Desi inainte de inchiderea editiei principala preocupare a autoritatilor de la varful statului parea sa fie cine si cum va distribui lumina in noaptea de Pasti (si nu incercam absolut deloc sa diminuam importanta celei mai mari sarbatori crestine), dupa ce si anterior fusesera diverse stangacii in a veni cu acte normative care imediat sa aiba nevoie de ajustare (ceea ce pana la urma e normal, nu ne confruntam cu o situatie prin care sa mai fi trecut vreodata si despre care sa stim in detaliu ce va aduce si mai ales pana cand, deci e mai bine ca guvernul sa fie deschis la vocea patronatelor din diverse domenii decat sa ramana inflexibil), de implicarea statului in sprijinirea agentilor economici chiar este nevoie, asa cum este in toate tarile lumii afectate de pandemie. Cu atat mai mult poate au nevoie de ajutor firmele de transport, care, lucrand si peste granite sau preponderent peste granite, concureaza cu operatori din alte state, pentru care s-au gasit deja forme de sustinere. Nimeni nu asteapta minuni de la Guvernul Romaniei, pentru ca este clar ca nu are puterea financiara a altor tari comunitare. Dar operatorii asteapta reducerea birocratiei in cazul firmelor care vor aplica pentru una din formele de ajutor – plata de la bugetul public a 75% din salariul angajatilor intrati in somaj tehnic sau amanarea platii unor impozite – un plus de claritate in ceea ce priveste relatia cu bancile, in vederea amanarii ratelor, sau noi scheme de ajutor, la care sa se gandeasca autoritatile, deoarece greul abia incepe. Cu atat mai mult cu cat transportatorii au nevoie de resurse si pentru a relua activitatea, nu doar pentru a depasi momentul de criza, din moment ce soferii sau furnizorii de produse/servicii nu asteapta ca ei sa incaseze primii bani pentru a fi, la randul lor, platiti.
Despre ce ar putea face autoritatile pentru a-i sprijini sa ramana pe piata in ciuda crizei epidemiologice si economice si mai ales pentru a le permite sa reporneasca motoarele la finalul acesteia, am stat de vorba cu managerii mai multor firme de transport de la noi. Am vazut astfel, dar strict pentru aprilie – deoarece e clar ca pe piata si in relatiile cu beneficiarii apar multe schimbari de la o zi la alta, deci si strategiile lor se ajusteaza in consecinta – in ce proportie mai lucrau si la ce masuri propuse de stat au apelat sau urmau sa apeleze.