La inceputul lui august a avut loc la Alba Iulia competitia „Truck Tuning Art“, dedicata impatimitilor de vehicule grele tunate, care a adunat la start 65 de astfel de exemplare rare si extrem de ochioase, ce au in spate sute si mii de ore de munca si investitii chiar si de zeci de mii de euro. Evenimentul a fost organizat de Asociatia Truck Tuning Art, al carei fondator, Florin Tomuta, detine o firma de transport, Tomiflex, ce are in flota numeroase camioane modificate. Competitia a inclus cinci categorii, iar firmele castigatoare au fost Fiv Trans (pentru cea mai frumoasa pictura si cel mai puternic sunet al instalatiei de evacuare), Reberich Road Cargo (cel mai spectaculos exterior), Sull Trans (cel mai spectaculos interior) si Paul Trans (cel mai puternic sunet al instalatiei de muzicale).
Evenimentul a durat trei zile, iar in a doua s-a format o coloana alcatuita din toate camioanele participante, care, insotita de echipaje de politie, s-a deplasat spre Cetatea Bastionara de tip Vauban din Alba Iulia, pe amplasamentul pus la dispozitie de primaria orasului, in calitate de co-organizator. Tot aici au fost amenajate standurile sponsorilor, care activeaza in domenii precum productia si distributia de combustibili si produse petroliere, productia de anvelope furnizarea de produse de intretinere a camioanelor (polish si accesorii), tuning de camioane (bullbar-uri, proiectatoare, evacuari, valve by-pass etc.) si accesorii din inox.
Vizitatorii au putut desemnat prin vot castigatorul titlului onorific de „Cel mai tare din cetate – Alba Iulia 2019“ unuia dintre camioanele participante (asa cum puteti citi mai jos, el apartine firmei Adinutza&Ovi), iar cei care au votat au primit si ei, prin tragere la sorti, cateva surprize. Premiul I a constat din bonuri valorice pentru combustibil in valoare de 300 de lei si un kit de eveniment incluzand tricou, sapca si breloc personalizat.
Competitia a inclus cinci categorii – Best exterior, Best paint, Best interior, Best sound si Best exhaust sound – iar juriul a fost format din 10 membri plus presedintele, Florin Tomuta. „Iar anul viitor promit ca vom organiza si un concurs de indemanare, absolut necesar intr-o astfel de intalnire“, a declarat organizatorul, care a avut cateva camioane inscrise in concurs, dar strict pentru titluri onorifice. „Sigur anul viitor vom creste ca valoare si numar de participanti si vom avea o organizare tot mai buna, iar in 10 ani estimez sa ajungem la un nivel foarte inalt.“
Batman, singurul camion premiat la doua categorii
Premiul pentru vopsirea cabinei, constand dintr-un set de anvelope fata de tip balon, i-a revenit firmei Fiv Trans, pentru camionul Scania inspirat din Batman. Pentru el s-a lucrat 2,5 luni, costul total al transformarii a fost de circa 10.000 de euro, si cea mai mare bucurie pe care o aduce aceasta investitie este ca vehiculul este apreciat atat pe soselele din tara, cat si in strainatate. Alaturi de el in concursul de la Alba Iulia trebuia sa mai participe un camion al aceleiasi firme, dar nu a mai ajuns din cauza intarzierilor la incarcare. Si acesta, ca si Batman, ar fi putut concura cu succes in toate cele cinci probe, asa cum declara administratorul firmei, Viorel Fabian.
Fiv Trans este o afacere de familie si are o flota de 13 camioane, toate Scania – „de 20 de ani folosim numai Scania si nici nu suntem tentati sa testam alte marci“ – cu cabine Topline din seriile R si S, toate tunate si sapte si pictate. Pasiunea pentru a picta camioane dateaza inca din 1996, cand in Romania era ceva foarte rar, iar de lucrari se ocupa doua firme specializate. „Nu le modificam noi, noi suntem doar pasionati de ele. Atat a mai ramas din transport, pasiunea, si speram sa nu o pierdem si pe ea.“ Viorel Fabian spune asta pentru ca, desi firma nu lucreaza in Comunitate, ci face curse tur-retur, mai ales spre Italia, cu grupaje de marfuri generale sau cu marfuri agabaritice, se asteapta sa fie afectata de Pachetul Mobilitate, daca acesta va intra in vigoare in forma aprobata de Parlamentul European. „Noroc ca avem cativa clienti serosi si speram sa-i pastram.“
Administratorul Fiv Trans s-a declarat foarte multumit de organizarea acestui concurs si spera ca in anii urmatori sa ia amploare. Camioanele firmei au mai participat la evenimente similare in Italia si Romania, si unul dintre ele, cu inox la interior si tunat, a obtinut o data premiul al treilea. In plus, pentru cititorii care au urmarit de-a lungul timpului aceste competitii, din flota firmei face parte un model destul de celebru, inspirat din Iron Man.
