Pe 20-21 noiembrie, la Frankfurt pe Main, se va desfasura cea de-a sasea editie a conferintei „EXCHAiNGE“, focusata pe procesele din supply chain. Organizatorii au anuntat ca evenimentul intitulat „Management 4.0 – New Work & Digital Business“ va reuni „comunitatea lanturilor de aprovizionare“, incluzand aici 200 de specialisti din SCM, finante, logistica si achizitii, dar si reprezentanti de companii de diverse dimensiuni care vor discuta despre noi modele de afaceri, provocari si abordari ale business-ului, pentru o integrare reusita. Toate conceptele noi privind durabilitatea, cultura, mentalitatea, utilizarea datelor si a inteligentei artificiale trebuie intelese cat mai exact si puse corespunzator in slujba competitivitatii companiilor. Spre exemplificare, anul acesta vor fi introduse simulari ale lantului de aprovizionare, participantii urmand sa aiba la dispozitie o ora pentru a afla dintr-un scenariu real ca relatia si cooperarea interdepartamentala pot avea succes.
Vizitatorii noului concept, desfasurat in premiera impreuna cu expozitia Hypermotion (20-22 noiembrie), pot primi sfaturi privind repozitionarea afacerilor lor prin adoptarea solutiilor inovative. Punctul culminant al a evenimentului va fi decernarea, pentru al 13-lea an consecutiv, a Premiului pentru SCM, pe 21 noiembrie, anul acesta fiind introdus si un nou premiu, „Smart Chain Solution Award“, ce va onora solutiile cu potential de transformare fundamentala a lanturilor valorice traditionale.
Petra Seebauer, forta creatoare din spatele EXCHAiNGE si director general al EUROEXPO Messe- und Kongress-GmbH, afirma ca „Hypermotion si EXCHAiNGE se completeaza perfect, programul combinat acoperind o gama larga de teme de perspectiva. Acest parteneriat ofera o valoare adaugata critica pentru vizitatori si expozanti, mai ales ca EXCHAiNGE coreleaza tendintele cu functiile de baza strategice ale lantului de aprovizionare, iar Hypermotion ofera un context mai larg in care sistemele inteligente si solutiile furnizorilor pentru mobilitate, transport, logistica si infrastructura digitala prind viata.“
Deciziile strategice rapide pot face diferenta
Conferinta „Management 4.0 – afaceri noi si digitale“ ii va invata pe cei prezenti unde pot fi introduse inovatii de pionierat de-a lungul lantului de aprovizionare si ce rol ar putea avea in viitor jucatorii din afara industriei. „EXCHAiNGE inseamna mesaje clare si chiar preventive. Participantii vor afla rapid solutii de rezolvare a problemelor. Ar trebui sa fie clar pentru toata lumea ca intreruperile de orice tip afecteaza structurile dominante anterior, iar noile procese nu pot fi gestionate numai prin experienta si prin auto-instruire“, a spus Petra Seebauer, completand: „schimbarea se evidentiaza adesea ca factor critic pentru succes cand vine vorba de leadership, mentalitati si cultura. Dar ce inseamna asta in realitate dintr-o perspectiva a psihologiei de afaceri vom putea afla numai cu ajutorul exercitiilor interactive, o abordare care s-a dovedit de succes in anii precedenti.“
In plus, ca noutate, anul acesta vor fi introduse simulari ale lantului de aprovizionare, participantii urmand sa aiba la dispozitie o ora pentru a afla dintr-un scenariu real ca relatia si cooperarea interdepartamentala pot avea succes. „Simularea live ilustreaza intelegerea rolului propriu si importanta acestuia pentru lantul de aprovizionare“, este de parere Andrea Walbert, managing partner al PMI Production Management Institute GmbH, care va simula in laboratorul Hypermotion, pentru o ora, un lant de aprovizionare. Experimentul are la baza o companie fictiva de sucuri de fructe, „The Fresh Connection“, care se confrunta cu provocari tipice in cadrul pietei sale. Simularea cere participantilor sa identifice si sa elimine punctele slabe din cadrul lantului de aprovizionare al companiei, intr-un timp foarte scurt. „O ora nu e suficienta pentru a arata potentialul complet al acestei simulari de afaceri. Totusi, putem oferi o perspectiva buna asupra impactului deciziilor lantului de aprovizionare asupra rezultatelor operationale si a capitalului de lucru al companiei de sucuri. Cu doar cateva decizii strategice importante, care trebuie luate de participantii la simulare, demonstram interdependenta dintre capacitati, inventar, managementul furnizorilor si al clientilor.“
Deciziile privind lantul de aprovizionare pot afecta alte domenii ale companiei
Pe langa cunostintele tehnice, aceasta simulare pune accent si pe intelegerea si constientizarea obiectivelor conflictuale, dar si pe complexitatea proceselor din lantul de aprovizionare. „Instruirile periodice au adesea o abordare unidimensionala in educarea continutului tehnic. Prin utilizarea simularilor de business sau a jocurilor de management, cea de-a doua dimensiune a principiilor managementului lantului de aprovizionare este abordata destul de bine: constientizarea si intelegerea legaturii dintre deciziile legate de lantul de aprovizionare si efectele lor asupra altor domenii ale companiei. Aceasta se numeste perspectiva «End-to-End» sau o intelegere holistica a lantului de aprovizionare“, a explicat Andrea Walbert. Ea considera ca intelegerea rolului si importantei proprii pentru lantul de aprovizionare, precum si luarea deciziilor mutuale, utilizand abordari structurate de rezolvare a problemelor de catre echipa, sunt puse in practica in cadrul acestei simulari de afaceri. In acelasi timp, si concurenta ii poate motiva pe participanti.
