Analizand cifrele financiare inregistrate de firmele de transport in 2016, am constatat ca profitabilitatea firmelor din Romania este in scadere, asa cum era de asteptat dupa scandalul cauzat de majorarile nesimtite ale RCA, dar si ca urmare a cresterilor salariale repetate.
In valori absolute, daca ne uitam la TOP 500 firme de transport ordonate dupa cifra de afaceri, in 2016 acestea au realizat impreuna o cifra de afaceri de 4,2 miliarde de euro, fata de 3,8 miliarde de euro in 2015, in crestere cu 400 de milioane de euro, asta in conditiile in care 440 de companii se regasesc in TOP 500 din ultimii doi ani.
Desi veniturile au crescut cu circa 330 de milioane de euro, o crestere in procent de 8% fata de 2015, profitabilitatea a scazut cu 17%, in valori absolute insemnand circa 30 de milioane de euro, de la 208 la 178 milioane de euro. Ce-i drept, cam cu aceeasi valoare au crescut si activele in 2016 vs. 2015, de la 2,1 la 2,3 miliarde de euro.
Cheltuielile au crescut, asadar, cu circa 9%, adica aproape 400 de milioane de euro, in conditiile in care si activele, si numarul de angajati au crescut tot cu 9% fiecare. In total, TOP 500 firme de transport detine aproape 50.000 de angajati din cei circa 131.000 din domeniu.
Asa cum veti putea citi in analiza publicata in aceasta editie a revistei Tranzit, transporturile rutiere de marfuri se claseaza pe locul al patrulea in topul ramurilor economice care isi aduc cea mai mare contributie la PIB-ul Romaniei, cu venituri facturate in 2016 in valoare de 8 miliarde de euro, dupa comertul cu amanuntul si cu ridicata de produse alimentare, bauturi si tutun (13,5 si respectiv 9,2 miliarde de euro) si dupa comertul cu amanuntul al carburantilor (9,1 miliarde) si mult inaintea constructiilor de cladiri rezidentiale si nerezidentiale (6,4 miliarde de euro) si al comertului cu ridicata al produselor farmaceutice (5,9 miliarde de euro).
Cele aproape 29.000 de firme de transport rutier de marfuri au realizat in 2016 un profit cumulat de 433,5 milioane de euro, dupa constructii, inchirierea si subinchirierea bunurilor imobiliare, cultivarea cerealelor, leguminoaselor si plantelor producatoare de seminte oleaginoase, activitati de consultanta pentru afaceri si management si comert cu amanuntul de produse alimentare, bauturi si tutun.
Daca adaugam si ca transportul rutier de marfuri este al treilea angajator din Romania, dupa comert si constructii, incepem sa creionam un sector economic strategic pentru tara noastra, de importanta caruia se pare ca guvernantii nostri nu au habar. Adaugand si expeditiile si logistica, ajungem la aproape 182.000 de angajati in total (fara transporturile maritime, aeriene si feroviare) si aproape tot atatea familii care traiesc de pe urma acestei industrii. Aceste cifre inseamna peste 200 de milioane de euro impozite pe salarii si asigurari sociale. Cu un profit consolidat de 721 de milioane de euro, firmele de transport rutier, expeditii si logistica au contribuit in 2016 la bugetul Statului cu un impozit pe profit de 115 milioane de euro. La aceste sume se adauga impozite locale (pe autovehicule, cladiri de birouri, autobaze si depozite de logistica), impozite pe dividende, cat si dezvoltarea altor sectoare pe orizontala: comercializare de autovehicule, anvelope, piese de schimb, sisteme IT si mai ales comertul cu combustibili, servicii bancare si de leasing, service-uri auto, asigurari si, tot mai mult, servicii juridice, toate, la randul lor, cu contributii importante la bugetele de Stat.
Un argument in plus pentru tratarea cel putin echitabila a firmelor din domeniu este si faptul ca toti producatorii auto din Romania nu ar fi aici fara serviciile de transport ieftine si de o calitate excelenta a firmelor locale. Ce le mai trebuie guvernantilor sa ii ia in serios pe transportatori, dupa 25 de ani de pus bete in roate?