Dupa suplimentarea contingentului de autorizatii terta-tara de Turcia cu 2.000 de bucati, Rusia terta ramane cea mai „fierbinte” relatie de transport extracomunitara, mai ales ca CEMT-urile raman restrictionate si in 2019. Ministerul Transporturilor va studia insa cu deosebita atentie toate solicitarile si, tinand cont si de activitatea carausilor din 2018, va acorda prioritate celor care intr-adevar opereaza pe aceasta relatie. Incurajati de modul transparent de alocare a autorizatiilor si de predictibilitatea mai mare a evolutiei mediului de afaceri comparativ cu Republica Moldova, mai multi transportatori din tara vecina si-au mutat companiile in Romania.
Romania a beneficiat pentru anul acesta de un contingent total de 106.199 de autorizatii de transport plus 1.970 de autorizatii CEMT. Dintre acestea, Agentia pentru Agenda Digitala a Romaniei (AADR) eliberase la mijlocul lui septembrie 38.923 de autorizatii catre operatorii de transport. Dintre destinatiile cele mai solicitate de carausi, Rusia terta-tara pune in continuare cele mai multe probleme, intrucat contingentul de autorizatii este limitat – 2.800 de bucati – iar CEMT-ul este, in continuare, restrictionat. In septembrie mai ramasesera circa 300 de autorizatii terta-tara de Rusia, care vor acoperi necesarul pentru aproximativ o luna si jumatate, asa cum a declarat Eduard Ungureanu, specialist in cadrul Directiei Transport Rutier din Ministerul Transporturilor (MT), cu ocazia conferintei Tranzit de la Iasi.
Bulgaria este o alta destinatie solicitata in 2018 pentru transport terta-tara, contingentul aici fiind de doar 750 de bucati. Media de consum anual este de 80 de autorizatii, iar la jumatatea lui septembrie mai ramasesera doar 30.
Relatia Turcia terta s-a mai relaxat
Pe relatia Turcia terta lucrurile s-au linistit, in conditiile in care, dupa ultima suplimentare de anul acesta, contingentul s-a majorat la 6.500 de autorizatii. Cea mai mare cerere a fost in ianuarie si februarie 2018, dupa care consumul mediu lunar s-a stabilizat la aproximativ 500 de autorizatii, astfel ca necesarul pe 2018 va fi acoperit fara probleme, a declarat Liviu Stoica, presedinte AADR. Anul trecut, cererea de autorizatii Turcia terta a fost mai mare in primele luni, insa contingentul s-a epuizat la sfarsitul lui iulie.
In cadrul ultimei comisii mixte cu Turcia, MT a primit promisiunea ca nu se vor mai solicita autorizatii terta-tara pentru vehiculele care incarca marfa din Romania pentru Turcia. Din pacate, regula aceasta nu se respecta la cele doua puncte de trecere ale frontierei dinspre Europa, iar reprezentantii Ministerului au propus o vizita in frontiera impreuna cu omologii lor, pentru a vedea exact cum stau lucrurile. Altfel, relatia Turcia este aproape rezolvata.
MT are ca obiectiv in perioada urmatoare liberalizarea traficului direct pe Serbia (tranzitul este deja liberalizat), a explicat Eduard Ungureanu. Belarus solicita marirea contingentului, insa pentru partea romana acest lucru nu este o prioritate. Ucraina, la fel, solicita suplimentari, dar MT nu vrea sa dea prea multa lejeritate carausilor din aceasta tara in Romania, pentru a nu afecta operatorii autohtoni.
