Prezenta pe piata de 23 de ani, firma pitesteana Eliton a avut o evolutie constanta in ultimul timp, concentrandu-se nu atat pe cresteri de flota, ci pe deservirea in conditii la fel de bune a clientilor deja existenti – ceea ce permite cresteri de tarife atunci cand cresc cheltuielile, o performanta rara in ziua de azi – si pe abordarea unei relatii pe care o cunoaste ca pe propriul buzunar, cea cu Anglia, cu tot cu inconvenientele ei, pentru care a gasit solutii. De asemenea, conducerea firmei tine sub control costurile prin folosirea de ansambluri noi, care consuma putin, si prin achizitii de camioane in leasing operational.
Text: Petronela Badescu
In 2015, Eliton si-a vandut intreaga flota de circa 70 de camioane si a achizitionat alte 86 in leasing operational, pe care le foloseste si in prezent, contractul urmand sa se incheie in 2018. Deci abia anul viitor se mai pune problema unei decizii de achizitii, iar Catalin Marinescu, directorul general al firmei, declara ca va fi vorba de un numar aproximativ egal de unitati, deoarece „nici nu preconizam sa marim flota, dar nici nu putem sa ne restrangem activitatea dupa 23 de ani de cand facem transport, dupa 5-6 ani de lucrat pentru aceiasi clienti si dupa toate eforturile depuse pentru a ajunge la respectarea 100% a KPI-urilor lor. Insa ne vom decide exact cate unitati vom lua si ce marca vor fi – in prezent 85% sunt Volvo si restul, Mercedes-Benz – cand vom vedea si ce se intampla cu Noul Pachet Rutier.“
Deocamdata pauzele saptamanale normale in Franta se fac la hotel – dar sunt putine camioane care ajung in aceasta tara – iar Germania se poate evita, insa deja tot mai multe state vor sa introduca o masura similara. Partea buna este ca beneficiarii transportului au inteles situatia si nu au o problema sa plateasca in plus pentru hotel. Dar partea proasta este ca nu costurile suplimentare sunt principalul inconvenient, ci siguranta: un camion incarcat cu marfa de 300.000-500.000 de euro nu poate fi lasat intr-o parcare nepazita si nesecurizata. Asa ca pana acum s-a reusit ca, in timp ce soferul merge cu autotractorul la hotel, semiremorca sa ramana in depozit la client.
Eliton transporta mai ales marfuri generale, foarte rar componente auto, si aproape toate semiremorcile sale Krone sau Schmitz sunt mega double deck, alaturi de cateva frigorifice. Spre deosebire de autotractoare, acestea sunt in leasing financiar si, pentru ca au varsta medie de 2-3 ani, iar durata lor de folosire este mai mare decat a autotractoarelor, nu vor fi inlocuite in 2018.
Leasingul operational, varianta cea mai potrivita
Privind la principalii indicatori economici din activitatea firmei, se remarca o crestere substantiala a cifrei de afaceri din 2015 in 2016, de la 58,65 la 83,93 de milioane de lei, datorata atat extinderii flotei, cat si faptului ca in 2015 a inceput sa lucreze cu subcontractori, in prezent avand la dispozitie 60-70 de ansambluri in plus fata de cele proprii, apartinand unor firme romanesti mici, cu 2-15 camioane, care fac atat transport intracomunitar, cat si tur-retur, si lucreaza exclusiv pentru Eliton.
Profitul, pe de alta parte, a inregistrat un progres mai spectaculos din 2014 in 2015, de la 1,54 la 4,78 de milioane de lei, deoarece a fost vanduta flota, la acel moment aflata in proprietatea firmei. Iar in 2016 profitul chiar a scazut usor, pana la 4,55 milioane de lei. Modificari importante din 2015 in 2016 au avut loc si la capitolele cheltuielilor, creantelor – aici a existat o crestere de peste 5,6 milioane de lei si de la 2014 la 2015, datorita achizitiei de camioane – datoriilor si numarului de angajati – si aici nu e vorba doar de cresterea de flota, ci si de trecerea de la camioane cu un sofer la camioane cu echipaj. Asta in timp ce activele imobilizate au fost cu peste sapte milioane de lei mai mici in 2015 decat in 2014, deoarece firma nu a mai avut camioane in leasing financiar, ci operational, iar ele din punct de vedere contabil sunt considerate inchiriate.
Prima jumatate din 2017 a fost mai buna decat perioada similara a anului anterior, puncteaza Catalin Marinescu, si cresterea cifrei de afaceri si a profitului se va mentine pana la final de an. „Dar asta nu se intampla neaparat pentru ca piata per ansamblu a crescut, ci profitul este mai mare datorita scaderii costurilor si cresterii tarifelor.“