Deoarece de la 1 ianuarie 2012 nu se mai pot inmatricula in Europa decat utilitare Euro 5, putinele lansari de vanuri din 2011 au vizat trecerea la aceasta motorizare, iar modificarile de design exterior sau interior au fost minime
Alaturi de modelele prezentate efectiv in premiera in 2011 – Fiat Ducato, Ford Transit, Iveco Daily si Volkswagen Crafter – trebuie mentionat vehiculul complet electric Renault Kangoo ZE, expus, e drept, la IAA Hanovra 2010, dar intrat in competitia pentru trofeul Vanul Anului 2012, pe care a si castigat-o. Vehiculul, care costa 20.000 de euro fara TVA, se produce deja in serie si a si primit comenzi pentru 15.000 de unitati numai pentru Franta, tara in care guvernul sprijina vanzarea de masini electrice prin acordarea unei subventii de 5.000 de euro.
Kangoo ZE este disponibil cu doua si cinci locuri si are aceeasi capacitate de incarcare (2,4-4,6 m3) si acelasi nivel de confort ca varianta diesel si o sarcina utila de 650 kg. Computerul de bord a fost modificat pentru a indica numarul de kilometri pe care vehiculul ii parcurge in functie de energia disponibila in baterii, iar capacitatea bateriei este afisata in orice moment, ca si consumul instantaneu de energie.
Motorul electric e alimentat de la o baterie Li-Ion de 22 kWh care asigura o autonomie de circa 170 km pe parcurs combinat. Vehiculul este cel mai eficient in trafic aglomerat cu multe opriri, deoarece, cand se opreste la semafor, motorul electric nu foloseste niciun fel de energie, in timp ce sistemul recupereaza energie la franare. In asemenea conditii se poate rula si 200 km, pe cand atunci cand se conduce cu viteza ridicata in zone cu dealuri bateria se consuma in mai putin de 80 km.
Renault ofera o garantie de doi ani fara limita de kilometri sau de trei ani (in limita a 100.000 km) si pana la cinci ani (in limita a 100.000 km) pentru sistemul de propulsie electric.
Unul dintre atuurile Kangoo ZE in fata competitorilor pentru Vanul Anului 2012, cu toate suspiciunile legate de masinile electrice, a fost costul mic de productie, datorat faptului ca este fabricat pe aceeasi linie ca toate modelele Kangoo. Solutia constructiva de montaj al bateriei sub podea, in pozitie centrala, a permis nu numai folosirea acelorasi componente de caroserie si a acelorasi roboti in procesul de productie, ci si mentinerea dimensiunilor modelului cu combustie interna. La versiunea cu ampatament normal, lungimea de incarcare este de 4,21 m, iar volumul variaza intre 3 si 3,5 m3. Podeaua plata are o lungime maxima de incarcare de 2,5 m (cu scaunul pasagerului rabatat), iar latimea dintre arcadele rotilor este de 1,21 m, ceea ce permite incarcarea unui europalet. In varianta Maxi, ampatamentul este extins cu 40 cm, avand o lungime totala de 4,6 m. In configuratia Maxi cu doua locuri, Kangoo ZE atinge o capacitate maxima de incarcare de pana la 4,6 m3, iar lungimea utila maxima este de 2,9 m. Iar varianta Maxi cu cinci locuri are un spatiu de 2,4 m3 pentru bagaje.
Tot in 2010, dar numai pentru piata australiana, a fost lansat si Ford Ranger, care din toamna anului trecut este disponibil si in Europa. Acesta a fost conceput separat de „geamanul“ sau din trecut, Mazda B2500, si are deocamdata doar cabina dubla (cu bena de 1,21 m3, printre cele mai mari din clasa sa), dimensiuni generoase (5.359×1.850 mm), o sarcina utila record, de 1.350 kg, si o capacitate de tractare a unei remorci de 3.350 kg.
Interiorul este confortabil, cu finisaje de buna calitate, comenzi ergonomice si 23 de spatii de depozitare.