Se pregateste alocarea CEMT 2019
Contingentul CEMT 2019 este, in mare, la acelasi nivel cu cel de anul acesta. MT a avut deja in lucru mai multe variante de alocare si, cel mai probabil, se va merge pe cea actuala, cu mici amendamente la distributia „liberelor“ de Rusia. „Pentru 2018, toti operatorii cu camioane Euro 6 care au cerut CEMT-uri nerestrictionate pe aceasta relatie au primit, in timp ce la Euro 5 s-a dat un CEMT la cateva camioane. Pentru 2019 nu se va mai face nicio diferentiere intre Euro 5 si 6. Insistam asupra calitatii precare a documentelor primite, cu rugamintea de a imbunatati acest aspect. Pe viitor (poate din 2020) se analizeaza si varianta luarii unor CEMT-uri lunare, pentru perioadele mai aglomerate ale anului, mai ales ca alte tari vecine le utilizeaza cu succes“, a explicat specialistul MT.
In vederea optimizarii distributiei autorizatiilor terta-tara, MT si AADR analizeaza inclusiv varianta eliberarii autorizatiilor in punctele de frontiera, dar trebuie lamurite exact toate implicatiile logistice ale acestui demers. De altfel, AADR si-a propus pentru perioada imediat urmatoare optimizarea sistemului informatic, care „nu trebuie sa fie o corvoada, ci sa usureze activitatea companiilor de transport“, a declarat presedintele AADR. Desigur, acest lucru presupune costuri care sunt mai greu de acoperit de catre institutie, mai ales ca taxele percepute pentru eliberarea autorizatiilor nu au mai fost majorate din 2003.
„Avem in plan simplificarea procesului de obtinere/alocare a autorizatiilor de transport si implementarea de proceduri cat mai transparente si mai rapide. In ceea ce priveste dezvoltarea aplicatiei informatice, se doreste optimizarea mai multor module de cautare, precum si generarea pe loc, in mod automat, a certificatului digital de acces in portal. In prezent, certificatul digital se creeaza in aproximativ trei zile de la efectuarea platii. De asemenea, se va simplifica interfata pentru obtinerea autorizatiei CEMT prin portal si se va introduce un modul de vizualizare cu mai multe filtre de cautare, pentru ca operatorii sa poata vedea numarul de autorizatii solicitate si utilizate pe fiecare relatie in parte.”
Mai multa responsabilitate la solicitarea autorizatiilor
AADR trage atentia asupra autorizatiilor solicitate si intoarse neutilizate (fara stampila), in special pentru relatiile deficitare. Problema este ca, odata personalizata autorizatia cu antetul operatorului de transport, aceasta nu mai poate fi atribuita altei companii pe tot parcursul anului, ci tot celei care a cerut-o initial. Astfel, nu mai putin de 116 autorizatii terta-tara de Bulgaria s-au intors anul acesta neutilizate, alte 113 de Rusia terta si nu mai putin de 400 de Turcia terta. AADR indeamna transportatorii sa isi faca mai riguros calculele si sa nu ceara autorizatii in mod abuziv, obstructionand astfel colegii care chiar au nevoie de ele.
„Sunt multe companii care solicita la inceput de an autorizatii pe toate relatiile, fara insa a avea si contracte ferme. Iar cei care chiar au nevoie de autorizatii nu mai au de unde sa obtina suplimentari. Trebuie gasita o solutie pentru a se evita asemenea situatii. Sunt multi transportatori care si-au mutat activitatea in Romania din cauza conditiilor grele din Republica Moldova si a lipsei de transparenta a autorizatilor din tara vecina in distributia autorizatiilor. Personal, am mutat 50 de camioane pe firma de transport romaneasca si acum dau locuri de munca la Iasi. Sunt multumit cu alegerea facuta si nu ma mai intorc. Am insa rugamintea catre MT sa analizeze cu mai multa atentie solicitarile pentru autorizatii terta-tara si CEMT-uri nerestrictionate pe Rusia, astfel incat de ele sa beneficieze chiar operatorii care au contracte pe aceasta relatie. Iar acest lucru se poate verifica foarte usor din activitatea derulata in anul anterior. Daca o companie returneaza de mai multe ori autorizatii nefolosite, la urmatoarele solicitari ar trebui sa se ia masuri – spre exemplu, in loc de trei autorizatii sa primeasca doar una“, a aratat Nicolae Simion, proprietarul Transgrup Spedition.
