Dupa ani de deznadejde din cauza crizei prelungite, parea ca piata de transport din Romania s-a linistit si ca e de lucru pentru toti cei ramasi – fie in tara, fie la international.
In numai doua saptamani, insa, cele mai rele vesti au clatinat toate bugetele si proiectiile pe 2015. Revista Tranzit a fost prima care a distribuit stirile legate de impunerea salariului minim brut de 8,5 euro pe ora pentru toate operatiunile de transport desfasurate pe teritoriul Germaniei, inclusiv cele de tranzit, oferind pe site-ul www.traficmedia.ro nu numai informatii cuprinse in lege, ci si cum interpreteaza expertii in drept comercial aceste noi prevederi legale.
Chiar daca se presupune ca cele mai multe transporturi in tranzit nu vor respecta obligatiile de raportare la Vama germana a „planului” de transport al firmelor, cu ce soferi vor traversa teritoriul Germaniei, pe ce rute etc. pana pe la finalul lui ianuarie, cel putin, toti asteapta cu sufletul la gura sa vada ce spune Comisia Europeana despre legalitatea aplicarii salariului minim consfintit de germani si altor cetateni europeni aflati in trecere prin Germania.
De altfel, Vama germana a anuntat ca abia pe 19 ianuarie va publica normele metodologice privind modul in care se va putea face controlul si cu ce documente pot proba transportatorii straini plata salariului minim de 8,5 euro/ora.
A doua veste rea pentru transportatori o reprezinta decizia ANAF de a considera diurna acordata soferilor care fac transport international/intracomunitar drept venit de natura salariala si de a recalcula impozitul pe venit si asigurarile sociale pe ultimii trei ani, plus penalitatile si accesoriile aferente.
Pana acum se gasesc in aceasta situatie nu mai putin de patru companii de transport, insa situatia se schimba de la o saptamana la alta.
Actiunea ANAF pare o comanda de la Bruxelles, care din 2013 a inceput un studiu privind conditiile de munca si de plata ale soferilor din estul si vestul Europei, ale carui puncte principale le puteti citi in acest numar al revistei Tranzit. Rezultatele studiului se vad clar in toata Europa: Franta si Belgia nu mai permit efectuarea perioadei de odihna saptamanale in cabina camionului, Germania urmeaza sa aplice si ea aceasta masura in curand, pana atunci lovind intreaga piata de transport est-europeana prin impunerea salariului minim pe ora. Iar zvonurile spun ca si in Austria se pregateste acelasi lucru.
Totusi, pentru transportatorii romani, cea mai grea lovitura vine, ca intotdeauna, de acasa: impozitarea retroactiva a diurnelor inseamna ingroparea definitiva a 90% din operatorii de la noi. O decizie prin care de la 1 ianuarie 2015 soferii vor fi platiti obligatoriu cu salariu, nu cu diurna, i-ar pune pe transportatorii romani in conditii de necompetitivitate cu transportatorii unguri, polonezi, bulgari sau slovaci. Dar recalcularea impozitelor si a CAS pe ultimii trei ani este echivalenta cu un atac la economia romaneasca. E greu de crezut ca inspectorii ANAF nu realizeaza gravitatea unei asemenea interpretari. Tocmai de aceea „cruciada transportatorilor romani” pare mai degraba o comanda de la Bruxelles, pe care politicienii romanii sunt gata sa o serveasca, fara sa inteleaga ca distrug o intreaga ramura economica.
2015 se arata incert pentru firmele de transport din Romania, care, mai mult ca niciodata, trebuie sa stranga randurile in jurul asociatiilor profesionale si sa-si apere interesele in ultimul ceas. Lucrurile sunt mai grave ca oricand.
Va promitem ca urmarim indeaproape mersul lucrurilor si va vom informa imediat despre evolutia celor doua probleme cu care piata de transport se confrunta in aceste zile in care ar fi trebuit sa ne preocupe numai mirosul cozonacilor din cuptor si al vinului fiert cu scortisoara, binecuvantate de cantecele vesele ale colindatorilor.