Dupa scumpirile repetate ale RCA, la toate categoriile de vehicule, singurii care au contestat aceste masuri au fost transportatorii, unde se lucreaza profesionist si fiecare crestere a costului, oricat de subtire, afecteaza profitabilitatea firmelor si le poate arunca afara de pe piata.
Fie la concurenta, fie impreuna, actiunile de protest organizate de transportatori s-au soldat doar cu promisiuni desarte. ASF i-a tratat jignitor pe reprezentantii lor, incercand sa-i duca de nas cu explicatii puerile, astfel ca nu de acolo se asteapta sa vina o reparatie a situatiei. Iar dupa ce in presa au aparut salariile incasate lunar de sefii institutiei si de alti functionari ai ASF, este si de inteles de ce punctele de vedere ale asiguratorilor sunt singurele aparate.
Firmele de asigurari au incercat sa obtina necontrolat cote de piata, iar costurile greselilor facute vor sa le recupereze pe spatele populatiei, cu ajutorul neconditionat al ASF. Probabil ca s-au facut multe fraude in sistem, dar multe au fost chiar din cauza modului de organizare si actiune al asiguratorilor, al angajatilor lor sau al brokerilor care controleaza acum piata. Problema este ca nu cei care au gresit (sau care au furat) trebuie sa plateasca aceste pagube, ci toata lumea.
La fel cum bancile au dat in trecut credite cu buletinul si apoi au cerut ajutor de la Stat pentru recuperarea pagubelor, si asiguratorii au gasit in ASF institutia care i-a pus la adapost si le asigura venituri atat de importante, incat probabil ca in cativa ani vom avea nu noua case de asigurari, ci 20-30. Pe ce piete se mai gasesc asemenea valori ale primelor de asigurare? Si probabil abia atunci cand vom putea vorbi de concurenta pe piata preturile vor mai scadea. Acum insa nu exista concurenta, ci mai degraba un plan concertat al firmelor de asigurari de pe piata romaneasca de crestere treptata si cam cu acelasi procent a primelor. De aceea, implicarea Consiliului Concurentei in analizarea scumpirii de cateva ori a primelor de asigurare, pana au ajuns mult mai mari decat in multe tari europene, este imperios necesara. Este nevoie de o analiza impartiala, profesionista a fenomenului care are loc de un an pe piata asigurarilor, deoarece analizele comandate de ASF sunt criticate dur de reprezentantii transportatorilor, fiind prea generaliste si neexplicand (sau, mai degraba, ignorand), de fapt, cresterea enorma a primelor, mai ales pentru vehiculele de transport marfa.
Asiguratorii nu vor sa asculte nicio opinie si nu vor sa negocieze nicio schimbare in politica de calcul al primelor de asigurare – nu conteaza echiparea vehiculului, nu conteaza istoricul soferului. Important este doar sa creasca pretul final si, daca se poate, sa plateasca toata lumea, indiferent daca foloseste sau nu masina, daca merge cu ea in tara sau numai in strainatate.
Razboiul nu este inca incheiat. Liderii transportatorilor au reusit sa se puna de acord sa actioneze impreuna, asteptand inca raspunsuri de la Guvern si de la Consiliul Concurentei. In caz contrar, cu siguranta va exista o miscare de protest ampla, deoarece numarul celor revoltati de cresterea necontrolata a preturilor RCA este foarte mare. Multi transportatori sunt gata sa iasa in strada si, dupa multi ani de dezinteres in a face parte dintr-o asociatie profesionala sau alta, oamenii incep sa-si doreasca sa fie organizati si sa-si poata exprima nemultumirile adunate atata timp din cauza deciziilor luate in afara interesului national.
Si, cum cresterea RCA afecteaza si populatia de rand, transportatorii ar trebui sa implice in actiunile lor de protest si societatea civila – asociatiile non-guvernamentale – si, de ce nu, si alte sindicate si organizatii, pentru a atrage atentia asupra impactului la nivel macroeconomic.