentru transportatorii romani la ora actuala este sa cunoasca foarte bine prevederile legale privind regimul diurnei in Germania (diferit de cel din Romania) si sa tina o evidenta foarte stricta a numarului de ore lucrate de fiecare sofer pe teritoriul acestei tari, deoarece controlul poate fi facut si pentru mai multe luni in urma. Desigur, completarea foilor de parcurs si a ordinelor de delegare este esentiala.
Controalele din Romania, soldate fara raspuns
In Romania cele mai multe solicitari ale documentelor doveditoare ca s-au respectat prescriptiile MiLoG s-au adresat firmelor de transport care au completat formularele de pe site-ul vamii germane, insa au existat controale si la camioanele din parcarile unui centru logistic sau al porturilor. Dupa ce s-au luat datele soferului, datele din tahograf si CMR, inspectorii germani au solicitat firmelor carora le apartineau camioanele conduse de soferii controlati sa trimita documentele care sa dovedeasca faptul ca respectau prevederile platii salariului minim din Germania pe durata petrecuta de sofer in aceasta tara.
Cel mai cunoscut caz in ceea ce priveste controlul respectarii salariului minim din Germania este al firmei Rozoti Spedition, din Bihor, singura care a fost de acord sa i se publice numele impreuna cu explicatiile privind desfasurarea controlului. Compania a primit solicitare sa trimita dovada salariului …