Ranger este disponibil cu doua motoare: unul cu patru cilindri, de 2,2 l, Duratorq TDCi, cu cuplu maxim de 375 Nm si 150 CP, si unul cu cinci cilindri, de 3,2 l, Duratorq TDCi, cu cuplu maxim de 470 Nm si 200 CP. Ambele sunt disponibile cu o cutie de viteza cu sase trepte oferita atat cu schimbator manual, cat si automat. Pentru cei care vor un motor mai mic este disponibil cel de 2 l si 150 CP (in 2012 va fi lansat si unul de 125 CP, cu transmisie manuala), cu turbosuflanta cu geometrie variabila, care pentru versiunile 4×2 asigura un consum de numai 8,3 l/100 km pe parcurs combinat.
In functie de aplicatii, clientii pot opta pentru modele 4×2 sau 4×4. Calitatile off-road ale noului Ranger se datoreaza diferentialului compact de pe axa fata, complet reproiectat, axei spate reinnoite, cu rapoarte mai scurte de transmitere, sau casetei de transfer robuste, cu control electronic atat pentru cutiile de viteza manuale, cat si automate, care permite trecerea de la 4×2 la 4×4 „greu”, in orice moment, prin rasucirea unui buton dispus pe consola centrala. In modul 4×4, soferul beneficiaza de cuplu ridicat la turatii mici, precum si de o putere de franare suplimentara cand vehiculul coboara in panta, ceea ce face mai sigure urcarea si coborarea unor dealuri abrupte.
Si ESP include un modul off-road, care recunoaste cand masina se deplaseaza pe drumuri dificile si modifica sistemul astfel incat sa asigure un echilibru intre stabilitate si interventiile usor intarziate.
Ducato propune un interior mai elegant si patru motoare noi
Noul Fiat Ducato este neschimbat la exterior, dar are un interior mai elegant si patru noi motoare MultiJet turbodiesel cu injectie directa, cu puteri intre 115 si 177 CP, toate Euro 5, oferite in tandem cu cutii de viteze cu cinci sau cu sase trepte. Nivelul consumului a fost redus cu 9 pana la 14%: cel mai economic propulsor, MultiJet II de 2 l, dezvolta 115 CP la 3.700 rpm si un cuplu maxim de 280 Nm la 1.500 rpm, cu un consum declarat de producator de 6,4 l/100 km si un nivel al emisiilor de 169 g/km. Eficienta sporita se datoreaza faptului ca MultiJet II permite pana la opt injectii directe pe ciclu, fata de sase, la MultiJet I. Consumul a fost redus si gratie sistemului Start& Stop, oferit optional cu motorizarile de 2,3 l.
Pentru a raspunde cererii anumitor piete, Fiat a introdus ESP care include ASR, BAS si LAC (Load Adaptive Control), oferind in continuare optional ESP pe pietele mai sensibile la pret. Dupa Fiorino si Doblo, Fiat propune si la Ducato Traction+ (sistem de control al tractiunii care imbunatateste manevrabilitatea pe sosele cu aderenta mica) si optiunea Eco: Driving Proffesional, dezvoltata special pentru Fiat Professional, care analizeaza date precum consumul de combustibil, rulajul si impactul greutatii transportate, dand recomandari pentru un mod de conducere economic. Datele pot fi procesate prin intermediul unei platforme web cunoscute sub numele de eco: Drive Fleet, care face posibila imbunatatirea costurilor de exploatare a flotei prin reducerea uzurii si cu pana la 15% a consumului de combustibil.
Pentru clientii care doresc 4×4, Fiat ofera solutii dezvoltate in parteneriat cu un carosier francez.
Trecerea la Euro 5 a prilejuit majoritatii producatorilor de vehicule comerciale usoare reproiectarea blocului motor pentru reducerea cilindreei, in paralel cu eficientizarea injectiei si combustiei, astfel incat motoarele obtinute sa consume mai putin, dar sa ofere o putere si un cuplu chiar mai mari decat ale vechilor versiuni. Noul motor dispune de un bloc din fier forjat, cu o constructie care a favorizat reducerea vibratiilor, iar turbosuflanta cu supapa pe evacuare optimizeaza cuplul disponibil la orice turatie, ceea ce ofera mai multa placere la condus.