De-a lungul anilor de simulari, Andrea Walbert constata ca cele mai mari diferente in modurile de actionare s-au putut observa intre diferite nationalitati si culturi, varsta si sexul nefacand diferenta. „In simulare trebuie luate multe decizii sub presiunea timpului. Germanilor le place sa analizeze pe larg, nedorind sa ia decizii fara o evaluare detaliata a tuturor faptelor, in vreme ce participantii de alte nationalitati abordeaza sarcina mai degraba intuitiv si relaxat.“
Concluziile obtinute in aceasta simulare pot fi apoi transpuse de participanti in companiile din care fac parte. „Ei vor avea o perspectiva foarte buna in ceea ce priveste sarcinile din departamentele de achizitie, productie, SCM si vanzari, trebuind sa ia decizii strategice si tactice in aceste domenii. Ca urmare, este foarte importanta relationarea buna si durabila cu clientii, pentru a indeplini in mod eficient, la fata locului, cerintele lor pentru o calitate tot mai buna.“ Cel mai important efect consta insa in intelegerea interdependentelor din punct de vedere functional, a proceselor decizionale si a indicatorilor cheie de performanta. Perspectivele noi, obtinute pe parcursul simularii, pot ajuta la o intelegere mai buna a obiectivelor globale ale lantului de aprovizionare si a impactului asupra mediului de afaceri.
„Daca invatam sa recunoastem si sa acceptam perspective diferite, descoperim noi posibilitati.“
Bettina Bohlmann, managing partner 3p Procurement Branding GmbH, este de parere ca subiectul transformarii digitale este legat clar de ideea mai larga a culturii si a mentalitatii, un lucru recunoscut acum pe scara larga. „O schimbare culturala incepe cu o intelegere clara a acesteia. Cu cat intelegerea comuna a factorilor si a mecanismelor implicate este mai profunda, cu atat eforturile de optimizare sunt mai eficiente.“
Insa angajatii percep si descriu o cultura existenta in mod diferit fata de directorii sau conducerea companiei, ca urmare trebuie identificat un numitor comun pentru schimbare. „Daca prin «numitor comun» intelegem claritate cu privire la propria responsabilitate si deschidere catre schimb de cunostinte si experienta, atunci acesta este una din cheile succesului in transformarea digitala. Luarea in serios a ideii de schimbare inseamna a avea curajul de a lasa in urma modele familiare si structuri traditionale. Numai cand invatam sa recunoastem si sa acceptam perspective diferite descoperim noi posibilitati“, a punctat Bettina Bohlmann, completand: „managerii trebuie sa devina modele prin conduita personala. Daca ei imbratiseaza ideea de a oferi angajatilor responsabilitate, dar si autonomie decizionala in domeniile lor de competenta, atunci parametrii pot fi definiti impreuna.“
In cazul in care sunt cautate echipe capabile sa faca fata provocarilor complexe din lantul de aprovizionare, care se pot lupta cu incertitudinea, ambiguitatea si schimbarile rapide, mediul de afaceri poate fi mentinut prin eliminarea buclelor de comunicare ineficiente. „Angajatii si managerii sunt deseori ocupati in a se proteja pe ei insisi sau in a-si proteja realizarile si domeniile lor de expertiza, chiar si in cadrul sedintelor. Acest lucru blocheaza colaborarea inter-departamentala din cadrul proiectelor. Intalnirile ar trebui sa se axeze pe gasirea de solutii, dar si pe transparenta, astfel incat angajatii sa vada cine lucreaza in prezent si la ce si sa inteleaga obiectivele si rezultatele dorite. Aceasta este singura modalitate de a transforma fragmentele intr-o imagine coerenta.“
Insa atunci cand procesele se schimba este de asteptat sa nu se urce toti oamenii la bord. Iar cei care stau in cale nu sunt neaparat ignoranti sau incompetenti. Sunt angajati valorosi, carora ar trebui sa le fie intelese motivatiile si procesele de gandire. Scopul, la urma urmei, este de a atrage toti angajatii si echipele care lucreaza pentru aceleasi obiective, insa aceasta este o reala provocare pentru manageri. „Comenzile venite de sus nu sunt de ajutor. Leadership-ul inseamna a fi o persoana abordabila – calitate pe care unii manageri nu au inca o prioritara. De asemenea, leadership inseamna sa explice orice anunt si promisiunea de a-l respecta pana la capat. Mai mult, feedback ul este o parte vitala a acestui aspect“, a mai spus Bettina Bohlmann.