Legea privind salariul minim si controlul dumping-ului social (LSD-BG) a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2017 si reglementeaza aplicarea directivei europene privind detasarea lucratorilor UE in Austria, inclusiv pe segmentul transportului rutier, cu obligativitatea completarii formularului ZKO 3. Desi din lecturarea normelor in limba engleza de pe site-ul Ministerului Muncii din Austria nu reiese foarte clar care sunt situatiile in care se aplica salariul minim in sectorul transporturilor, toate asociatiile de transport din diferite state UE care si-au explimat un punct de vedere pe acest subiect indica faptul ca salariul minim trebuie respectat pentru toate situatiile de transport international si operatiuni de cabotaj, fiind exceptat doar tranzitul.
Prevederile legii privind salariul minim si controlul dumping-ului social din Austria (LSD-BG) – care intra in vigoare din 1 ianuarie 2017 – sunt aplicabile traficului bilateral cu Austria, transportului comunitar, transportului de terta tara si cabotajului, precum si transportului de calatori, fiind exclus doar tranzitul prin aceasta tara, potrivit informarilor asociatiilor de transport din Austria, Germania si Ungaria. Este adevarat ca toate prevederile din actul normativ fac referiri doar la detasare, insa in legislatia europeana acesta este singurul termen folosit, cu toate ca romanii au argumentat in mai multe ocazii ca in cazul transportului rutier soferii trebuie considerati delegati, si nu detasati, intrucat nu isi schimba angajatorul.
Potrivit legii austriece, carausii care fac curse regulate din si spre Austria, pe baza unui contract cu un expeditor sau cu un intermediar austriac, trebuie sa notifice Serviciul central de coordonare (ZKO). Acestia pot face notificarea pentru o perioada de trei luni si in cazul unor contracte cu mai multi expeditori din Austria, daca exista unele certitudini referitoare la aceste contracte, in special in ce priveste perioada declarata. Pentru operatiunile curente, care nu se incadreaza in cele prezentate mai sus, notificarea se va face pentru fiecare cursa. Aceasta trebuie realizata inainte de intrarea fortei de munca pe teritoriul Austriei – eventual cu o saptamana inainte de cursa efectuata, respectiv inainte de perioada la care face referire. Trimiterea notificarii se face online, prin completarea formularului ZKO 3 al Ministerului Federal de Finante din Austria (BMF).
Soferul trebuie sa aiba la el un teanc de documente doveditoare
Forta de munca mobila din sectorul transporturilor (transport de marfa si/sau transport de calatori) trebuie sa aiba documentele de notificare la bordul vehiculului incepand inca de la intrarea pe teritoriul Austriei (la punctele de trecere a frontierei), respectiv sa le puna pe loc la dispozitia autoritatilor la momentul controlului. In acest caz, vehiculul este considerat a fi locul de desfasurare a activitatii.
Pe langa dovada notificarii detasarii angajatului in Austria, soferii trebuie sa aiba asupra lor si documentele …