Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Agilitate, performanta, economie

Fuso eCanter a convins si in Europa. Patru dintre cele mai mari companii de distributie din lume – DHL Logistics, DB Schenker, Dachser si Rhenus – si-au extins flotele achizitionand noua camioneta electrica, ce promite performante in operare comparabile cu versiunea diesel si costuri mai mici de exploatare si, in acelasi timp, reduce impactul asupra mediului. Ceremonia oficiala de predare a vehiculelor a avut loc la Berlin, la sfarsitul anului trecut, prilej cu care presa internationala a putut testa Fuso eCanter in conditii reale de operare.
 

Fuso eCanter este prima camioneta electrica intrata deja in productia de serie, care din 2018 va fi putea fi vazuta si pe drumurile din Europa de Vest. Vehiculul este deja in operare in mai multe regiuni de pe glob – in special in Asia – unde a confirmat prin performante si fiabilitate. In aceste conditii, reprezentantii Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC), parte a grupului Daimler, sunt convinsi ca versiunea 100% electrica a binecunoscutului Canter reprezinta viitorul in distributia urbana. In urmatorii ani, toate modelele de autobuze si camioane din portofoliul Fuso vor fi disponibile si in varianta electrica.
Chiar daca DHL, DB Schenker, Dachser si Rhenus sunt toti operatori logistici, eCanter poate fi utilizat cu succes si in alte aplicatii urbane, reducerea zgomotului si a emisiilor poluante fiind un laitmotiv al administratiilor centrale si locale. Si, in cazul in care componenta ecologica nu reprezinta un argument suficient de puternic in favoarea noului vehicul, economiile realizate in ceea ce priveste costurile de operare ar trebui sa incline balanta pentru eCanter.
Deutsche Post DHL a alocat cele sase vehicule electrice catre doua divizii importante. Astfel, doua vor face distributie urbana pentru filiala din Berlin a DHL Freight, pentru livrarea de marfuri individuale grele, in timp ce patru vor fi folosite in cadrul DHL Paket pentru livrarea de bunuri catre clientii corporatisti. Camionetele electrice vor fi complet integrate in flota de distributie si vor inlocui vehiculele similare cu propulsie conventionala.
DB Schenker a optat deocamdata pentru trei eCanter, ce vor fi folosite pentru distributia de colete in Berlin. Si Rhenus a achizitionat tot trei vehicule, pentru divizia de livrari la domiciliu. Camionetele vor transporta mobila, produse electronice sau alte marfuri grele de la depozitul central din Hoppegarten catre clientii din capitala germana.
Doua Fuso eCanter au fost livrate catre compania de transport Dachser, iar sarcina lor va fi sa transporte marfuri paletizate catre micro-hub-uri sau sa livreze direct catre clienti, in functie de necesitate.

eCanter, disponibil initial pentru inchiriere
Pentru inceput, primii clienti vor primi vehiculul in chirie, pe o perioada de 24 de luni, de la CharterWay, expertul Daimler in leasing si inchiriere de vehicule comerciale.
Chiar daca nu sunt mari diferente in exploatarea camionetei electrice comparativ cu un alt vehicul de distributie similar, reprezentantii Daimler s-au angajat sa instruiasca soferii care vor conduce noile eCanter pentru a obtine rezultate cat mai bune.
Productia de pre-serie eCanter pentru piata nord-americana si europeana a inceput in iulie 2017, la fabrica Fuso din Portugalia. In urmatorii ani, MFTBC si-a planificat sa livreze 500 de camionete electrice catre clienti dedicati, urmand ca din 2019 sa inceapa productia de serie. Compania de logistica UPS a confirmat deja interesul pentru eCanter, iar Seven-Eleven si Yamato Transport, din Japonia, au comandat cate 25 de vehicule fiecare.

Ideal pentru distributie urbana
In functie de configuratie si de domeniul de aplicatie, eCanter are o sarcina utila de pana la 4,5 t. Trenul de rulare electric include sase baterii litiu-ion, avand fiecare 420 V si 13,8 kWh. Motorul electric dezvolta o putere de 129 kW (echivalentul a 175 CP), care este transmisa catre axa motoare printr-o cutie de viteze cu o singura treapta. Cuplul motor maxim de 420 Nm permite vehiculul de 7,5 t sa accelereze prompt, similar unui autoturism, iar acest lucru l-am apreciat pe parcursul test drive-ul efectuat pe strazile Berlinului. Modelul eCanter testat a fost incarcat cu 1,4 t de marfa. De remarcat faptul ca vehiculul electric este mai greu decat unul diesel cu 700 kg. Fiind totusi destul de usurel, la denivelarile din asfalt eCanter a fost cam saltaret, insa altfel, foarte confortabil si oferind vizibilitate buna la exterior.
Din punct de vedere al operarii si al manevrabilitatii nu este nicio diferenta comparativ cu versiunea diesel, insa este foarte silentios. Bordul este usor de citit, iar soferul poate sa-si evalueze in permanenta stilul de condus, intrucat indicatorii din bord ii arata cand este recuperata energia eliberata la franare, cand se ruleaza in modul economic sau cand se consuma prea multa energie. Pentru o recuperare eficienta a energiei eliberate la franare se poate folosi maneta amplasata in partea dreapta a volanului. Aceasta functioneaza similar cu un retarder, insa are doar o treapta. Singurul minus este faptul ca actionarea acesteia este complet pe dos fata de retarder, in sensul in care soferul trebuie sa impinga maneta spre parbriz in loc sa o traga inspre el. eCanter este echipat cu ABS, ESP, AEBS si LDWS.
Daca protejarea mediului nu este un argument suficient de convingator, operatorii economici ar putea fi tentati de costurile de operare mai mici ale camionetei electrice comparativ cu varianta similara diesel, economia fiind estimata la 1.000 de euro la fiecare 10.000 km parcursi.
Bateriile, care cantaresc aproximativ 600 kg, confera o autonomie de peste 100 km, ceea ce depaseste distanta zilnica parcursa de regula de vehiculele de distributie usoara. In functie de aplicatie si de autonomia dorita, pachetul standard de sase baterii se poate adapta. Acestea sunt conectate intre ele intr-un sistem paralel, ceea ce reduce uzura. Incarcarea se face rapid, intr-o ora ajungand la 80%.
Bateriile sunt fabricate de Deutsche Accumotive – de asemenea, o subsidiara Daimler – iar Mercedes-Benz Energy, specializat in productia de sisteme stationare de depozitare a energiei electrice, este implicat in dezvoltarea de solutii pentru cel de-al doilea ciclu de viata al bateriilor. Oricum, pe masura ce va creste utilizarea tehnologiei electrice, pretul bateriilor va scadea, este de parere Marc Llistosella, CEO MFTBC si seful Daimler Trucks Asia, iar acestea reprezinta cel mai mare cost in fabricarea de autovehicule electrice. „De la un tarif de 175 de euro/kWh in prezent, se va ajunge la 75 de euro/kWh in 2021, in conditiile in care capacitatea de productie de baterii va creste de la 26 GWh in 2016 la 174 GWh in 2020. Nu mai putin de 50 de miliarde de dolari americani urmeaza sa fie investiti in noi capacitati de productie pentru baterii, China fiind, de departe, unul dintre cei mai mari jucatori mondiali in productia de energie.” Grupul german detine actiuni si in compania ChargePoint, lider mondial in furnizarea de statii de alimentare cu energie si infrastructura electrica.

Articole similare