Pentru a optimiza utilizarea autorizatiilor, AADR a propus corijarea exemplarelor returnate neutilizate si aplicarea stampilei noului operator care le solicita. Din pacate, autoritatile ruse nu sunt de acord cu aceasta varianta, a lamurit Eduard Ungureanu, cu toate ca ar fi simplu de verificat in sistem corespondenta dintre numarul autorizatiei si numele operatorului caruia i-a fost alocata. „Relatia cu Federatia Rusa este buna si vom reveni asupra acestei propuneri cu ocazia urmatoarei comisii mixte.“
Oricum, ca o masura suplimentara de siguranta, presedintele AADR a promis ca vor fi verificate cu multa atentie toate CMR-urile care stau la baza solicitarii de autorizatii pe relatiile deficitare.
La ultima alocare s-au implementat criterii clare de departajare, astfel ca numarul autorizatiilor returnate neutilizate este mai mic. „Sistemul este, desigur, perfectibil, insa cu siguranta cei care demonstreaza ca au contracte cu precadere pe aceste relatii beneficiaza de prioritate. Si anul trecut au fost verificate aproximativ 10.000 de foi CEMT, pentru a vedea exact cine a operat Rusia si cine nu. Sunt putine «libere» de Rusia, astfel ca nu ne permitem sa le impartim haotic. Si pentru CEMT 2019 vom folosi acelasi sistem strict de verificare. De asemenea, de la urmatoarea alocare probabil ca si «liberele» de Italia vor fi analizate mai atent, pentru ca si aici sunt probleme de disponibilitate. Solicitam insa mai multa responsabilitate si din partea operatorilor in elaborarea cererilor. Pentru ca atunci cand se solicita CEMT-uri nerestrictionate pe toate relatiile este mai greu de vazut unde este o nevoie reala si unde se solicita doar de dragul de a se solicita“, a dat asigurari Eduard Ungureanu.
CNAIR „vaneaza” CEMT urile false de Romania
La controalele efectuate in punctele de trecere a frontierei de catre Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) s-au depistat in ultimul timp mai multe autorizatii CEMT cu serii dublate in posesia transportatorilor ucraineni. „Se pare ca se tiparesc mai multe carnete de drum cu aceeasi serie. Autorizatiile sau licentele comunitare sunt tiplate si sunt greu de identificat. Pierde, pe de o parte, statul, prin neincasarea taxei de 1.000 de euro, dar si transportatorii, care au o concurenta mai puternica din partea «colegilor» de breasla. Mai nou am constatat practici similare si din Bosnia. Ca o masura de securitate suplimentara, MT a stabilit ca din acest an sa nu mai poata fi utilizate in paralel contingentele de baza si cele de rezerva ale autorizatiei CEMT. Astfel, daca o autorizatie de baza este inlocuita cu o rezerva, prima este oprita pana in momentul in care pe site-ul CEMT apare publicata modificarea“, a precizat Cosmin Popescu, sef serviciu in cadrul CNAIR. Daca aceasta masura de restrictionare a accesului nu s-ar fi luat, nu am fi primit 2.000 de autorizatii terta-tara de Turcia suplimentare, a completat Eduard Ungureanu.
CNAIR inmulteste controalele in frontiera
Din cele 35 de agentii CNAIR, 33 sunt agentii de control in punctele de trecere a frontierei, cu un efectiv de 30 de instalatii de cantarire. O achizitie de 18 cantare suplimentare este in pregatire, in prezent fiind realizata documentatia pentru licitatie.
Traficul inregistrat prin agentiile de control si incasare CNAIR in primele opt luni ale anului s-a ridicat in medie la 11.214 vehicule/zi, dupa ce in 2017 au fost 10.402 vehicule/zi, iar in 2016, 9.868 de vehicule/zi. Sunt agentii unde traficul este foarte mic, in timp ce in altele este foarte aglomerat.
