Volvo Trucks vinde cateva mii de FH16 pe an, cei mai multi dintre clientii acestui model special, mai ales ai celui cu motor de 750 CP, fiind transportatorii de echipamente de constructii sau de marfuri agabaritice, in general, sau firme care conduc exploatari forestiere. Cu FH16 din parcul demo al Volvo Romania pentru caravana aniversara am parcurs drumul Bucuresti-Cheia-Brasov-Bran-Pitesti-Bucuresti anul trecut, prilej cu care am putut trece in revista cele mai importante echipari optionale oferite de Volvo Trucks, dar si provocarile cu care se confrunta zi de zi soferii pe soselle din Romania.
2018 a adus printre cele mai mari vanzari de FH16 si asta datorita aniversarii celor 20 de ani de prezenta Volvo Trucks in Romania, sarbatorite mai ales prin oferirea spre vanzare a unor modele de camion configurate pentru putere, eficienta si confort. Adica asa cum si-ar dori orice sofer de camion si cum nu are prilejul mereu de a conduce, managerii de flota preferand – normal – un model mai economic si mai eficient pentru tipul de transport efectuat.
Desi Volvo a fost primul producator care a iesit pe piata cu noua generatie de camioane – pentru ca mai sunt si modele care nu s-au reinnoit de peste 10 ani, acestea pregatindu-se chiar in 2019 de lansarea unor noi generatii – designul cabinei inca este unul dintre cele mai futuriste si mai elegante. Oglinzile retrovizoare laterale cu stalpi foarte subtiri iti ofera o vizibilitate excelenta imprejurul cabinei, iar pozitia de condus este foarte buna si confortabila. Singurele aspecte de criticat la interior sunt pastrarea manetei voluminoase de schimb al treptelor de viteza in dreapta scaunului soferului (in schimbul unor butoane mici si usor de apasat al modurilor de conducere automata, dispuse pe volan sau pe panoul de bord) si „culoarul” inca ingust dintre bancheta de sus si spatiile de depozitare de deasupra parbrizului. Altfel, interiorul este bine proportionat, cu finisaje din materiale de buna calitate, tapiteria interioara fiind o combinatie de textil moale si piele perforata.
Scaunul soferului De Luxe cu suspensie pneumatica, ventilare, incalzire si centura de siguranta integrata, se poate ajusta foarte confortabil si adecvat oricarei staturi si greutati.
Patul de jos, rabatabil la 55O atunci cand nu este folosit, asigura o buna odihna, fiind mai lat decat cel de sus (dimensiuni 2.000×815/740/660 mm – mijloc/cap/picioare). De asemenea, Volvo este inca printre putinii care ofera spatar rabatabil electric la bancheta de jos.
La confortul interior contribuie si disponibilitatea unei aeroterme de parcare cu lichid racire motor, dar si a unui sistem de aer conditionat de parcare integrat, cu compresor actionat electric (150V DC). De altfel, modelele aniversare propuse de Volvo Romania s-au bucurat de o configuratie extrem de bogata.
Conducere aproape automatizata
Condusul este relaxant, mai ales daca foloseoti sistemele de asistenta pe care Volvo le are disponibile pe FH. Cu sistemul de croaziera predictiv I-See cu harti digitizate actualizate incarcate in unitatea de camion, acesta schimba treptele de viteza automat, otiind mai bine decat soferul, in cele mai multe situatii, ce treapta de viteza e necesara si cand trebuie schimbata pentru mentinerea cuplului motor si pentru un consum de combustibil mai redus, folosind eficient I-Cruise si eco-roll. Functia Adaptive Cruise Control franeaza camionul atunci cand exista pericolul lovirii masini care se deplaseaza in fata sa, astfel ca soferului nu ii ramane altceva de facut decat sa fie atent la drum si sa vireze.
Sigur, am urmarit doar placerea de a conduce, netestand si consumul, care nu poate fi unul relevant pentru transport clasic de 40 t, avand in vedere faptul ca vorbim de un camion cu motor de 750 CP cu doua turbine si un raport de transmisie de 3.08, iar traseul urmat, un drum de munte, ce-i drept, destul de circulat de cei care incarca la Ploieoti pentru vestul tarii si chiar mai departe si invers.
Asadar, ne-am focusat pe observarea tinutei de drum, a stabilitatii si puterii, care ne-au ajutat sa ne miscam rapid pe serpentinele dintre Valenii de Munte si Cheia, dar si mai apoi intre Bran si Campulung Muscel. Curbele in ac de par ne-au pus deseori in dificultate, mai ales ca drumurile sunt aglomerate si de cele mai multe ori intalnesti un alt ansamblu pe langa care trebuie sa te strecori fara sa lovesti semiremorcile.
Frana de motor VEB+, care include si clapeta pe galeria de evacuare, ofera o putere maxima de franare de 475 kW la 2.200 rpm, care face fata cu succes oricaror situatii, fara a fi nevoie decat rareori de retarderul hidraulic, dar pe care l-am folosit totusi pentru a evita la maximum apasarea pedalei de frana.
Autotractorul cu suspensie pneumatica pe axa spate parca se lipea de sosea la accelerare pe drumul de munte, garda la sol redusa si pachetul de deflectoare aerodinamice laterale ajutand la reducerea frecarii cu aerul la inaintare. Stabilitatea ansamblului a fost foarte buna, oferind siguranta, chiar daca semiremorca era goala.