Pentru a indeplini normele Euro 5, motorul de 2,3 l MultiJet (de 130 CP) este completat de un sistem EGR, controlat de ECU (computerul central al vehiculului), care asigura recircularea partiala a gazelor de evacuare.
Noua constructie mai simpla a injectorului, care reduce cu 40% numarul de componente, face posibila cresterea presiunii de injectie de la 1.600 la 1.800 bar si optimizarea combustiei. Noile motoare au un interval de servisare mai mare, de pana la 48.000 km.
Pe langa versiunea deja cunoscuta de 3 l VGT (177 CP la 3.500 rpm si 400 Nm la 1.400 rpm, cel mai puternic motor diesel in patru cilindri, produs de Fiat Powertrain Technology), Ducato mai are doua propulsoare de 2,3 l, de 130 si 148 CP.
Gama de motorizari diesel include si varianta pe benzina si CNG, de 3 l, care dezvolta 136 CP. Iar pentru motorizarile de 3 l este disponibila transmisia automatizata.
Noul Ducato are interioare reinnoite, tapiterie in culori vii – rosu si gri – si bord in doua nuante, pentru mai mult rafinament. Consola centrala a fost reproiectata, integrand complet sistemul de sonorizare si oferind spatiu pentru sustinerea sistemului de navigatie Tom-Tom „my port“. Interiorul este organizat foarte practic: clipboardul este in continuare disponibil, compartimentul central cu cheie este suficient de mare incat sa incapa un laptop, iar cel de pe partea pasagerului, care poate fi si racit, poate prelua o sticla de 1,5 l. Ducato ofera mai multe posibilitati de ajustare a scaunelor, care, alaturi de aranjarea volanului si a cotierelor, asigura o pozitie confortabila pentru orice sofer.
Printre dotarile optionale se numara Cruise-Controlul si directia asistata cu putere variabila (pentru MultiJet de 130 si 150 CP).
Combinatiile diferite de sasiu, motor si caracteristici mecanice ofera circa 2.000 de variante diferite atat pentru transport de marfa (opt capacitati de incarcare, de la 8 la 17 m3), cat si pentru transport de persoane sau sasiuri pentru carosat.
Motoare noi, mai economice, pentru Ford Transit
Ford a lansat noul Transit cu o noua motorizare Puma de 2,2 l care indeplineste normele Euro 5 pe baza EGR si a unui filtru de particule, consuma cu aproape 15% mai putin decat generatia anterioara si are interval de service mai mare, de 50.000 km. Noul model vine cu ESP standard si Hill Launch Assist, o izolatie mai buna a cabinei si modificari minore la designul exterior si interior. Iar garantia anti-coroziune a crescut de la opt la 12 ani.
Noul motor Duratorq TDCi de 2,2 l este disponibil cu 100, 125 si 140 CP – versiunea cu tractiune fata – respectiv 150 – cea cu tractiune pe spate – cu un cuplu maxim de la 310 la 385 Nm (pentru modelele cu tractiune pe spate), iar cutia de viteze manuala cu sase trepte a fost dezvoltata pe aceeasi baza ca si cea de la Mondeo. Ford a modificat si transmisia cu sase trepte MT82 pentru versiunile cu tractiune pe spate, pentru a imbunatati fiabilitatea.
Alta noutate e introducerea sistemului de incarcare a bateriei cu energia recuperata la franare, precum si a sistemului de management avansat al bateriei, care presupune incarcarea acesteia de la alternator pana la 80%. Ulterior alternatorul este oprit, astfel incat, daca se poate recupera energie la franare sau la rulare libera, aceasta sa se poata stoca oricand in baterii. Asfel, si consumul de combustibil este mai redus, deoarece alternatorul nu mai este nevoit sa lucreze continuu.