Intr-un top al intrarilor camioanelor straine in Romania in intervalul 1 ianuarie-31 august 2018, cele mai multe au fost din Bulgaria (206.908 vehicule). Urmeaza Turcia (137.903), Moldova (81.188), Polonia (55.835) si Ungaria (54.771). Cele mai multe camioane cu autorizatii CEMT care au tranzitat tara noastra in primele opt luni ale anului sunt din Turcia (51.845 de unitati), Ucraina (18.547), Macedonia (6.832), Belarus (2.452) si Serbia (1.873).
Sanctiunile aplicate pentru nerespectarea prevederilor OG 15/2002 privind rovinieta se pare ca sunt in scadere anul acesta, in primele opt luni fiind aplicate 1.620 de amenzi, fata de 3.639 in intervalul ianuarie-decembrie 2017. Ponderea intre sanctiunile aplicate operatorilor romani si straini este, la fel ca in anii trecuti, de 1 la 2 in favoarea romanilor (556 de amenzi carausilor nostri fata de 1.064 strainilor). La OG 43/1997 insa, care reglementeaza masele si dimensiunile admise, s-a inregistrat o crestere alarmanta a sanctiunilor, de la inceputul anului si pana acum fiind aplicate nu mai putin de 3.240 de amenzi, fata de doar 824 in 2017. Ponderea intre sanctiunile aplicate transportatorilor romani si straini este si in acest caz tot de 1 la 2. Reprezentantul CNAIR incurajeaza operatorii sa nu omita procurarea autorizatiilor speciale de transport. Acestea pot fi luate anticipant, pe o luna sau pe un an, iar plata anticipata a sumei beneficiaza de reduceri substantiale (de pana la 80% in cazul AST-ului anual).
CNAIR este implicat la nivel european in discutiile privind modificarea directivelor ce vizeaza interoperabilitatea sistemelor de taxare si schimbul de date (eurovinieta) si respectiv taxarea electronica (Directiva 52). In cazul acesteia din urma se doreste trecerea de la taxarea pe durata, cum au Romania si Bulgaria in prezent, la taxarea pe distanta, cum este in numeroase state vestice. Directiva 62/1999 privind tarifele de utilizare a retelei de drumuri, cu introducerea taxei de 12 euro/zi, nu a fost transpusa inca in legislatia nationala.
Alte proiecte CNAIR implementate recent au vizat imbunatatirea fluxului de trafic la statia de taxare de la podul Fetesti-Cernavoda, extinderea sistemului de control video al rovinietei in alte 34 de puncte de trecere a frontierei, precum si preluarea infrastructurii rutiere in toate punctele de trecere a frontierei. Au fost preluate deja Albita si o parte din Giurgiu, urmeaza Bors si altele, astfel incat calitatea drumurilor sa fie mai mare.
Operatorii reclama lipsa de intelegere pentru blocajele din frontiera
Transportatorii prezenti la conferinta au atras din nou atentia asupra sanctiunilor aplicate vehiculelor blocate in frontiera, care depasesc cu putin timpul de iesire din tara din cauza aglomeratiei si primesc amenda pe motivul expirarii valabilitatii rovinietei. „In momentul in care se efectueaza controlul si se constata lipsa rovinietei automat trebuie aplicata sanctiunea. Legea nu lasa loc la interpretari, chiar daca aici sunt situatii speciale. Ar trebui modificata eventual legea, astfel incat soferului sa i se permita sa cumpere rovinieta pentru o zi daca vede ca intarzie prea mult la frontiera“, a explicat Cosmin Popescu.
Pentru a scurta timpii petrecuti la granita, mai multi carausi au solicitat control comun, cu echipe mixte de agenti romani si moldoveni. Aici principala piedica este tot de natura legislativa, din cauza interpretarilor diferite ale abaterilor si sanctiunilor – in cazul partii romane acestea trebuind sa fie in concordanta cu legislatia europeana.
Dan Borsinschi, specialist in cadrul Directiei Regionale Vamale Iasi, a anuntat ca in maximum doua luni vor fi deblocate aproximativ 200 de posturi pentru angajarea in sistemul vamal din surse externe. In plus, la rectificarea bugetara au fost alocate fonduri consistente pentru imbunatatirea infrastructurii si achizitionarea de echipamente pentru directiile regionale vamale si urmeaza derularea achizitiilor in scurt timp.
