Dirk Penasse, general manager European Secure Parking Organisation (ESPORG), a pus accentul pe nevoia parcarii camioanelor in locuri sigure, care sa ofere, pe langa protectie impotriva hotilor sau refugiatilor, si conditii de odihna mult imbunatatite pentru soferi
Organizatia si-a propus ca pana la sfarsitul lui 2018 sa realizeze harti care sa includa aceste locuri de parcare sigure, un manual care sa ii ghideze pe cei care le vor construi, un sistem comun de rating al parcarilor si un indrumar privind responsabilitatile si liniile directoare pentru auditul acestora. Astfel de parcari inteligente devin tot mai importante in contextul in care exista propunerea ca pauza de 45 de ore sa poata fi efectuata in camion, daca acesta este plasat intr-o astfel de parcare cu toate facilitatile.
ESPORG a fost creat in 2010, cu obiectivul de a construi o retea de zone de parcare sigure, securizate si conectate. In prezent, organizatia are 70 de membri din 12 tari si lucreaza cu auditori independenti (DEKRA). „Ne reprezentam membrii la nivel local, national si la nivelul UE, le oferim consultanta si asistenta tehnica pentru configurarea si dezvoltarea unor parcari sigure, securizate si conectate, si ne asistam membrii cu solutii tehnologice si de finantare pentru proiecte“, a punctat Dirk Penasse.
Mai mult, ESPORG pune accent si pe introducerea tehnologiei digitale in sistemul rutier, respectiv pe folosirea Sistemelor Inteligente de Transport (ITS). „Este nevoie de un canal bun de informare, astfel incat fiecare sa opteze pentru parcarea care se potriveste cerintelor personale.“
Investitii in siguranta, dar si in preventie
ESPORG realizeaza in prezent, impreuna cu consortiul din care face parte, un studiu privind parcarea camioanelor in siguranta, incluzand aici si o serie de sondaje. Studiul urmeaza sa fie publicat la sfarsitul lui mai si sa fie promovat in cadrul unor conferinte regionale, cum vor fi cele de la Madrid (din 29 mai), Arad (19 iunie), IAA Hanovra (25 septembrie), concluziile urmand sa fie trase la conferinta finala de la Bruxelles, din 6 noiembrie. „Crearea de locuri de parcare sigure are la baza o reflectie atenta asupra diferitelor cerinte pe care trebuie sa le aiba partile interesate din proiect, tinand cont chiar si de necesitatea schimbarii legislative. Studiul va defini un plan de actiune pentru obtinerea acestor locuri de parcare sigure, pe baza unui cadru potrivit pentru autoritatile si dezvoltatorii privati care doresc sa creeze locuri de parcare sigure, inclusiv informatii exacte privind procesele de planificare si cele mai bune practici.“
Ghidul nu va prezenta numai parcarile, ci si informatii privind drumurile, date de interes pentru soferi, companii de transport si furnizori de servicii.
Dirk Penasse a explicat ca nevoia de parcari securizate nu reiese doar din nevoia de a fi camioanele aparate de hoti sau de refugiatii care nu se gasesc doar in Calais, ci si in jur, la cateva sute de kilometri, ci si pentru a le oferi soferilor conditii de lucru imbunatatite. „Acestia au nevoie de dusuri, de un somn bun, de mancare sanatoasa si de conditii de odihna cum avem cu totii acasa. Va trebui sa construim la un anumit standard de siguranta, trecand prin mai multe niveluri. Vom include si cerinte de preventie, precum iluminare si vizibilitate, puncte de contacte de urgenta, dar si grupuri sanitare, restaurante si conexiuni wi-fi.“
Prima zona de parcare Level 4 de siguranta din Europa de Est
La Lugoj, in vestul Romaniei, pe drumul european E70, a fost dezvoltata o zona de spatii de parcare sigure si securizate, de catre compania romaneasca A&O, cu sprijinul Programului UE „Mecanismul de interconectare a Europei“. Aceasta ofera 180 de locuri de parcare pentru camioane, cu facilitati de rezervare si plata de ultima ora, dar si 50 de locuri pentru automobile si cinci pentru autocare. Locatia cuprinde facilitati precum benzinarie, restaurant, vulcanizare, sali de recreere prevazute cu mese de biliard, calculatoare cu internet, televizor si spatii de cazare dotate cu aer conditionat.
Zonele de parcare au fost certificate de DEKRA pe 24 ianuarie 2018. Astfel, acestea ofera in mod evident un standard foarte ridicat in ceea ce priveste securitatea si serviciile pentru soferii de camioane si companiile de transport.
Daniel Olariu, directorul general al A & O, si-a exprimat satisfactia privind deschiderea zonei de parcare securizate: „datorita eforturilor noastre din 2015 incoace, dar si sprijinului financiar oferit de UE, oferim acum un nivel ridicat de securitate, confort si conectivitate“.
Iar directorul general al ESPORG subliniaza: „salutam deschiderea zonei de parcare cu grad patru de securitate (patru lacate) in aceasta parte a Europei. Proiectul poate fi luat ca sursa de inspiratie, dovedind ca investitorii privati inovativi sunt capabili si dispusi sa dezvolte cu succes zone de parcare sigure si conectate.“