Ciprian Pop a cumparat primul sau autovehicul comercial, un Renault Master, in 2006, si de atunci acesta a ajuns la peste 1,3 milioane de kilometri la bord, este inca functional, motorul nu a cedat si nu au aparut nici alte probleme tehnice majore. Alaturi de el, din flota firmei pe care o conduce, C&C Logistic – care nu a inclus niciodata vreo alta marca de vehicule comerciale – mai face parte un Magnum din 2007 cu 1,4 milioane de kilometri la bord. Toate acestea, dar mai ales faptul ca firma a intrat in istoria Renault Trucks achizitionand, in 2013, ultimul Magnum Euro 5 EEV de 520 CP, sunt motive suficiente pentru a fi considerata un adevarat ambasador al producatorului francez in Romania.
Text: Petronela Badescu
C&C Logistic are o flota de peste 30 de vehicule utilitare de diverse tonaje (12 camioane de mare tonaj si celelalte de 7,5 t si 3,5 t), Euro 5 si 6, cu semiremorci prelata sau cu remorca, alaturi de dube si dubite carosate si cu prelata, pentru distante medii sau lungi, si face transport de marfuri generale (mai ales componente electrice si automotive) si speciale, in camioane complete sau in regim de grupaj, in aproape toate tarile din Europa. In plus, printre serviciile oferite se numara si transportul in regim de urgenta, cu livrari in 24-48 de ore.
Ponderea cea mai mare o reprezinta cursele intre Romania si Franta, Italia, Germania, Belgia, Irlanda si Olanda, iar printre clienti se numara Emerson, Thomas Plastic sau Energom.
Camioanele firmei ajung la 10.000-14.000 km/luna, iar Ciprian Pop este de parere ca sub 10.000 km nici nu-si acopera cheltuielile. Dar si daca se fac cei 10.000 km, important este si ca dislocarea neplatita sa nu fie mai mare de 4-5% din distanta totala parcursa. Unii soferi se incadreaza in aceste valori, iar altii, nu, si oricum profitabilitatea a tot scazut in ultimul timp si acum e la limita.
Managerul C&C Logistic a vrut chiar sa se orienteze spre alte piete unde sa inmatriculeze camioanele, din cauza RCA prea scump de la noi. Intre timp teoretic problema s-a rezolvat, 7.500 de lei/an este o suma decenta, dar, pe de alta parte, nu include tractare si alte servicii, pe care firma le plateste separat, „astfel ca oricum sunt cele mai mari preturi din zona“.
Transportul cu vehicule grele e mai simplu, dar si cele usoare au locul lor pe piata
Utilitarele usoare, din care unele sunt dotate cu lift, sunt folosite si la transport intern, si international, pentru clienti care au nevoie de livrare rapida. Este insa un domeniu in care in 2017 C&C Logistic nu a crescut, deoarece piata este instabila si nu se stie daca se va impune echiparea cu tahografe pentru astfel de vehicule. Dar cerere este si pentru ele, din moment ce unele marfuri trebuie sa ajunga mai repede la destinatie si costul transportului cu avionul este prea mare.
Ciprian Pop apreciaza ca este mai usor sa faci transport cu vehicule grele decat cu cele usoare, deoarece la acestea din urma siguranta e mai mica, din cauza vitezelor mai mari, de 110-120 km/h, cu care se circula. Masinile mici ajung la 15.000-18.000 km/luna, dar numai datorita vitezelor superioare, pentru ca altfel, asa cum asigura managerul firmei, soferii fac pauza de odihna. Si oricum problemele nu apar de obicei din cauza conducatorilor auto – „ai nostri sunt instruiti si chiar au vechime mai mare decat cei de pe camioane“.
Pe de alta parte, la transport expres kilometrii pe gol sunt mai usor de acoperit deoarece consumul si costurile in general sunt mai mici, si un alt avantaj este ca nu exista restrictii pe timp de vara, ca la camioane, si nici nu se pierde la fel de mult timp in vama, astfel ca, daca se incarca vineri, luni marfa poate ajunge la destinatie in Franta, Belgia sau Olanda, ceea ce pentru un camion este imposibil.
In concluzie, „avem de lucru si pentru vehiculele grele, si pentru cele usoare, dar pe ambele segmente am ales sa cresc cu pasi mici. Mai ales ca nici nu vreau sa cumpar multe masini si sa stau cu ele pe dreapta din lipsa de soferi. Uneori se mai intampla asta pe perioada concediilor, dar atunci incercam sa schimbam soferii pentru a rezolva problema.“
Preocupare pentru siguranta, confort si aspect
Motivul pentru care Ciprian Pop prefera sa lucreze cu o singura marca de autovehicule este acela ca nu a avut probleme tehnice majore si, cand a trebuit solutionat ceva, „echipa Renault Trucks a actionat cu promptitudine. Iar intretinerea este foarte avantajoasa daca o faci cum trebuie. La noua generatie de camioane imi plac in special subansamblele de calitate, designul nou si mai ales consumul mediu, care depinde, desigur, si de stilul de condus al soferului, dar care este «rezonabil»: 26-27 l/100 km cu incarcatura de 21 t. Eu personal am testat un Renault Trucks T din flota firmei si am obtinut 24 l/100 km pe ruta Romania-Polonia, incarcat cu 22 t de parchet.“
In afara de inclinatia pentru Renault Trucks, managerul firmei clujene prefera sa cumpere o singura marca deoarece si costurile de exploatare sunt mai mici cand flota este monocolora.
C&C Logistic a comandat printre primele modele din noua gama Renault Trucks T High Sleeper Cab, imediat dupa lansarea in Romania din 2013, si, fiind adepta a cresterii constante si sigure, a cumparat in fiecare an 2-3 camioane, fie pentru inlocuirea unor modele mai vechi, fie pentru o usoara extindere a activitatii.
De curand insa firma a semnat un contract mai mare, de 10 unitati, din care patru au fost deja livrate si mai urmeaza in curand alte doua. Toate acestea sunt foarte bine echipate – au retarder, sistem Optivision cu GPS, tempomat, frigidere si paturi mai mari, sistem telematic Renault Trucks Optifleet cu modulele Map, Check si Drive si alte dotari ce sporesc siguranta si confortul – si sunt toate personalizate, „deoarece tin foarte mult la aspect. Si, fiind o firma mica, pot avea mai multa grija de masini decat au firmele mai dezvoltate, ceea ce ne ajuta, pentru ca e in joc imaginea noastra.“
In prezent, dintre toate camioanele Euro 6 pe care le detine, cele mai multe au cabina mare T High Sleeper Cab. Firma lucreaza de obicei cu un singur sofer pe masina, dar in unele curse merg si doi.
Ciprian Pop explica faptul ca de fiecare data cand a fost lansat un sistem l-a cumparat, dar camioanele livrate de curand sunt prea noi pentru a se trage o concluzie privind performantele lor in exploatare. „Insa sigur investitia suplimentara fata de echiparea standard se amortizeaza.“