Fiv Trans a receptionat la inceput de august un camion nou care urma sa fie si el pictat si apoi sa intre in paine.
Batman a primit si premiul pentru cel mai puternic sunet al instalatiei de evacuare, constand dintr-un set de boxe performante si un set de casti de protectie audio.
Iar vehiculul cu cel mai puternic sunet al instalatie de muzica, masurat in decibeli, cu usile cabinelor inchise, apartine firmei Paul Trans si fost recompensat cu un DVD player de ultima generatie, cu sistem de navigatie si GPS incorporat.
Camionul cu cel mai spectaculos exterior a fost modificat manual si inspirat de Predator
Camionul cu cel mai spectaculos exterior a apartinut firmei baimarene Reberich Road Cargo – care a primit ca premiu pentru el un set de jante fata de aluminiu – si a fost inspirat din filmul Predator.
Proprietarul acestuia, Petre Florian Ionel, a intentionat inca de acum opt ani sa organizeze si in Romania un concurs de frumusete dedicat camioanelor, devenind astfel „inventatorul“ competitiei Scania desfasurate la Luncani (Cluj). „A fost dificil la inceput, pentru ca eu eram singurul participant si singurul castigator“, isi aminteste acesta cu amuzament, „dar in timp au venit alte firme care au luat premii“.
Petre Florian Ionel a vrut sa faca ceva deosebit si, cautand pe internet care sunt sursele de inspiratie ale camioanelor pictate din vest, a optat pentru Predator si, dupa zeci de ore de vizionare a filmului, a ales principalele elemente care sa decoreze masina, astfel incat sa nu se creeze aglomeratie. Cel mai impresionant aspect legat de acest camion este ca foarte multe dotari sunt realizate manual chiar de proprietarul sau ori de personal din firma: parasolarul, grila fata din tabla, bullbar-ul si spatele care este deosebit de frumos, „unicat in lume, deoarece am incercat sa dau cursivitate liniei originale“. Iar scarile sunt personalizate, nu sunt cele originale ale masinii. La interior impletiturile din piele sunt realizate tot manual, capitonarea este facuta tot in cadrul firmei, volanul este modificat, la fel si lucratura de pe scaun, si frigiderul a fost vopsit. „Si ce e cel mai deosebit este ca am taiat cabina si am lungit-o cu 40 cm si, avand loc, am adaugat un fotoliu. Mastile din filmul Predator sunt facute tot de mine, din fibra. De trei ani lucrez la acest camion, dar nu in fiecare zi, ci doar cand am timp. Am muncit fara prese si alte scule speciale, doar cu sabloane din hartie si carton, babeste, dar nu am gresit cu nimic.“
Petre Florian Ionel se descrie ca un om care se pricepe mai mult la a tuna camioane decat la a face bani din exploatarea lor si, oricum, la ce tarife exista in transporturi, nu se justifica sa ai astfel de masini, oricat de bine ai organiza cursele, decat daca te mana pasiunea. Iar in cazul baimareanului aceasta chiar nu lipseste: in afara de camionul Predator mai are inca cinci modificate manual, Scania si Volvo, cu motor de 650 CP – vehiculul inscris in concurs are doar 440 CP, pentru ca „nu vreau zgomot si tin sa merg cu un consum cat mai mic“ – care lucreaza toate in mod curent in transport de mare tonaj, si a mai transmis „microbul“ si altor colegi ce au inceput sa-si picteze camioanele.
Premiul publicului, dar si premiul pentru cel mai spectaculos interior merg la… Dracula
Camionul cu cel mai spectaculos interior a fost un Scania pictat si decorat avand ca sursa de inspiratie filmul Dracula si apartine firmei Adinutza&Ovi, mai cunoscuta pe piata sub numele de Sull Trans (asa cum se poate vedea si din inscriptionarea masinilor). Premiul obtinut pentru acesta a constat dintr-un set de produse de intretinere a tapiteriei si bonuri valorice pentru achizitia a 500 l de motorina.
Administratorul firmei, Ovidiu Oradan, a explicat ca a ales aceasta tema deoarece oriunde mergi in Europa sau America Dracula este personajul cu cea mai mare notorietate din Romania, alaturi de Gheorghe Hagi si Simona Halep, „si am vrut sa venim cu ceva reprezentativ si care sa compenseze imaginea proasta pe care romanii o au in lume“.
