Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cum ar arăta transportul maritim în 2024 dacă s-ar evita canalele Suez și Panama

O analiză Upply (Our three scenarios for the container shipping sector in 2024 (upply.com)) reamintește că transportul maritim containerizat se confruntă cu numeroase surse potențiale de inflație și instabilitate și propune trei scenarii pentru 2024.

Unul dintre scenarii pornește de la situația în care nu vor mai fi folosite canalele Suez și Panama, care la momentul construirii lor au revoluționat transportul maritim prin reducerea timpilor de tranzit pentru a conecta Marea Mediterană și Marea Roșie, respectiv oceanele Atlantic și Pacific. Astăzi însă, din diferite motive, este luată tot mai mult în calcul ocolirea din nou a Capului Bunei Speranțe și Capului Horn, nu la inițiativa companiilor de transport maritim, ci mai degrabă din cauza unor factori externi, dintre care cei mai importanți sunt tensiunile geopolitice din Orientul Mijlociu și seceta din Panama, care a forțat autoritatea canalului să limiteze trecerea navelor. Cu toate acestea, arată analiștii Upply, pentru companiile de transport maritim ar putea fi util să nu mai folosească cele două canale, iar piața s-ar redresa pentru mult timp.

Utilizarea unor rute mai lungi și folosirea unui număr mai mare de nave sunt opțiuni credibile și atractive pentru companiile de transport maritim – deși implică un consum mai mare de combustibil și timpi de tranzit mai lungi – pentru că ar putea beneficia de tarife mai mari. În schimb, clienții ar suferi mai puțin din cauza anulării escalelor și ar avea o idee mai clară despre timpii de tranzit, chiar dacă ei ar fi mai mari.

Unii expeditori se declară în favoarea acestei opțiuni care pune accentul pe fiabilitate în detrimentul vitezei, dar alții consideră că ar crea mai multe probleme decât ar rezolva. O astfel de strategie ar putea permite ca tarifele de pe relația Asia-Europa să revină la aproximativ 3.500 de USD/containerul de 40′ pentru o perioadă extinsă, ceea ce ar avantaja și transportatorii de containere care operează nave, și transportatorilor care nu dețin nave, fără a provoca o creștere semnificativă a prețurilor cu amănuntul.

Dar pentru ca acest lucru să se întâmple primele 10 companii de transport maritim containerizat ar trebui să adopte simultan această strategie, ceea ce implică o comunicare strânsă între ele. Comunicare posibilă însă, așa cum s-a văzut când și-au luat angajamentul de a decarboniza industria navală, la conferința COP 28 privind schimbările climatice, și când au anunțat în decembrie 2023, la câteva ore distanță unele de altele, că își suspendă cursele prin Canalul Suez în urma atacurilor rebelilor Houthi asupra navelor din Marea Roșie.

Sursă foto: Canal Suez (https://www.suezcanal.gov.eg/English/MediaCenter/Pages/PhotoGallery.aspx?folder=Ships)

Articole similare

Ad