Pe fondul crizei tot mai mari de soferi profesionisti, solutii identificate si care pot fi puse relativ usor in practica sunt scaderea varstei de la care o persoana poate aplica pentru permis de conducere categoria C de la 21 la 18 ani si posibilitatea obtinerii atestatului profesional in Romania de catre soferii extra-comunitari. Pentru aceasta din urma este necesara modificarea legislatiei, in vederea examinarii conducatorilor auto nu doar in romana, ci si intr-o limba de circulatie internationala. Astfel, MT lucreaza deja la un proiect de ordin de ministru care sa permita examinarea soferilor straini in limba engleza si, in paralel, a contactat MAI in vederea reducerii varstei de scolarizare pentru permisul de conducere profesionist.
Dupa ce in primavara, la Expo Tranzit, ministrul Lucian Sova a promis ca se va implica activ in reducerea impactului crizei de soferi in Romania, acum, la Gala, Marius Alban, consilier pentru afaceri europene in cadrul Directiei Transport Rutier din MT, a anuntat ca Ministerul, impreuna cu Autoritatea Rutiera Romana, lucreaza deja la un proiect de act normativ pentru a introduce posibilitatea examinarii conducatorilor auto extra-comunitari in limba engleza. Proiectul va fi incarcat in scurt timp pe site-ul MT, pentru a primi punctele de vedere din partea industriei. „Se are in vedere o abordare progresiva a acestei masuri, in sensul in care intr-o prima faza examenele se vor organiza pentru certificatul de competenta profesionala continua la transport de marfa. La transportul de calatori sunt ceva probleme de comunicare cu pasagerii, asa ca deocamdata aici mai asteptam“, a explicat Marius Alban.
Referitor la scaderea varstei de scolarizare, MT a facut demersuri in acest sens in mai multe randuri la Ministerul Afacerilor Interne. Oricum, MAI are obligatia transpunerii directivei europene privind scolarizarea conducatorilor auto in legislatia romaneasca pana in 2020, astfel ca MT a solicitat luarea in calcul a propunerii scaderii varstei minime de obtinere a permisului de conducere profesionist. „Raspunsul MAI este pozitiv, iar in perioada urmatoare se va face un studiu de impact pe aceasta tema.“
Unii transportatori au luat deja initiativa
BCVO Logistic a avut initiativa de a aduce soferi din Ucraina, insa s-a lovit de problema obtinerii atestatului profesional in tara, intrucat examenul nu se poate da decat in limba romana. Astfel, solutia gasita a fost deschiderea unei companii de transport in Polonia. Aici procedura de infiintare a unei firme dureaza la fel ca in tara noastra (aproximativ o luna), costurile sunt putin mai mari, dar nu depasesc 2.000 de euro daca nu sunt implicate anumite specializari, iar costurile cu inmatricularea vehiculelor sau obtinerea licentelor necesare sunt similare (putin mai mari in Romania), a explicat Cristian Codarean, director de transport BCVO. „Daca se apeleaza la agentiile de recrutare a fortei de munca, in Polonia se gasesc usor variante, contra unei taxe intre 500 si 800 de euro. Este adevarat ca si in Polonia examenul pentru certificatul de pregatire profesionala continua se da tot in limba nationala, doar ca asemanarea intre polona si ucraineana este foarte mare, asa ca nu sunt probleme, mai ales ca sistemul de evaluare este tip grila. Pentru soferii ucraineni care au deja CPC obtinut in tara lor se face doar o instruire de trei zile si atestatul se echivaleaza fara examinare.“
BCVO a inceput activitatea in Polonia cu primii trei soferi, iar pana la finalul anului vor mai fi inmatriculate patru camioane. Sistemul de plata este similar cu cel din Romania, iar salariul minim pe economie este echivalentul a 2.400 de lei. Cum insa taxarea venitului este mai mica, valoarea bruta nu este cu mult mai mare decat cea platita de angajatorii romani. Restul se compenseaza cu diurna, valoarea acesteia fiind stabilita pe fiecare tara in parte.
Infiintarea unei companii de transport in Polonia ridica in principal probleme lingvistice, pentru ca se gasesc greu persoane care sa vorbeasca limba engleza, recunoaste Cristian Codarean. Pe de alta parte, soferii ucraineni sunt loiali companiei, se recomanda unul pe altul si se bucura ca au ocazia sa castige mult mai mult decat in tara lor. In acelasi timp, nici nu sunt tentati sa plece la alta companie, pentru ca aceasta din urma trebuie sa reia toate demersurile de angajare. „Forta de munca a Ucrainei este de aproximativ 12-13 milioane de oameni, din care patru milioane sunt angajati cu acte in regula in Polonia. Prin urmare, nu se vor putea angaja foarte multi soferi peste cei care lucreaza deja. Dar soferii ucraineni angajati de firme poloneze nu sunt o varianta de ignorat. Exista ceva restrictii privind traseele pe care pot fi utilizati, intrucat nu au acces in Marea Britanie, Norvegia sau Elvetia, unde sunt necesare vize speciale. Fac insa trasee fixe in Comunitate si sunt platiti cu un salariu de aproximativ 60 de euro pe zi. De avut in vedere insa si faptul ca sunt mai expusi si mai controlati decat soferii romani, de exemplu. In acelasi timp, soferii ucraineni au fost pacaliti de multe ori de angajatorii din Europa de Vest, care nu le-au platit salariile pe mai multe luni, asa ca incearca sa isi ia masuri de precautie.“
Pentru a avea conditii mai usoare de munca, firmele romanesti sunt incurajate sa isi deschida filiala intr-o tara occidentala, iar daca masinile sunt inmatriculate in vest, atunci controalele sunt mai putine. De asemenea, timpii stati la incarcare/descarcare sunt mai mici si, cel mai important, contractele sunt negociate la alte tarife, astfel incat compania isi permite sa plateasca soferii la nivel occidental.
Sandor Gabor, directorul IFPTR, este de parere ca Romania are, totusi, suficienti soferi. Sunt 350.000 de soferi cu atestat profesional valabil, potrivit statisticii ARR, in timp ce numarul copiilor conforme se ridica la aproximativ 160.000. „Cautati sa va faceti o imagine corecta, de profesionisti, astfel incat soferii sa isi doreasca sa lucreze cu dvs.“