Pictura si interiorul sunt inspirate dintr-unul din razboaiele lui Vlad Tepes cu turcii si prezinta chiar otomani trasi in teapa, dar include si imaginea castelului Bran, o gravura pe spate cu Dracula, LCD-uri si fragmentul eminescian „cum nu vii tu, Tepes, doamne…“. Iar interiorul este tot din piele si adaposteste si un… sicriu.
Toate acestea au fost realizate manual, de la zero, si a fost nevoie de 5,5 luni pentru autotractor si de 2,5 luni pentru semiremorca frigorifica Krone cu inaltime de 2,8 m la interior, iar investitia este echivalenta cu pretul unui camion de un an vechime.
Acest model a obtinut si in 2018 un premiu la un concurs similar organizat la Oradea si, intr-un an si noua luni de cand a fost gata, a parcurs 160.000 km. Iar lui Ovidiu Oradan i s-a propus sa reprezinte Romania si in concursuri internationale de acest tip, cu atat mai mult cu cat in curand va demara un nou proiect ce urmeaza sa fie gata pana la final de an si care va fi inspirat tot dintr-o tema nationala, „pentru ca trebuie sa ne promovam tara. Avem atat de multe locuri frumoase de vizitat si nu sunt promovate.“
In total firma are 28 de camioane – dar deocamdata numai cel din concurs este pictat – care fac curse tur-retur spre Italia, Austria si Germania, unde nu de putine ori Dracula a fost oprit in trafic pentru a i se face poze.
Pasiune pura pentru camioane tunate si pictate
Asa cum declara Florin Tomuta, ideea de a organiza un astfel de concurs a avut ca sursa atat faptul ca are in flota mai multe camioane modificate, „si stim ce efort presupune asta“, cat si faptul ca, in calatoriile in afara tarii, a avut „placerea de a participa de multe ori la astfel de competitii si am asteptat ca, pe masura ce fenomenul lua amploare si in Romania, sa vedem si la noi in tara intalniri ale pasionatilor de camioane. Dar pana acum au fost doar evenimente uni-marca sau evenimente in care camioanele au fost trecute la «si altele», nu au reprezentat atractia principala. De aceea am organizat aceasta intalnire dedicata exclusiv camioanelor modificate, indiferent de marca, si am convingerea ca un astfel de eveniment, in centrul tarii, va avea succes. Deja are, ceea ce se vede din numarul mare de participanti, care au venit in ciuda vremii nefavorabile.“
Desi a existat deschidere catre toate marcile, mai mult de jumatate din cele 65 de camioane au fost Scania, aspect explicabil prin numarul mare de astfel de vehicule care au participat la evenimentele de pana acum din Romania, dar si prin aceea ca Scania este cel mai tunat si pictat camion din Europa, deoarece de-a lungul timpului a dat nastere la cele mai multe si mai mari pasiuni.
Pasiunea e punctul de pornire si in organizarea evenimentului. Iar daca ai sansa sa imbini utilul cu placutul, adica sa faci din pasiunea ta o meserie, inseamna ca ai o sansa pe care nu o au multi oameni, este de parere Florin Tomuta. „Pasiunea mea este intretinuta zilnic de 12-14 ore de munca, deci nu am timp sa o pierd. Iar familia ma sustine, altfel nu ajungeam aici: ai nevoie de intelegere si de intelepciune din partea partenerului de viata. Iar eu am noroc ca sotia ma sustine, desi nu lucreaza in domeniu, ci la SMURD. Astfel ca eu am ajuns sa stiu cate ceva despre medicina, iar ea, cate ceva despre camioane.“
Si angajatii sunt alaturi de conducerea firmei, inclusiv in organizarea acestui eveniment, „pentru ca am reusit sa-i tinem langa noi indiferent de cat de greu a fost – si a fost uneori, am trecut inclusiv prin umilinta de a nu putea plati salariile, deoarece in constructii una dintre marile probleme este termenul de incasare a banilor, ajungand sa ne bucuram daca suntem platiti la 90 de zile. Deci efortul financiar pe care il fac este enorm.“
O alta problema care deriva de aici este imposibilitatea de a face previziuni referitoare la lichiditati, dar nu este de neglijat nici faptul ca firmele care lucreaza in constructii sunt evaluate de functionarii bancari exclusiv pe baza de cifre: „putini vad potentialul afacerii si munca pe care o depunem“.
Cand vine vorba de starea camioanelor, nu „merge si asa“!
