Polemicile pe marginea pachetului rutier, a directivei detasarii si a pauzei de 45 ore in cabina camionului sunt in toi in Parlamentul European, ai carui membri nu au reusit sa se puna de acord in legatura cu modificarile legislative preconizate, astfel ca o noua runda de dezbateri a fost programata pentru 4 iulie a.c., in Suedia.
Intre timp, Asociatia Germana de Transport Rutier, Logistica si Managementul Deseurilor (BGL) a efectuat un studiu online, la care soferii de transport marfa au fost invitati sa-si exprime parerea referitor la profesia pe care o exercita si la conditiile de munca de care beneficiaza, o atentie deosebita fiind acordata timpului liber. Peste 4.000 de soferi au raspuns initiativei BGL, iar principala idee desprinsa este aceea ca meseria de sofer de camion devine tot mai putin populara deoarece conducatorii auto nu se simt apreciati.
Foarte important, argumentele aduse in discutie de Comisia de Transport (TRAN) din Parlamentul European cu privire la calitatea vietii soferilor profesionisti nu sunt vazute la fel de catre cei in cauza. Astfel, 4% dintre respondenti sunt de parere ca munca de conducator auto si viata de familie nu sunt compatibile; 36% considera ca s-ar putea combina, dar cu greu, 50% recunosc ca sunt multe piedici intre cele doua si doar 10% nu au nicio problema in a fi soferi si a avea si familie.
O parte dintre propunerile Comisiei Europene (CE) si ale TRAN vizeaza timpii de conducere si odihna. Pe acest subiect, nu mai putin de jumatate dintre soferii chestionati s-au plans de faptul ca nu au suficienta flexibilitate in programul zilnic de lucru. Lucrurile stau cu atat mai rau cu cat congestionarea traficului si timpii stricti de livrare reprezinta piedici suplimentare. Unii soferi au declarat ca si-ar dori controale mai dese la locurile de incarcare/descarcare, unde camioanele sunt blocate inutil timpi indelungati. Altii au semnalat faptul ca sunt prea putine toalete disponibile pe drum, parcarile sunt murdare, iar tarifele, exorbitante in raport cu conditiile oferite. Mai multa siguranta in parcarile publice este un alt deziderat.
Un lucru este sigur: modul in care sunt tratati soferii de catre toti cei care iau parte la lantul logistic trebuie sa se schimbe, pentru ca 94% dintre respondenti se simt neapreciati suficient, si nu e vorba de remuneratie.
Inca o data, studiul efectuat dovedeste faptul ca soferii nu au neaparat o pozitie in legatura cu polemica care a impartit Europa in doua tabere, iar problemele lor sunt mult mai concrete. „Lupta“ dintre politic si economic, cu miza de a castiga electorat si de a aduce in avantaj agentii economici dintr-o tara sau alta este absurda, cu atat mai mult cu cat tarile vest-europene dezvoltate aduc ca pretext pentru a nu pierde beneficiile economice dorinta de imbunatatire a conditiilor de viata ale soferilor. Adevarul este de fapt ca occidentalii vor piata libera, din pacate, doar atunci cand avantajul este de partea lor. Sa speram ca pe 4 iulie, cand Statele Unite, promotorul libertatii si egalitatii de sanse, isi sarbatoresc ziua nationala, Europa va decide sa nu incalce principiile care au stat la baza formarii UE.