Specializata in distributia de carburant pentru companiile de transport, AS 24 a incheiat 2018 cu afaceri in crestere cu 10% fata de 2017, anuntand totodata si un plus in ceea ce priveste numarul de clienti. Pe plan local, insa, volumele de carburant vandute in Romania au fost in scadere, din cauza supra-accizei, mai ales pentru companiile de transport din Turcia, potrivit lui Pierre-Marie Paumier, Managing Director AS 24 Romania si Bulgaria. Estimarile sunt pozitive pentru anul in curs, gratie unui plan de dezvoltare ambitios in ceea ce priveste reteaua de statii AS 24 in toata Europa, dar si in domeniul taxelor rutiere, prin intermediul aparatului „PASSango“, un dispozitiv interoperabil in sase tari in prezent (Franta, Spania, Portugalia, Belgia, Austria), alaturi de Germania, in curand. In plus, prin acordul cu Grupul MOL, cardurile de carburant AS 24 Eurotrafic pot fi folosite in reteaua MOL din Romania si Ungaria.
Filiala a grupului TOTAL, gigantul petrolier care detine noua rafinarii doar in Europa, AS 24 pune accentul in mod expres pe calitatea carburantilor disponibili in propria retea dedicata transportatorilor, oferind un pret competitiv (fara comisionarea tranzactiilor) si, mai ales, pe siguranta optima prin supraveghere video si folosirea de carduri cu chip si PIN. Cel mai nou segment pe care compania a intrat este cel al gazului, in urmatorii trei ani reteaua de statii dedicate acestui tip de carburant urmand sa ajunga la peste 350 la nivel european. In prezent, AS 24 numara noua statii CNG in Franta si cinci statii pentru alimentare cu LNG dedicate camioanelor de distante lungi, patru in Italia si una in Belgia. „Motivul este legat de cererea pentru acest tip de energie venita din partea clientilor. Tehnologia CNG ofera mai putina complexitate pentru sofer atunci cand realimenteaza, dar LNG aduce alte avantaje. Noi urmam trendurile impuse de clientii nostri, insa suntem gata pentru ambele tehnologii“, afirma Pierre-Marie Paumier.
Volume externe in crestere, scadere in Romania
In ceea ce priveste business-ul de baza al companiei, distributia de motorina, piata locala a avut un ritm de crestere accelerat in ultimii 10 ani, dupa cum marturiseste acelasi oficial, cele mai productive tari pentru clientii sai din Romania fiind Franta, Belgia, Austria, Germania, Romania si Spania. Iar 2018 nu a facut rabat de la aceasta regula. „Cea mai mare parte a business-ului nostru din Romania este sa suplinim nevoile clientilor care isi desfasoara activitatea in afara granitelor. Ne-au ales pentru a avea solutii nu numai in Romania, dar si pe intreg teritoriul Europei, unde avem 870 de statii dedicate camioanelor, iar pe sectorul transportului rutier international efectuat de firme romanesti avem un avantaj competitiv puternic. In 2018 am crescut cu 10%, la fel si la volume. Din pacate, strict legat de volumele realizate in Romania, am inregistrat o scadere, in mare parte cauzata de supra-acciza“, explica Pierre-Marie Paumier.
Acesta spune ca statiile proprii pe care compania le detine in Romania sunt folosite in special de transportatori turci, care isi pot recupera TVA doar in anumite tari, iar Romania este una dintre ele. Insa volumele acestor companii au scazut din doua motive: unul este legat de imposibilitatea recuperarii supra-accizei, al doilea tine de scaderea lirei turcesti, care a dus la scaderea pretului la pompa in Turcia, si astfel carburantul este mai ieftin decat in Romania si Bulgaria. „Dieselul este acum atat de ieftin in Istanbul, ca nu putem concura cu acest pret din Romania. In acelasi timp, o parte a camioanelor din Turcia prefera sa utilizeze rute alternative spre vestul Europei, prin Serbia, de exemplu, unde avem si o retea dedicata. Cred insa ca dezvoltarea retelelor de autostrazi din Romania va avea o influenta pozitiva in urmatorii ani.“
Referitor la pretul carburantului, oficialul a explicat ca AS 24 practica politica celui mai bun tarif posibil in fiecare tara. „De exemplu, in Franta nu putem oferi acelasi pret in statiile situate pe autostrada comparativ cu cele din afara autostrazii, deoarece costurile sunt diferite. Este vorba despre negocierea preliminara si optimizarea tarifului pentru clienti la diferitele locatii.“
O noua statie „amiral” la Pecica, Arad
In Romania AS 24 detine 14 statii proprii, ultima fiind inaugurata recent la Pecica, judetul Arad. Pentru a-si extinde reteaua si a castiga cota de piata, filiala grupului TOTAL a introdus un concept de parteneriate, ce ii permite sa acceseze si retelele altor furnizori. Astfel, cardurile de motorina AS 24 sunt acceptate si in 14 locatii din reteaua Oscar Downstream, colaborarea fiind una recenta. Si mai nou insa este parteneriatul cu Grupul MOL, alcatuit la nivel european intre AS 24, Grupul TOTAL si furnizorul de carburant originar din Ungaria. Cardurile de carburant AS 24 Eurotrafic vor fi acceptate in reteaua de statii MOL din Romania si Ungaria. Pierre-Marie Paumier explica faptul ca AS 24 ofera doua tipuri de carduri, AS 24, care functioneaza doar in reteaua proprie, si AS 24 Eurotrafic, care poate fi folosit in reteaua proprie, dar si in celelalte statii ale partenerilor, in total peste 14.000 la nivel european. „In prezent, in Romania avem 14 statii proprii, alte 14 prin reteaua Oscar, plus alte peste 222 de statii MOL prin acceptanta cardului Eurotrafic. Este un pas important pentru noi“, marturiseste directorul pe Romania si Bulgaria.