Si Tomiflex are in flota Scania, alaturi de Volvo si de cateva Iveco mai vechi. In total 24 de camioane – firma a avut un ritm de crestere a parcului auto destul de lent, de 1,5 vehicule/an – toate foarte bine echipate, desi fac transport national in conditii grele, de balastiera si cariera, pentru ca „vrem sa mentinem un standard ridicat datorita soferilor pe care ii avem si pentru ca eu nu accept ideea ca «merge si asa». Toate detaliile conteaza, cata vreme camioanele sunt cartea de vizita a firmei, alaturi de soferi. Si daca reusim sa mentinem un standard ridicat in ceea ce le priveste, daca ajungem la clienti cu masinile curate si in stare tehnica deosebita, asta spune multe despre felul nostru de a munci si de a ne organiza.“
Aceasta strategie face ca firma sa isi tina aproape soferii, unii lucreaza aici de 14-15 ani, altii de 10-12, „ceea ce spune multe. Soferii de basculante nu sunt bine priviti, dar sunt foarte indemanatici si au o buna pregatire profesionala. Eu insumi conduc camioane, am ajuns la circa 2.500.000 km, si prin faptul ca ma implic direct am reusit sa dezvolt si partea de transport agabaritic. Tatal meu a fost sofer, eu am ajuns la liceul auto din Aiud, un etalon in formarea de profesionisti, si apoi am terminat Universitatea Tehnica Petrosani. Iar acum, cand fac angajari, daca vad ca cineva este absolvent de liceu auto e deja aproape angajat, deoarece nu poate fi comparat ceea ce se invata in trei sau patru ani cu ce se invata in 20 de ore. De aceea vreau sa inchei o colaborare cu un liceu, sa facem o clasa in care sa crestem tineri care sa devina buni profesionisti, pentru ca, din pacate, scolile de soferi din prezent sunt doar o modalitate de a face bani rapid si produc soferi pe banda rulanta, dar nu de calitate.“ Iar evenimentul de la Alba Iulia constituie cea mai buna promovare a meseriei de sofer, deoarece tinerii sunt atrasi de aceste camioane frumoase. Si daca aud si care sunt veniturile unui sofer, cu atat mai mult.
Pachetele complete de servicii si activitatile de nisa permit dezvoltarea sustenabila
Florin Tomuta declara ca daca ar fi facut transport clasic, in stilul din Romania, pe care il numeste „inchiriere de camioane“, nu ajungea aici. Dar firma ofera pachete complete de servicii, in sensul in care furnizeaza marfa din productia proprie, din balastierele din Alba, si, pentru a-si ajuta clientii sa elimine problemele determinate de lipsa de personal, face si transportul acesteia unde, cand – timpul este foarte important in cazul lucrarilor de infrastructura – si in ce cantitate doreste beneficiarul. Tomiflex colaboreaza cu Elis Pavaje si Elis Agregate, unii dintre cei mai mari jucatori din domeniu, carora le furnizeaza necesarul de materie bruta si de la care ia in compensare alte produse, pentru a avea o oferta completa de materiale si sorturi. In plus, printre clienti se numara si mari companii care fac constructii civile, drumuri si autostrazi, firma fiind principalul furnizor de marfuri vrac pentru lotul 1 Sebes-Turda.
„Tot timpul am cautat sa ne diversificam, sa oferim servicii de nisa, pentru a putea decide noi tariful corect la care sa lucram“, explica Florin Tomuta. „Am incercat chiar sa facem transport de cereale, pentru ca activitatea noastra e sezoniera si trebuia sa acoperim capacitatea de transport iarna, dar si cerealele sunt sezoniere si nu a fost bine. Asa ca de 4-5 ani facem transport agabaritic.“
Una dintre marile probleme cu care se confrunta Tomiflex, dar si alte firme de transport, este imposibilitatea accederii la orice forma de fonduri sau finantari europene, din cauza ca autoritatile se feresc cat pot de companiile din domeniu. Florin Tomuta a incercat sa completeze activitatea cu un service de camioane si de carosari, deoarece in Alba nu exista acest serviciu pentru camioane, dupa cum nu exista nici service-uri care sa se ocupe de probleme de caroserie. „Or, aici eu am cel mai important capital, omul, si acum ne extindem halele, asa ca am cautat fonduri europene pentru a face o linie de carosare, pentru repararea sau modificarea semiremorcilor, si pentru alte utilari. Dar intai nu s-a putut pentru ca activam in mediul urban, apoi, pentru ca era o activitate adiacenta transportului. In timp ce firme din alte domenii, care nu au nicio legatura cu transportul sau constructiile, cumpara usor camioane si utilaje pe care eu nu mi le permit si imi fac concurenta, as spune eu neloiala.“