Problema asteptarii la platformele logistice incepe sa fie rezolvata de colaborarea dintre retaileri si producatori, care isi impart acelasi camion platit pe zi sa efectueze cat mai multe curse in beneficiul ambelor parti. Este posibil, insa, ca aceasta schema sa fie in dezavantajul companiilor de logistica, avand in vedere faptul ca transportatorii sunt angajati de retailer in conditiile si la pretul negociat de acestia. Deocamdata, acest gen de colaborare este la inceput, dar este posibil sa prinda tot mai multi producatori in anii ce vor urma. Timpii de asteptare la platformele key accountilor, dar si metodele de eficientizare a livrarilor catre ei au fost temele de discutie ale unui panel din cadrul conferintei Collaborative Supply-Chain de la Bucuresti.
Problemele actuale de la livrarea catre platformele logistice sunt cauzate, pe de o parte, de unii producatori care, la final de luna, constata ca nu si-au atins obiectivele de vanzare si incep sa forteze lucrurile si sa ofere retailerilor discounturi importante, iar, pe de alta parte, de retailerii care nu isi estimeaza corect vanzarile din luna respectiva. Asa ca, atat la final de luna, cat si in perioada sarbatorilor, la platformele logistice ale retailerilor ajung zeci de camioane care pot astepta zile in sir la descarcare. „La final de luna se trimit si 30 de camioane la poarta retailerului. Dar degeaba le trimiti acolo, deoarece este posibil ca nici ei sa nu fie dispusi sa le primeasca“, a explicat Catalin Olteanu, directorul FM Romania. Acesta a mai aratat ca problemele aparute la poarta retailerului s-ar putea rezolva daca s-ar trimite, de exemplu, cate cinci camioane pe rand. Insa aici intervin regulile companiilor de productie, potrivit carora o vanzare este prinsa in perioada fiscala respectiva doar daca marfa pleaca din fabrica pana la o anumita data. „Aceasta este o vanzare falsa, cu un anumit scop, care genereaza multe probleme“, a explicat Adrian Diaconescu, directorul Azuga Waters.
Catalin Olteanu a aratat ca unul din clientii companiei livreaza constant 60% din marfa in ultimele zile ale lunii. Aceasta situatie creeaza o criza a camioanelor de pe piata, mai ales in perioada concediilor, astfel ca si preturile de transport cresc. In plus, capacitatile de stocare de la retaileri se reduc considerabil, iar camioanele se transforma din mijloace de transport in depozite pe roti.
Potrivit celor prezenti la discutii, probleme nu apar, insa, si la marile companii, care beneficiaza de privilegii multiple din partea retailerilor.
Lipsa dialogului, o posibila cauza
Desi toata lumea recunoaste ca dialogul dintre companiile de retail si cele de productie s-a imbunatatit in ultima perioada, situatiile de haos de la poarta retailerilor continua sa existe. Cea mai recenta situatie de acest gen a fost in decembrie anul trecut, cand in unele orase asteptarile la descarcare au creat atat blocaje in trafic, cat si violente intre soferi. Iar in multe cazuri costurile suplimentare generate de …