Transit are acum un nou pachet ECO, disponibil pentru intreaga gama, ce include Auto Start/Stop si limitator de viteza ce poate fi dezactivat. Producatorul mai propune pe Transit doua versiuni noi ECOnetic – una cu ampatament scurt (SWB) si, in premiera, una cu ampatament lung si acoperis mediu. Sistemului Start/Stop, standard pe ECOnetic, i se datoreaza o reducere a consumului de 3-4%, la care se adauga 1-2% din partea sistemelor de management al bateriei si de incarcare a acesteia. In total, noul ECOnetic asigura un consum de combustibil cu pana la 8,5% mai mic fata de vechiul ECOnetic SWB. Potrivit producatorului, modelul compact SWB consuma numai 6,55 l/100 km cand este echipat cu limitator de viteza fix, iar nivelul de CO2 emis este de 173 g/km. Pachetul ECO include si un indicator de schimb al treptei de viteze, care recomanda schimbarea la o turatie de numai 1.700-1.800 rpm, cand motorul nu pare sa dea semne ca este solicitat prea tare, insa consumul este mult mai bun cand motorul este putin subturat.
Printre optionale se numara stergatoare cu un sistem de degivrare rapida a parbrizului, precum si o camera pentru mersul cu spatele si cuplarea unei remorci. La exterior, singura noutate e grila de plasa pe care se afla logoul Ford, care acum a fost vopsit in argintiu. Iar cifrele care indica puterea si greutatea modelului sunt colorate cu albastru.
Motor Euro 5 mai economic, ESP9 si confort sporit cu noul Daily
Noul Iveco Daily, care va fi produs din 2012 pentru Europa, America Latina si China, continua sa fie cel mai puternic van de pe piata, avand o sarcina utila de 4,7 t (pentru variantele autosasiu ale modelului de 7 t greutate totala), un volum util de 17,2 m3 si un nou motor Euro 5 de 3 l si 205 CP. Deoarece reducerea consumului de carburant a fost una din prioritatile inginerilor Iveco, noul model consuma cu circa 10% mai putin, asa cum declara producatorul. S-a urmarit insa si cresterea sigurantei, gratie noii generatii ESP9, si un confort interior apropiat de cel din autoturisme. Noul Daily a beneficiat doar de un facelift la partea din fata si la interior. Grila radiatorului a fost modificata, logoul cromat Iveco fiind frumos reliefat pe un fundal argintiu. Partea de jos a calandrului a ramas libera, acoperita doar cu un gratar de plastic care lasa aerul sa intre cat mai bine, pentru a asigura racirea eficienta a motorului Euro 5.
Faceliftul frontal creste coeficientul de aerodinamicitate si reduce zgomotul, la acest aspect contribuind si constructia antifonata a capotei. Farurile sunt noi si integreaza luminile de zi, obligatorii in EU. Usile se deschid acum la 64o (cu o treapta intermediara la 40o), facilitand coborarile si urcarile succesive in cabina, inerente in distributia urbana. Usile din spate ofera o deschidere de aproape 2 m, pentru incarcarea mai usoara a marfurilor voluminoase, iar inaltimea interioara de 2,10 m permite si celor mai inalti operatori sa intre cu usurinta in compartimentul destinat marfii.
La versiunile furgon, scaunul soferului a fost mutat cu 10 mm mai in spate si ofera mai multe posibilitati de ajustare, pentru o pozitie de conducere cat mai confortabila. Volanul poate fi reglat pe o plaja de 45 mm pe directie axiala. Pedalele au fost rearanjate, iar coloana de la cutia de viteza a fost mutata, oferind mai mult spatiu pentru picioarele soferului. La interior se mai remarca panoul de bord nou cu instrumente de bord reproiectate, materiale noi si sistem de control al climatizarii.
Una dintre cele mai utile functii de care poate dispune soferul Daily este sistemul de telematica Blue&Me, dezvoltat de Fiat si Microsoft, la care se adauga cel de fleet management conceput in colaborare cu Qualcomm.
Noul Daily poate fi echipat optional cu sistemul de navigatie de ultima generatie TomTom Go Live 1.000, cu un ecran de 4,7" cu trafic HD si IQ Routes, tehnologie capabila sa calculeze si sa recomande cele mai bune rute.
In diferite combinatii de sasiu, motor, ampatament si caroserii specifice, Daily este disponibil in peste 7.000 de configuratii, iar ca furgon este oferit cu opt volume diferite de incarcare, de la 7 la 17,2 m3, cu o sarcina utila de peste 4 t (4,7 t in cazul versiunilor sasiu-cabina).