In cei 31 de ani de existenta, compania a dezvoltat o oferta dedicata exclusiv transportatorilor rutieri, cele peste 870 de statii proprii fiind dedicate: piste largi de acces, pistoale cu debit marit, pompe de AdBlue. Exista anumite particularitati ale fiecarui client, iar acestea sunt legate de tiparul afacerii pe care o au. „Statiile AS 24 sunt dedicate transportatorilor, insa avem clienti care cer o retea cat mai mare, care sunt dispusi sa mearga la statiile partenere. Deci noi trebuie sa raspundem nevoilor acestor clienti“, afirma Pierre-Marie Paumier.
Noul dispozitiv interoperabil PASSango
2018 a fost un an important si din punct de vedere al serviciilor oferite, cea mai mare crestere venind de pe segmentul de plata a taxelor de drum, unde compania ofera posibilitatea platii in toate tarile europene prin intermediul dispozitivului propriu interoperabil de tip OBU, numit „PASSango“, sau prin intermediul cardului AS24 Eurotrafic – asa cum procedeaza in Ungaria, de exemplu. Dezvoltat alaturi de compania mama TOTAL, dispozitivul PASSango este disponibil de la finalul anului trecut pentru plata taxelor de drum in Portugalia, Spania, Franta, Belgia si Austria, iar din septembrie anul acesta si in Germania. Dispozitivul PASSango, despre care directorul AS 24 spune ca se situeaza in prima clasa din punct de vedere al fiabilitatii, datorita faptului ca este legat direct la bateria camionului, si nu in priza de bricheta, a fost adoptat de 66% dintre clientii din Romania. OBU are un pret de inchiriere standard de 3 euro/tara/luna, iar facturarea se efectueaza doar pentru perioada in care este utilizat. „Presiunea taxelor pe segmentul de transport in Europa va fi tot mai mare, numarul de sosele taxabile va creste, iar avantajele pe care noi le oferim prin aceasta solutie sunt fiabilitatea crescuta si pretul mai competitv. Totodata, pentru ca dispozitivul este propriu si nu depindem de un furnizor, nu solicitam un depozit de garantie pentru PASSango“, explica Pierre-Marie Paumier.
Nu in ultimul rand, furnizorul de servicii lucreaza la un produs nou – „FIND IT“ – pentru a-si ajuta partenerii in gasirea semiremorcii. Este un dispozitiv care va fi lansat in Franta, apoi si in alte tari, inclusiv in Romania, unde deja se afla in teste pe cateva vehicule. „La fiecare 20 de minute, dispozitivul trimite semnale prin unde radio catre managerul de flota, astfel incat locatia este stiuta in permanenta. Sunt cateva unitati de test in Romania si cel mai probabil pana la vara acest serviciu va fi lansat si aici.“
Investitii in securitate
Pentru ca in fiecare an sute de companii se confrunta cu furturi si devalizari de sume importante de bani, multe prin intermediul cardurilor de carburant, l-am intrebat pe Pierre-Marie Paumier in legatura cu expertiza companiei in domeniul securitatii. Astfel, pe langa instrumentele de control la nivel de internet si alertele aferente, compania foloseste carduri cu chip, similare cu cele existente in domeniul bancar. Toate aceste masuri de protectie sunt rezultatul unei strategii legate de securitatea datelor. Masurile au fost luate dupa ce compania a avut de suferit din cauza fraudelor, „iar acest lucru ne-a costat bani, reputatie, eforturi pentru a convinge clientii sa ramana. Acum avem un nivel de securitate extrem de ridicat, avem proceduri similare cu domeniul bancar, iar numarul tentativelor a scazut considerabil.“
Recuperarea accizei continua sa dea batai de cap
In privinta serviciilor de recuperare de TVA si acciza, AS 24 activeaza prin compania EuroVAT. Daca lucrurile sunt mai clare in ceea ce priveste rambursarea TVA, procedurile mai simple permitand clientilor sa initieze pe cont propriu sumele privind taxa pe valoarea adaugata platita peste granita, in cazul recuperarii accizei la carburanti lucrurile se complica, dupa cum afirma reprezentantul AS 24. „Observam o crestere a accizei in multe tari si rapiditatea cu care este ea recuperata devine fundamentala. Avem clienti care apeleaza la noi deoarece autoritatea difera de la o tara la alta. De exemplu, poti avea o autoritate fiscala pentru TVA si una vamala pentru acciza, iar in acest caz birocratia este mult mai mare.“ Pierre-Marie Paumier spune ca in Belgia timpii de recuperare a accizei au crescut enorm de mult. „Ne apropiem de o intarziere in recuperarea accizei de 18 luni. Nu acelasi lucru se intampla in Franta, unde perioada este intre doua si sapte luni, Spania, de la trei la sase luni, Slovenia, intre o luna si 12 luni, sau Ungaria, unde recuperam in maximum doua luni dupa depunerea dosarelor.“ In aceste situatii, decizia clientilor de a alimenta intr-o anumita tara pentru a optimiza costurile devine din ce in ce mai dificila, iar rolul specialistilor AS 24 si EuroVAT este foarte important pentru a putea personaliza o solutie pentru fiecare client.