Conferinta de la Timisoara a fost un bun prilej pentru transportatori de a se pune la curent cu cele mai noi schimbari privind legislatia in domeniu, in principal HG 69, OG 37 sau OG 53. Inspectorii ISCTR prezenti la eveniment au raspuns la intrebari si au prezentat si o statistica pe primele opt luni ale anului, din care rezulta ca au fost aplicate 17.539 de sanctiuni, la un total de 105.346 de vehicule controlate in trafic.
Dupa cum au mentionat cei doi inspectori ISCTR prezenti la eveniment, Cristian Afloroaie si Florin Gagea, principalele modificari aduse de Hotararea nr. 40 de pe 27 februarie sunt legate de masurile complementare. De exemplu, a fost scoasa prevederea privind suspendarea a 10% din copiile conforme, dar s-au introdus masuri destul de drastice, in primul rand pentru sofer: suspendarea sau retragerea certificatului de competenta profesionala. Perioada de suspendare este prevazuta de o alta legislatie noua, unde se precizeaza ca orice document se suspenda pentru 30 de zile in cazul in care nu este prevazut un alt termen.
Comunicare defectuoasa cu CNADNR
O alta noutate se refera la modificarea OG nr. 43/1997, privind regimul drumurilor. A fost reintrodusa Autorizatia Speciala de Transport (AST) si pentru transportul de bunuri care nu sunt indivizibile, adica agregatele. Aici insa inspectorii nu au reusit inca sa vada care sunt conditiile de eliberare de catre CNADNR. De altfel, problema comunicarii defectuoase cu CNADNR a fost ridicata si de reprezentantii transportatorilor prezenti in sala, prin vocea Lorenei Sandu (UNTRR). De cand e in vigoare Legea 198/2015, Uniunea se afla in discutii cu reprezentantii CNADNR pentru realizarea normelor de aplicare. „Raspunsurile din partea Companiei au fost ca normele vechi se potrivesc si pentru noua legislatie, in schimb realitatea arata ca nu se potrivesc.“ La randul lor, reprezentantii ISCTR au aratat ca au trimis adrese catre CNADNR inca din 2011 pentru amenajarea platformelor de cantarire. „Au reabilitat retele de drumuri, dar nu au inclus in acea reabilitare si parcarile aferente. Strada este asfaltata, iar platforma veche de cantarire a ramas la o denivelare de 10 cm.“ In acest context, transportatorii le-au cerut inspectorilor sa sustina interventiile lor si la sediul central, tocmai pentru ca legislatia sa fie cat mai corect aplicata.
O alta problema ridicata din sala a fost cea a amenzilor, aplicate „in general numai transportatorilor romani“, dar si cea a verificarii pe teritoriul Romaniei a autorizatiilor strainilor care fac operatiuni terte, precum si amenzile aferente. Potrivit ISCTR, din totalul celor 17.539 de sanctiuni aplicate in primele opt luni ale anului, 1.851 au fost pentru operatorii straini. Referitor la verificarea autorizatiilor tip terta tara si CEMT, precum si amenzile aplicate operatorilor straini, reprezentantii ISCTR au precizat ca momentan nu au aceasta statistica, insa pentru HG 1173/2003 (privind atribuirea electronica si distribuirea autorizatiilor de transport rutier international de marfa), pe primele opt luni ale anului, au fost aplicate 71 de sanctiuni. „Ceea ce va pot spune referitor la acest act normativ este ca sanctiunea nu prevede jumatate din minim si cred ca in proportie de 90% sunt contestate.“
Soferii au scapat de amenzi pentru AETR
Revenind la modificarea OG nr. 43/1997, pe langa reintroducerea AST, legea este mai permisiva in privinta sanctiunilor referitoare la depasirea maselor si dimensiunilor maxime. Astfel, amenzile se incadreaza acum intre 150 lei si 30.000 lei, aplicate gradual.
O alta modificare vizeaza Legea nr. 353/23.12.2015 privind aprobarea OG nr. 8/2015 pentru modificarea si completarea OG nr. 37/2007 privind stabilirea cadrului de aplicare a regulilor privind perioadele de conducere, pauzele si perioadele de odihna ale conducatorilor auto si utilizarea aparatelor de inregistrare a activitatii acestora. Acum, sanctiunea se aplica, dupa caz, conducatorului auto sau operatorului de transport. Inspectorii ISCTR au explicat insa ca soferii nu au fost inca amendati. „Regulamentul nr. 561, care este peste Legea nr. 353, stipuleaza la art. 10, alineatul 2, ca operatorul de transport organizeaza activitatea conducatorului auto, iar la alineatul 3 ca intreprinderea de transport raspunde de activitatea conducatorului auto. Acesta este motivul pentru care inca nu am aplicat sanctiuni conducatorilor auto pentru nerespectarea perioadelor de conducere si de odihna. Al doilea motiv ar fi ca instantele de judecata, in proportie de 90%, anuleaza procesele verbale aplicate persoanelor fizice.“
Se pierde buna reputatie
Nou este si Ordinul nr. 678 din 10 august 2016 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice privind modul de efectuare a inspectiilor si controlului asupra transporturilor rutiere, a activitatilor conexe acestora, a activitatii centrelor de pregatire si perfectionare a personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere, a activitatii scolilor de conducatori auto si a activitatii instructorilor auto autorizati, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor si infrastructurii nr. 995/2011. Prima modificare vine in intampinarea unui Regulament care va intra in vigoare la 1 ianuarie 2017, referitor la pierderea bunei reputatii a unui operator. De la 1 ianuarie 2017, in Romania va intra in vigoare Regulamentul nr. 403, care modifica si completeaza Regulamentul 1.071/2009. Pierderea bunei reputatii se face calculand un punctaj, operatorii de transport urmand a fi incadrati in trei categorii de risc: ridicat, mediu si scazut. Cei cu risc ridicat vor fi verificati mai des, fie in trafic, fie la sedii. O alta modificare se refera la cazurile in care ISCTR retrage documente, titularul documentului retras nu mai poate solicita eliberarea unui nou document pentru o perioada de 60 de zile de la data retragerii, daca reglementarile in vigoare nu prevad altfel. Ultima modificare se refera la documentele care nu au termen de suspendare in alte acte normative si care vor fi suspendate pe o perioada de 30 de zile. Ultimele modificari legislative se refera la Regulamentele nr. 403/2016, privind buna reputatie, si 799/2016, despre tahografele inteligente, care va intra in vigoare in 2 martie 2019.
Operatori fruntasi la sanctiuni
In cadrul conferintei, inspectorii ISCTR au prezentat si o scurta statistica pe primele opt luni ale anului privind sanctiunile. Majoritatea se refera la abateri de la legislatia sociala – manipularea si utilizarea tahografului – OG nr.37/2007 – si de la legislatia in domeniul transportului – HG 69. In total, in perioada ianuarie-august 2016 au fost controlate in trafic 105.346 de vehicule, din care 13.149 erau cu numere de inmatriculare din alte state, fiind aplicate 17.539 de amenzi. Raportat la judete, pe primul loc se afla operatorii din Dambovita, cu 103 contraventii la 231 de Copii Conforme (CC), urmat de Bucuresti si Suceava, cu 58, respectiv 52 de sanctiuni aplicate, insa aici sunt eliberate 233, respectiv 81 copii conforme. Pe locul 10 se afla Clujul, cu 27 de contraventii la 1.071 CC. Pe ultimele 10 locuri au fost inregistrate firme care au luat in aceste opt luni o singura contraventie, desi au mai mult de cinci vehicule in parc, cu toate ca inspectorii ISCTR se asteptau la mai putine camioane.