Dupa bunul obicei al functionarilor romani, si ministerul transporturilor scoate de ani buni legi care sunt modificate succesiv prin ordonante ale guvernului sau ordine ale ministrului inainte ca normele de aplicare sa fie definitivate. Arta „peticitului” legilor care guverneaza transporturile este cauzata atat de „influentele” diverselor grupuri de interese, cat si de asociatiile profesionale, care propun noi reglementari sau cer desfiintarea altora „nepotrivite”.
Alteori, transportatorii trebuie „pedepsiti” pentru ca le merge „prea bine” sau pentru ca au avut impertinenta sa ceara eliminarea AST, care mai rotunjeau bugetul drumarilor. Altfel, cum ar fi putut trece modificarile OG 43, care impun o serie de amenzi cu un cuantum mai mare decat oriunde in Europa?
Aplicate cu mult sarg, aceste amenzi au pus capac transportatorilor, bucurosi ca au inceput sa gaseasca tot mai mult de lucru, chiar daca tarifele nu au crescut inca la nivelul dorit. Unii transportatori, prinsi in „ofsaid” pe DN1A (Ploiesti-Cheia-Sacele-Brasov), retrogradat peste noapte la nivelul de „drum modernizat”, au platit atatea amenzi de depasire a greutatii pe axa sau a greutatii totale incat isi mai cumparau un camion-doua!
Bineinteles, cei mai multi au atacat in instanta amenzile (sfatuiti astfel chiar de unii dintre cei care i-au amendat, care au simpatizat cu soferul, naucit de o amenda de 350 de milioane de lei vechi pentru o depasire de 300 kg!), cheltuind inutil atat ei, cat si juristii CNADNR, care trebuie sa aduca motivatii privind schimbarea regimului juridic al drumurilor sau… necorelarea programului informatic al echipelor de control cu ultimele decizii de schimbare a incadrarii unor drumuri de la „modernizate” la „europene”.
Raul este deja facut si, chiar daca acum nimeni din minister, CNADNR sau ARR nu-si mai aminteste cum de s-a ajuns la cuantumul extrem de ridicat al amenzilor pentru suprasarcina sau depasirea dimensiunilor admise, dorinta tuturor este ca aceasta vanatoare a camioanelor pe sosele sa inceteze cat mai curand. Altfel, numarul firmelor de transport desfiintate anul acesta s-ar putea dubla in numai cateva luni.
Situatia este foarte serioasa si speram ca responsabilii din CNADNR si cei din Ministerul Transporturilor care lucreaza la noile reglementari se vor misca repede pentru remedierea situatiei, daca intre timp nu pot tempera zelul drumarilor de a cantari mai degraba camioanele cu prelata decat basculantele.
Intre timp, se pare ca noul ministru al transporturilor are un tel precis – sa faca rost de bani pentru drumuri – chiar daca pentru asta ar trebui sa puna taxa si pe simulacrul de autostrada Bucuresti-Pitesti. Ideea ministrului transporturilor este de a regandi tot sistemul de amenzi pentru depasirea greutatii, deoarece in acest moment toate amenzile se constituie venit la bugetul statului, din care putin se mai intoarce la drumuri. Din aceasta cauza, planul este de a se impune un cuantum mic de amenda si o „despagubire” la bugetul drumurilor, ca urmare a depasirii greutatii admise.
Cu aceasta noua „viziune”, sunt sanse ca si cuantumul amenzilor sa fie schimbat odata cu incadrarea de la „amenda” la „contributie sau despagubire” pentru drumuri. Iar daca banii colectati din aceste „despagubiri” vor fi directionati catre lucrarile de intretinere a drumurilor si nu catre alte canale, toata lumea ar fi multumita, inclusiv transportatorii care le platesc. Bineinteles, cuantumul trebuie sa fie rezonabil si corelat cu efectul nociv asupra drumurilor!