Directia Regionala Vamala Iasi in special a avut foarte mult de lucru in ultimul timp, in conditiile in care ARTRI a incheiat colaborarea cu IRU Geneva, ceea ce a dus la o migratie importanta de membri catre UNTRR, pentru a putea beneficia in continuare de carnete TIR. Acest lucru a impus reautorizarea tuturor transportatorilor.
Pentru a se simplifica trecerea frontierei dinspre Republica Moldova se completeaza fisa de trafic, in care sunt scrise de catre vames toate informatiile comerciale si de transport. Aceasta practica are beneficii si de natura economica pentru vecinii nostri, pentru ca s-a redus evaziunea fiscala. Foarte important, s-a implementat sistemul de vamuire centralizata, care face posibil ca marfurile sa fie declarate la un birou vamal, iar mijlocul de transport cu bunurile respective sa fie prezent la alt birou vamal. Acest lucru se poate realiza intre doua birouri vamale din tara sau din tara si strainatate.
AITA le cere carausii moldoveni: „Veniti acasa!“
Dumitru Albulesa, administratorul Asociatiei Internationale a Transportatorilor Auto (AITA), ii incurajeaza pe carausii moldoveni care si-au mutat afacerile in Romania sa se intoarca acasa. Administratorul AITA a anuntat introducerea sistemului electronic de distributie a autorizatiilor incepand cu acest an.
Potrivit datelor Agentiei Nationale de Transport Auto, in Republica Moldova sunt inregistrati 975 de operatorii de transport international de marfa, 284 de operatori de transport persoane si alte 18 companii care activeaza in ambele domenii. Din numarul total de firme de transport marfa, noua detin intre 70 si 100 de camioane, 12 au intre 50 si 70 de camioane, iar 30 au intre 30 si 50 de vehicule. Comparativ cu 2017, anul acesta au fost inregistrati 45 de operatori noi.
Din cele 6.553 de camioane inregistrate in Republica Moldova, aproximativ 55% sunt Euro 5 si 6. Alte 23 de procente au norma de poluare Euro 3, iar 6%, Euro 4.
Republica Moldova participa la trei sisteme de autorizatii: CEMT, BSEC si Traceca. Cota de autorizatii de baza CEMT este destul de mica, dar recent s-a primit o majorare de 100 de autorizatii BSEC.
Republica Moldova a convenit asupra schimbului bilateral de autorizatii cu 38 de state. Traficul bilateral si de tranzit este liberalizat cu Romania, Bulgaria, Turcia, Marea Britanie, Armenia si Elvetia, iar cel de terta-tara, cu Marea Britanie si Elvetia.
Liberalizarea cu Ucraina este asteptata de multi ani de catre Republica Moldova, aceasta fiind singura relatie cu care sunt probleme la nivel bilateral si de tranzit, mai ales ca se obtin cu greu cote suplimentare de autorizatii. La inceputul acestui an s-a convenit asupra modificarii acordului, partea moldoveana a implementat deja toate procedurile nationale si se asteapta acelasi lucru si din partea Ucrainei.
Republica Moldova a avut emotii si cu Turcia, care din 2017 solicita implementarea unui sistem de autorizatii pentru transportul bilateral si tranzit. Dupa un an de negocieri, turcii au fost de acord sa mentina traficul liberalizat. Transportul in regim terta-tara catre Turcia se face cu autorizatii, suplimentarea acestui contingent putand fi facuta doar daca se utilizeaza peste 85% din totalul numarului de terte.
Un pas important a fost facut in relatia dintre Republica Moldova si Belarus, presedintii celor doua tari luand anul acesta decizia liberalizarii traficului bilateral, tranzit si terta-tara.