Volvo Dynamic Steering, o echipare de top pentru viitor
Pe drumurile intesate cu hartoape si suprafete neuniforme, Volvo Dynamic Steering este o adevarata binecuvantare, odata obionuit cu acesta soferului fiindu-i greu sa se bucure de aceeasi placere de condus si la un camion fara VDS. Directia dinamica a fost dezvoltata tocmai pentru a compensa automat neuniformitatea suprafetei drumului si pentru a elimina vibratiile si loviturile din volan. Inputul de la mai multi senzori determina directia de deplasare a camionului si unde vrea soferul sa mearga.
Dupa ce o parte dintre clienti au inceput sa „guste” beneficiile aduse de acest sistem, Volvo Trucks a adus deja pe piata VDS de generatia a doua, care permite adaugarea si a altor sisteme de asistenta.
Unul dintre ele este asistenta pentru stabilitate: aici VDS lucreaza impreuna cu sistemul electronic de control al stabilitatii, ESC. Senzorii monitorizeaza continuu viteza de rotatie si, cand se detecteaza cel mai mic pericol de derapaj, sistemul se activeaza si ofera asistenta usoara pe volan pentru a ajuta conducatorul auto sa se indrepte in directia opusa, stabilizand vehiculul.
O alta functie de asistenta, similara Active Drive Assist de pe noul Mercedes-Benz Actros, care nu a inceput sa fie livrat catre clienti, este VDS cu pastrarea benzii de rulare, Lane Keeping Assist. La viteze mai mari de 55 km/h, sistemul monitorizeaza pozitia vehiculului intre cele doua benzi de demarcatie cu ajutorul unor camere de luat vederi. Cand detecteaza ca vehiculul risca sa iasa de pe banda actuala de rulare, VDS este activat si ajuta conducatorul auto sa se intoarca in directia dorita. Daca este nevoie de asistenta suplimentara, soferul este alertat prin vibratii blande in volan, in loc de o avertizare sonora, volanul fiind virat automat usor in sens invers deplasarii pentru a evita taierea liniei de demarcatie a benzii. Cei dornici sa incerce sistemul vor sesiza ca, dupa mai multe simulari repetate ale ridicarii mainilor de pe volan pentru a vedea cum camionul vireaza singur, sistemul se dezactiveaza pentru a nu fi subiect de joaca pentru soferi.
Volvo Dynamic Steering permite si reglarea individuala a rezistentei la volan, plecand de la premisa ca fiecare sofer are o perceptie diferita asupra a cat de usor sau greu trebuie sa fie sistemul de directie. VDS de generatia a doua ofera soferului posibilitatea de a ajusta rezistenta volanului exact asa cum doreste, pentru a putea conduce confortabil, relaxat si in siguranta. Aceasta este o caracteristica foarte practica, mai ales pentru camioanele care sunt conduse de soferi diferiti.
La viteza mica, rezistenta la volan se reduce cu aproximativ 75% – un avantaj major la mersul cu spatele sau in spatii inguste. La viteze mai mari, vehiculul isi mentine directia, chiar si pe suprafete necorespunzatoare si pe vanturi puternice. Aceasta tehnologie se bazeaza pe servodirectia hidraulica asistata de un motor actionat electronic.
Noua generatie de directie dinamica de la Volvo include si functia „External Steering”, care permite soferilor sa isi conduca vehiculele prin intermediul unui joy-stick, care se comporta ca o telecomanda. Principiul nu e neaparat nou, astfel de sisteme de comanda fiind dezvoltate de producatori specializati pentru firmele care opereaza in constructii, exploatari forestiere etc., aplicatii in care soferul trebuie sa coordoneze si anumite operatii de incarcare/descarcare de materiale de constructii sau buoteni, de pilda, si uneori e nevoie de miocari scurte ale camionului. Astfel, in loc sa tot intre si sa iasa din cabina, mai ales ca operarea macaralei, de pilda, se poate face numai cand soferul este in afara cabinei, functia de virare a camionului din afara cabinei este foarte utila, cu atat mai mult cu cat acum aceasta poate fi comandata direct producatorului de camion si nu mai trebuie executata after-market.
Noile functii ale VDS vor putea fi comandate incepand cu acest an, contribuind semnificativ la cresterea sigurantei, dar si a confortului la volan si la transportul marfurilor sensibile in conditii foarte bune.
Pentru 2019, Volvo Romania si-a propus sa ofere transportatorilor romani un alt produs special, care pune accent pe economia de combustibil. Cu un soft nou pe cutia de viteze, menit sa permita schimbarea treptelor la turatii destul de mici, astfel incat cuplul motorului sa nu ajunga niciodata la maximum, FH „economic” ofera managerului de flota garantia ca, indiferent de comportamentul soferului, camionul va oferi cel mai bun consum de combustibil. Dupa ce softul si noua configuratie economica (ce include si pachetul aerodinamic si I-See) au fost testate mai bine de opt luni in Cehia si alte tari din centrul si estul Europei, a venit randul Romaniei sa ofere spre vanzare noul FH optimizat pentru consum.
Inainte de lansarea in tara noastra, cativa clienti romani au testat FH „Reloaded” (despre care am mai scris in editia de iulie a revistei Tranzit, dupa ce am condus cateva sute de kilometri doua modele de acest fel pe soselle din Cehia), cu rezultate surprinzatoare. Despre acestea vom scrie un articol in editia urmatoare.