Detasarea transnationala, accesul la piata, respectiv cabotajul, pauza in cabina, companiile de tip „cutie postala“ si licentierea vehiculelor sub 3,5 t sunt subiectele de discutie aflate inca in dezbatere publica (pana la finalul lui mai), ce vor alcatui noul Pachet Rutier, care va fi trimis catre Parlamentul European pentru a fi aprobat. Din pacate pentru Romania, punctele de vedere exprimate de UNTRR nu se regasesc in posibilele propuneri ale Comisiei Europene (CE), iar in forma actuala Pachetul Rutier are mai mult de-a face cu agenda tarilor vestice, dupa cum s-a concluzionat in cadrul ExpoTranzit 2017, acolo unde au fost trecute in revista propunerile pentru noua legislatie europeana.
Transportatorii romani sunt invitati la consultari de catre asociatiile profesionale cu privire la posibilele propuneri ale Comisiei privind noul Pachet Rutier, totodata luand in considerare solutiile de compromis propuse de celelalte asociatii patronale din Cehia si Polonia. Vestea nu tocmai buna este ca propunerile CE din acest nou pachet de directive si regulamente au mai mult de-a face cu agenda tarilor vestice, iar transportatorii din est par a fi dati la o parte. „Din pacate, anul acesta am constatat dezamagiti ca punctele de vedere exprimate de UNTRR si de alti transportatori si alte asociatii din estul Europei nu se regasesc in posibilele propuneri ale CE pe marginea carora consultanti numiti de Comisie au realizat niste interviuri, inclusiv cu noi, pentru a cunoaste pozitia noastra fata de ele“, a afirmat Roxana Ilie, reprezentantul UNTRR, inaintea prezentarii spre consultare a noului Pachet Rutier. In opinia sa, aceste propuneri au mai mult de-a face cu agenda Aliantei Rutiere (n.r.: acord semnat pe 31 ianuarie 2017 intre noua tari din Europa de Vest, cu scopul de a contracara dumpingul social si cabotajul ilegal), „care isi doreste oprirea liberalizarii pietei transporturilor si promovarea principiului de «plata egala pentru munca egala in acelasi loc»” .
UE vrea sa aplice Directiva detasarii si pentru transportatori
Referitor la directiva detasarii, din informatiile pe care UNTRR le are la nivel european, cu toate interventiile statelor estice, CE continua sa doreasca sa aplice directiva in domeniul transporturilor, insa vrea ca prin Pachetul Rutier sa gaseasca o solutie specifica, respectiv considera ca salariul minim din anumite tari nu ar trebui sa se aplice sistematic pentru si la fiecare transport international, ci numai la cabotaj si la transporturile internationale daca o perioada de timp cumulata petrecuta intr-o anumita tara depaseste un anumit prag.
Astfel, ar putea fi propuse urmatoarele praguri de timp: cinci zile/luna, sapte zile/luna, noua zile/luna.
UNTRR considera ca oricare dintre aceste praguri este mult prea mic, iar pozitia exprimata in cadrul consultarilor de pana acum a fost de excludere a transporturilor rutiere de la aplicarea directivei 96/71, similar personalului navigant al intreprinderilor din cadrul Marinei Comerciale …