Euro NCAP dezvăluie lista celor mai sigure utilitare ușoare disponibile pe piața europeană, pe baza unei evaluări a echipării cu sisteme de evitare a accidentelor și a performanțelor acestora.
Imaginea care se conturează este una de îmbunătățire lentă, dar constantă, multe van-urifiind mai bine echipate decât erau în urmă cu un an, cu sisteme care funcționează mai bine. În cazul în care producătorii au făcut actualizări mai substanțiale ale vehiculelor lor, se observă îmbunătățiri mari ale performanțelor, iar unul dintre acestea este FIAT Ducato care devine prima furgonetă care obține rating-ul de platină.
Anul trecut, Euro NCAP a atras atenția asupra nivelului scăzut de echipare cu echipamente de siguranță a van-urilor. Aceste vehicule, care sunt alegerea preferată a curierilor și a întreprinderilor mici, petrec mult timp pe șosea și, din cauza dimensiunilor și masei lor, reprezintă un pericol mai mare pentru vehiculele mai mici și pentru utilizatorii vulnerabili ai drumurilor în cazul în care sunt implicate într-o coliziune.
În câțiva ani, noua legislație îi va obliga pe producătorii de dube să monteze sisteme de evitare a accidentelor de bază, deja disponibile pe scară largă pe autoturisme. Între timp, rating-urile Euro NCAP pentru van-uriau ca scop încurajarea producătorilor să instaleze rapid sisteme mai avansate.
Pentru această versiune, Euro NCAP a revizuit 19 van-uricare reprezintă cea mai mare parte a van-urilorvândute în Europa. Doar un singur van evaluat a primit calificativul “nerecomandat”, față de 5 anul trecut. În timp ce Fiat Talento a fost scos din producție, Opel/Vauxhall Movano este acum construit pe o nouă platformă Stellantis și primește o medalie de bronz.
Renault Master a obținut, de asemenea, o medalie de bronz în acest an, datorită unor îmbunătățiri mici, dar notabile, aduse sistemelor sale de viteză și de asistență pe bandă. Geamănul său, Nissan Interstar (fostul NV400), primește și el aceste îmbunătățiri, însă, deocamdată, încă nu dispune de un sistem de frânare de urgență autonomă (AEB) și, prin urmare, rămâne în categoria Nerecomandat.
Renault Trafic a fost reproiectat și siguranța sa a fost îmbunătățită considerabil de la ultima testare. Acum dispune de un sistem AEB robust ca opțiune și sare la o clasare cu medalie de argint, devenind astfel unul dintre vehiculele cel mai mult îmbunătățite în acest an.
Cu toate acestea, noul FIAT Ducato este câștigătorul clar, ocupând primul loc pe lista din acest an. Clasat anul trecut pe poziția de bronz, vehiculul a suferit o transformare majoră în materie de siguranță și dispune acum de un set de senzori avansați, oferind AEB pietoni și AEB bicicliști, și excelează în aceste teste. Cu un scor general de 88%, Ducato a depășit concurența și a devenit primul van comercial cu rating de platină.
Din păcate, celelalte vehicule Stellantis cu care Ducato își împarte platforma – Peugeot Boxer, Citroën Jumper și Opel Movano – nu au primit același upgrade de echipare și rămân pe poziții mai jos în clasamentul medaliilor decât omologul lor Fiat.
Din lista lungă de nominalizaţi pentru competiţia internaţională „Van of the Year Award 2022”, juriul de presă pan-european (IVOTY) a selectat modelele finaliste, care îşi dispută cea mai prestigioasă distincţie a industriei de profil. Ediţia din 2022 este cea de-a 30-a din istoria Van of the Year şi reuneşte atât utilitare tradiţionale, propulsate de motoare diesel, cât şi o selecţie de vanuri electrice.
Iniţial au fost 14 modele de vehicule comerciale uşoare, lansate de 11 producători, dintre care membrii juriului IVOTY vor selecta câştigătorul. Acesta din urmă va fi premiat în noiembrie, în cadrul următoarei ediţii a Solutrans, expoziţia de profil organizată la Lyon, în Franţa.
Odată cu intrarea în cea de-a 30-a decadă, filosofia şi obiectivele rămân neschimbate, în ciuda nivelului ridicat de tehnologizare şi inovare atins de producătorii care încearcă să se alinieze tendinţelor pieţei. „Principalul criteriu pe care îl urmărim la Van of the Year Award este contribuţia vehiculelor la atingerea standardelor de eficienţă, siguranţă, sustenabilitate şi ecologie ale industriei de profil. Pentru a fi eligibil, fiecare candidat trebuie să fie model nou, intrat în producţia de serie până la finalul anului pentru care primeşte premiul şi să aducă o contribuţie tehnologică semnificativă comparativ cu generaţia anterioară”, a delarat Jarlath Sweeney, preşedintele IVOTY.
Pe parcursul acestui an, cei 24 de membri ai juriului IVOTY au evaluat modelele candidate, pregătindu-şi voturile, care vor fi calculate de către o organizaţie independentă, respectiv Asociaţia de Transport Rutier.
Finaliştii pentru IVOTY 2022 sunt: Fiat Ducato, vanurile electrice Stellantis din gama mică (Citroën é-Berlingo, Peugeot Partner, Opel Combo-e şi Toyota Proace City Electric), Renault Express, Renault Kangoo şi Mercedes-Benz Citan II, Toyota Proace Electric şi Volkswagen Caddy 5.
În acelaşi timp, la Solutrans va fi decernat şi premiul „International Pick-up Award 2022”. Această distincţie, acordată la fiecare doi ani camionetelor de 1 tonă – evaluate din perspectiva utilităţii lor în aplicaţiile cărora le sunt destinate – a fost disputată anul acesta între Isuzu D-Max, Jeep Gladiator şi Toyota Hilux. Testele pentru desemnarea câştigătorului au fost organizate în Croaţia.
02.10.2020
Ultimul număr: Septembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit