Desi in 2010 importatorii de semiremorci isi anuntau intentiile de a investi in extinderea retelelor de service, aceste impulsuri au fost totusi temperate anul trecut, mai ales ca piata nu a dat inca semne de revenire spectaculoasa. Asa ca importatorii se bazeaza inca pe service-uri partenere si, pentru cresterea profitabilitatii, pe vanzarea de piese de schimb.
Cresterile sustinute pe segmentul after-sales au reprezentat una dintre politicile puse in aplicare de importatorii de semiremorci in aceasta perioada pentru sustinerea costurilor fixe.
„Am incheiat 2011 cu o crestere de 100% la distributia de piese de schimb. Cu o cifra de afaceri de doua milioane de euro doar pentru acest segment, pentru 2012 intentionam sa avem stocuri si mai mari si sa crestem in continuare“, declara Dana Bejan, managing partner CTE Trailers. Desi piata de consumabile este saturata, prezenta in portofoliu si a acestui tip de produse deschide „portite” catre clienti si pentru alte piese. Portofoliul este completat si de componente after-market, pe langa cele ale producatorilor pe care ii reprezinta, dar si de piese specializate in constructii, salubritate s.a.
„Pentru ca sunt multe echipamente second-hand de acest tip in Romania, de peste 10 ani vechime, si pentru care nu mai exista documentatie tehnica, nu mai stiu mecanicii sa le repare. Noi am specializat personalul pentru aceste vehicule si putem face cam orice reparatie e nevoie si reusim sa gasim producatori romani care fac subcomponente“, a mentionat Dana Bejan.
Pentru ca, de obicei, clientii de transport marfa generala vin in service doar pentru daune, iar restul reparatiilor sunt realizate pe cont propriu, un volum semnificativ pentru CTE Trailers e generat de vehiculele specializate. Cifra de afaceri pentru activitatea after-sales a atins 2,5 milioane de euro in 2011.
Pret constant la manopera
Anul trecut preturile pentru piesele de schimb si manopera au ramas la nivelul din 2010, dar aproape s-a dublat volumul de activitate in service.
La ora actuala, atelierul CTE Trailers functioneaza la capacitate, deci o crestere este posibila doar in cazul unei investitii. In service se lucreaza deja in doua schimburi si, desi pentru anul trecut fusese planificata o investitie in extinderea spatiului, ea a fost amanata pentru martie anul acesta. „Planificam o extindere cu 30% a activitatii, prin construirea a patru travee pentru interventii uzuale“, a completat Dana Bejan.
Si pentru Inter Cargo pretul orei de manopera s-a mentinut, insa departamentul de piese de schimb este intr-o continua dezvoltare, ceea ce a permis importatorului remorcilor Wielton in Romania sa identifice furnizori noi pentru piese si sa negocieze conditii mult mai bune de pret cu furnizorii existenti. „Anul trecut, pretul pieselor de schimb pe care le oferim a scazut la majoritatea reparatiilor“, a declarat Alex Paunescu, director general Inter Cargo.
Se mizeaza mai mult pe parteneri
Reteaua de service-uri autorizate CTE Trailers include cinci parteneri in tara – Manolo, TCI 2004, Interactiv, Labirint, ATP Exodus – iar planurile nu prevad extinderi in momentul de fata decat, poate, in service-uri dedicate autotractoarelor. CTE Trailers are 30 de angajati pentru service, cu 15% mai multi decat in 2010. Anul acesta se va angaja doar personal productiv in cazul in care se va extinde service-ul, actiune ce necesita o investitie de circa 300.000 de euro, la care se adauga costurile de administrare si de angajare de personal. In plus, de extinderea service-ului depinde si activitatea de trade-in.
In ceea ce priveste Benalu, printre colaboratori se numara service-urile producatorilor de camioane, in special cele care efectueaza sudura in aluminiu, politica ce se va mentine si anul acesta. Chiar daca in 2011 numarul service-urilor partenere Inter Cargo s-a mentinut la patru, ca in 2009, pentru anul acesta este prevazuta o extindere a retelei. Datorita cresterii constante a numarului de semiremorci Wielton in Romania, si activitatea de service s-a dezvoltat semnificativ, iar estimarile pentru 2012 vizeaza un progres de aproximativ 25%.
„Service-ul din Bucuresti lucreaza in acest moment aproape de capacitatea maxima, in crestere evidenta fata de anul trecut. In 2010 se lucra intr-un singur schimb, insa in 2011 s-a lucrat chiar si in doua schimburi, in functie de volum“, a mentionat Alex Paunescu, care a adaugat: „multi transportatori incearca sa-si rezolve problemele minore in propria curte, tendinta amplificata de criza. Unii nu tin cont de posibilitatea pierderii garantiei in situatia in care nu respecta intervalele de revizii recomandate de producator si nu le efectueaza in centrele autorizate.“
Schwarzmüller are deja in curs de autorizare trei service-uri care se vor alatura retelei de 11 parteneri deja existenti, mai ales ca volumul operatiunilor a fost in crestere in ultimii doi ani. Tocmai de aceea, in 2011 si 2010 au fost constante investitiile in echipamente. Si numarul angajatilor a crescut, de la 12 persoane direct productive in 2010 la 18 anul trecut, care lucreaza in doua ture, la capacitate maxima, desi s-a observat o diminuare a operatiunilor de cosmetizare, montaj de accesorii etc. Profitul oferit de activitatea de service este de 30%.
Chiar daca exista si tendinta de a ignora anumite operatiuni, potrivit Danei Bejan, CTE Trailers nu s-a bazat pe promotii pentru a atrage clientii in service pentru intretinere, deoarece contractele de service presupun termene mai mari de plata. „Trebuie sa crestem cifra de afaceri, dar sa avem grija ca profitul adus de cresterea cifrei de afaceri sa nu fie doar pe hartie. Partea de cash flow este primordiala in Romania acum, mai importanta decat profitabilitatea si cifra de afaceri.“
Valori diferite ale stocurilor de piese
Stocul de piese al CTE Trailers a mai crescut in 2011, ajungand la 150.000 de euro. La comanda, in functie de piesa si furnizor, se pot aduce in maximum trei saptamani componente pentru frigorifice, coltari de pereti de frigorifice s.a., si intr-o saptamana produse specifice de suprastructura. Inter Cargo s-a axat pe eficientizarea stocurilor, printr-o analiza cat mai corecta a necesarului de piese de schimb. „Nu tinem un stoc mare de piese, in acest moment se cifreaza la 80.000 de euro“, a completat Alex Paunescu. Pe de alta parte, Schwarzmüller a decis sa mentina valoarea stocului la cote ceva mai inalte, de aproximativ 500.000 de euro. Desi pana acum singurul importator de piese de schimb pentru echipamentele Schmitz era Romtrailer, care le distribuia mai departe, potrivit directorului de vanzari, Eugen Stan, producatorul vrea sa preia distributia de piese de schimb. „Este un pionierat, pe alte piete lucram cu parteneri, insa ne dorim sa avem un feed-back direct de la clienti si sa fim competitivi.“
Cele mai multe piese Benalu pot fi achizitionate din Romania, iar cele speciale, utilizate in cazul unor accidente, pot fi livrate in una-doua saptamani.