Gama de motoare este extinsa si poate satisface orice nevoi, de la distributie urbana pana la camionete pentru constructii, uz municipal sau camper. Daily poate fi comandat cu sase motorizari tubodiesel Euro 5: trei de 2,3 l (cu 106, 126 si 146 CP) si trei de 3 l (146, 179 si, in premiera, 205 CP). La acestea se adauga doua motorizari „heavy duty” de 3 l, care indeplinesc normele EEV, turbo diesel, precum si una pe gaz natural, de 146, 170 si, respectiv, 140 CP. Motoarele de 2,3 l folosesc tehnologia Multijet+, cel mai modern sistem de injectie comon-rail. La motorul de 146 CP VGT, turbina de la turbosuflanta a fost complet reproiectata, pentru mai multa eficienta.
Motoarele de 3 l sunt aceleasi lansate in 2010, cu mici imbunatatiri, atat la versiunile Euro 5 light duty, cat si la cele EEV heavy-duty. Principala inovatie la motorul de 3 l o constituie turbosuflanta cu doua turbine, care actioneaza in trepte si contribuie la livrarea a 205 CP, cea mai mare putere din aceasta clasa.
Noul sistem EGR asigura o recirculare mai eficienta a gazelor arse dupa racirea acestora. Iveco a dezvoltat si o versiune pe metan, care arde fara a produce o cantitate mare de emisii, ceea ce il face preferat pentru aplicatiile urbane. Motorul de 3 l Natural Power dezvolta 136 CP si poate functiona la nevoie si pe benzina. In acest sens, vanul care merge pe gaz este echipat cu un rezervor de 14 l.
Aceste motorizari sunt oferite cu cutii de viteze cu cinci sau sase trepte imbunatatite fata de cele lansate in urma cu trei ani in ceea ce priveste controlul si schimbul mai rapid al treptelor. De asemenea, transmisiile sunt acum si mai usoare. Cutiile automate AGile sunt disponibile in combinatie cu toate motorizarile, cu exceptia celei de 205 CP.
Noul Crafter, mai usor si mai economic
Noul Volkswagen Crafter, lansat la inceputul lui 2011 pe piata europeana, are o sarcina utila cu pana la 90 kg mai mare si isi propune sa fie mai economic si mai fiabil, in conditiile reducerii nu numai a consumului de carburant, gratie noilor motorizari TDI, ci si a costurilor de intretinere.
Noul Crafter furgon dispune acum de motorul TDI de 2 l si 109, 136 sau 163 CP, care inlocuieste propulsorul precedent, de 2,5 l, si determina o scadere a greutatii proprii a vehiculului.
Compartimentul de marfa al noului Crafter este generos (4.300×1.780x mm util Lxhxl) si permite transportarea unei game diversificate de marfuri, atat din punct de vedere al volumului (14 m3), cat si al greutatii (1,5 t). Accesul se face cu usurinta, fie prin spate, unde cele doua usi au deschidere la 180o, fie prin laterala din dreapta, unde usa culisanta acopera aproape o treime din lungimea compartimentului de marfa (latime 1.300 mm si inaltime 1.820 mm).
Noul Crafter este dotat standard cu sisteme de blocare electronica a diferentialului (EDS), de control al tractiunii (ASR), de anti-blocare a rotilor la franare (ABS) si cu ESP. Vehiculul mai dispune, in varianta furgon, de air-bag pentru sofer si semnalizatoare pe peretii laterali, astfel incat intentia de a schimba directia de mers sa fie cat mai evidenta.
Cabina este spatioasa si confortabila, cu geamuri laterale cu actionare electrica in echiparea standard, ca si inchiderea centralizata, cu telecomanda. Deasupra scaunelor soferului si al pasagerului sunt montate doua compartimente de depozitare din plastic, pe care sunt prinse parasolarele. Deasupra consolei centrale, unde este sistemul de iluminat interior, mai este un spatiu mic pentru un portofel sau alte obiecte mici.