Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

OMT 1333/2019, cunoscut și ca RNTR8, a fost anulat de Curtea de Apel Mureș în octombrie 2023, după un proces care a durat cinci ani, intentat de Asociația Națională a Service-urilor Auto din România (ANSAR). În această vară, Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a respins recursul Ministerului Transportului, iar acum hotărârea ICCJ a fost publicată în Monitorul Oficial. Până la adoptarea unui nou act normativ, rămân în vigoare prevederile din RNTR8 anterior, respectiv OMT nr. 181/2008.

Ministerul Transporturilor are în curs de adoptate un proiect de modificare a legislației primare (HG899/2003) – la dezbaterea căruia au fost invitați și reprezentanții asociațiilor patronale, inclusiv ANSAR – și care are ca scop rezolvarea tuturor disfuncționalităților semnalate anterior cu privire la funcționarea atelierelor independente de instalare și inspecție a tahografelor. Actul normativ este așteptat să apară în curând.

Ca urmare a dezbaterii publice pe marginea proiectului de modificare a HG 899/2003 privind omologarea de tip a tahografelor și senzorilor de mișcare, organizată săptămâna trecută la sediul Ministerului Transporturilor (MT), Registrul Auto Român (RAR) este acuzat de lipsă de cooerență de către Asociația Națională a Service-urilor Auto din România (ANSAR).

Astfel, deși RAR s-a exprimat în mod public cu privire la faptul că este de acord cu modificarea legislației referitoare la tahografe, printre altele și în sensul eliminării obligației de abilitare a tahografelor de către reprezentanții producătorilor în cazul operațiunilor de instalare și verificare, la doar trei zile după dezbaterea publică a emis o poziție oficială prin care afirmă necesitatea menținerii acestei abilitării.

„Găsim schimbarea de poziție cel puțin lipsită de profesionalism, șicanatorie și vexantă față de transportatori. Se ridică următoarea întrebare legitimă: există un interes, dincolo de cel public, de a menține o reglementare infirmată judiciar ca fiind contrară reglementărilor europene și naționale, dar care favorizează activitatea celor doi reprezentanți ai celor doi producători de tahografe de pe piața de profil? În lipsa unui astfel de interes, dată fiind poziția coerentă a RAR-ului de la inițierea dezbaterilor asupra necesității modificării RNTR 8 și a înlăturării acestei reglementări, schimbarea de poziție a instituției este inexplicabilă și poate fi calificată ca abuzivă (chiar și sub aspect tehnic juridic)“, a transmis ANSAR.

Amintim că ANSAR a atacat în instanță caracterul inadecvat al RNTR8, semnalând lipsa transparenței decizionale și incoerența normativă – nelegalitatea – prin raportare la reglementările primare naționale și europene. După ce Curtea de Apel Târgu Mureș a dat câștig de cauză ANSAR, în toamna anului trecut, Înalta Curte de Casație și Justiție a consfințit decizia, dispunând luna aceasta anularea OMT 1333/2019. „Unul din cele mai controversate aspecte ale RNTR8 a fost procedura de abilitare – din partea importatorilor – a atelierelor ce instalează tahografe și limitatoare de viteză. Această procedură generează costuri suplimentare în sarcina service-urilor de tahografe, care se transfera ulterior în sarcina transportatorilor“, a declarat Ovidiu Aiftincăi, vicepreședinte ANSAR.