In 2017 a intrat in vigoare noul acord cu Federatia Rusa, prin care a fost autorizat transportul bilateral-tranzit de marfa si de persoane. Cota alocata pentru anul curent este suficienta deocamdata, iar pentru trimestrul al patrulea este planificata o comisie mixta pentru negocieri.
Deficit de autorizatii terta-tara se inregistreaza pe relatiile Turcia, Rusia si Serbia.
Nici Republica Moldova nu mai are soferi
Cea mai mare problema in Republica Moldova o reprezinta lipsa soferilor. „Multi au plecat in Romania sau in Europa de Vest, asa ca planurile operatorilor romani de a aduce soferi moldoveni nu prea stau in picioare. Noi suntem dispusi sa facem examinare pentru soferi in orice limba – romana, rusa – numai sa atragem oameni interesati sa acceseze aceasta profesie“, a declarat Dumitru Albulesa.
Iurie Stepaniuc, seful Sectiei Tranzit al Serviciului Vamal al Republicii Moldova, a subliniat faptul ca in ultimii ani au fost facuti pasi importanti in directia fluidizarii traficului. In ceea ce priveste infrastructura vamala exista un proiect ce vizeaza modernizarea Vamii Sculeni, si pe partea moldoveneasca, si pe cea romana, in acest sens fiind alocate cinci milioane de euro, in vederea cresterii numarului de camioane ce vor putea fi procesate. „Din pacate, personalul vamii romanesti este la jumatate fata de cel al vamii moldovenesti, astfel ca toate eforturile noastre sunt irosite.“
Din 24 septembrie, Serviciul Vamal din Republica Moldova este autorizat sa controleze, in punctele de trecere a frontierei, autorizatiile de transport, precum si greutatea totala si pe axe a vehiculului, in timp de Politia de Frontiera va controla transportul de persoane.
De la inceputul acestui an, garantia pentru carnet TIR s-a majorat la 100.000 de euro si in scurt timp toate declaratiile se vor putea depune electronic.
Presiune pentru scaderea taxelor de drum din Republica Moldova
Republica Moldova a introdus, de la sfarsitul lui septembrie, taxe de drum pentru toate statele cu care nu are incheiate acorduri de scutire sau cu care exista acorduri bilaterale, dar se percep taxe de drum. Sunt si state membre UE carora nu li se percep taxe de utilizare a infrastructurii, a atras atentia Eduard Ungureanu. In acest sens, se pune intrebarea de ce carausii romani trebuie sa plateasca. Oricum, Ministerul Transporturilor a transmis o hartie oficiala partii moldovene prin care a anuntat ca, daca pana la finele lui septembrie nu se modifica nimic, isi rezerva dreptul aplicarii acelorasi taxe, in contrapartida, pentru camioanele moldovenesti. „La un calcul estimativ, tinand seama de traficul din 2017, respectiv 80.000 de camioane care au venit in Romania – circa 55.000 in trafic direct si 25.000 in tranzit – tara noastra castiga aproximativ un milion de euro doar din diferenta care ar urma sa fie aplicata, in timp ce Republica Moldova ar pierde aproximativ 90.000 de euro daca va reduce taxa de drum pentru vehiculele romanesti“, a precizat Ungureanu.
Taxele de drum in Republica Moldova sunt mult mai mari decat cele practicate in Romania, reclama operatorii de transport. Dumitru Albulesa a atras insa atentia ca din 2008, de cand Romania s-a aliniat la legislatia europeana, lucrurile au stat tocmai invers, in sensul in care moldovenii au platit la noi, iar romanii au circulat liber in Republica Moldova. Adoptarea taxei de drum a avut, printre altele, rolul de a egaliza concurenta dintre operatorii de transport dintre cele doua tari, in sensul in care sa plateasca si unii, si altii.
Transportatorii nu sunt nemultumiti doar de faptul ca trebuie sa plateasca, ci mai ales de faptul ca drumurile sunt extrem de proaste, astfel incat remorca are balans in mers, marfurile se deplaseaza, iar apoi se sanctioneaza depasirea greutatii pe axe in primul punct de control de pe traseu.