Odata cu dezvoltarea infrastructurii, desi timida momentan, vehiculele pe gaz natural comprimat incep sa fie tot mai prezente pe piata din Romania. Iveco este primul producator care si-a propus tinte ambitioase si pentru Romania in ceea ce priveste cresterea unitatilor pe gaz vandute, pentru acest lucru avand la dispozitie aici o flota demo formata din cinci Daily CNG si doua Stralis NP.
Vincenzo Nicolo, director general Iveco Romania, a declarat ca tehnologia pe gaz este disponibila in portofoliul Iveco de multi ani, insa apare in continuare problema retelei de distributie. „Suntem in discutii cu toti actorii, inclusiv cu Guvernul Romaniei“, tinta fiind obtinerea unor facilitati fiscale la inmatricularea unui vehicul pe gaz, similar celor oferite pentru masinile elecrice.
Potrivit planului de investitii anuntat deja de Asociatia CNG Romania, in 2019 vor exista 10 statii de alimentare cu CNG pe plan local, iar Vincenzo Nicolo sustine ca Iveco are cativa clienti spanioli care detin flote de camioane si in Romania si sunt interesati sa investeasca in cateva statii de alimentare cu LNG (gaz natural lichefiat), asteptand doar sa aiba la dispozitie terenul.
In prezent exista o statie CNG la Ramnicu-Valcea construita pentru nevoile proprii ale Antares, in mare parte, dar si pentru terti. Urmeaza cea de la Bucuresti prin GDF Engie, care este deja functionala, urmand a fi data in folosinta in primul trimestru din acest an. „Noi am alimentat deja acolo cu Stralis si cu Daily si am facut testele de presiune. Un plin la Stralis l-am facut in 15 minute“, a precizat Vincenzo Nicolo.
La randul sau, Eduard Jiros, manager dezvoltare retea in cadrul Iveco, a mentionat ca intre timp a aparut o alta statie de CNG in Pantelimon, unde isi alimenteaza Mega Image camionul Stralis NP400 folosit in teste de la Iveco Truck Services si un Daily CNG, deja achizitionat de Practicom si utilizat pentru distributia Mega Image.
Pentru a fi mai aproape de clienti, Iveco va construi o statie proprie de alimentare cu CNG in punctul de lucru al dealerului de proprietate de la Brasov, insa momentan proiectul este in stand by. „Aceasta statie ne va folosi la alimentarea flotei demo, nu va fi pentru clienti. Inaugurarea ei tine de deschiderea clientilor pentru aceasta tehnologie“, a explicat Eduard Jiros. Acesta crede ca piata incepe sa se dezvolte, iar clientii incep sa fie din ce in ce mai deschisi la vehiculele cu propulsie alternativa, in special la cele pe gaz. Problema autonomiei e rezolvata, poate parcurge 1.600 km intre alimentari. Un dezavantaj al vehiculelor pe gaz erau pana acum si intervalele de service mai dese, insa inginerii Iveco au reusit sa le reduca de la 75.000 la 90.000 km.
Prima statie LNG e disponibila la Ruse
Daca pe gaz natural comprimat infrastructura este deja aici, pe gaz lichefiat (LNG) vorbim de proiecte de statii, pentru care Iveco a inceput discutii cu diversi furnizori. „Ca idee de proiect ne referim la Bucuresti si Timisoara, acesta din urma fiind un punct important de intrare in tara, in timp ce Bucurestiul va fi un punct de aprovizionare pentru cursele pana la Constanta. Stim ca si la Constanta mai exista niste proiecte ale unei companii austriece, pe care le asteptam cu interes“, a punctat managerul de dezvoltare a retelei. Pe termen scurt insa, compania mizeaza pe terminalul de la Ruse, construit de un client bulgar care a investit in flota mixta CNG-LNG, inclusiv statiile aferente de CNG, iar acum, in premiera in tara vecina, si intr-o statie LNG. De altfel, aceasta statie este luata in calcul de Iveco Romania, care are in plan sa ofere clientilor in acest an si un Stralis mixt – gaz comprimat, gaz lichid – deoarece sunt cereri venite din partea anumitor transportatori care activeaza in Comunitate si care sunt presati de propriii clienti sa intre pe acest segment.
In ceea ce priveste optimizarea de cost venita in urma folosirii acestui tip de propulsie, Eduard Jiros considera ca este prematur sa facem un astfel de calcul pentru Romania, unde inca nu se poate vorbi de un pret al gazului cata vreme sunt doar doua puncte de distributie. Unele companii, a explicat acesta, in special cele mari, au investit in statiile proprii, dar au existat si greseli de achizitie, companii mai mici care au dorit sa-si ia un vehicul second-hand pe GPL si abia dupa achizitie au vazut ca este pe metan, adica alimentate cu CNG. „Probabil ca pretul va fi intre 3,7 si 3,8 lei/kg, insa intre diesel si gaz nu va conta pretul in sine, ci diferenta intre cele doua. Aceasta tehnologie este viabila numai pentru cei care fac multi kilometri, iar totul depinde de cat de repede vrea clientul sa-si recupereze investitia. De exemplu, Anglia si Spania au reglementat ca diferenta intre diesel si gaz sa fie constanta timp de 10 ani“, a mai detaliat Eduard Jiros.
40 de Iveco pe gaz in 2018
Pentru anul acesta, tinta de vanzari de vehicule pe gaz este de circa 40, din care 10 pe gama grea si 30 pe gama light, cu noul Daily, care va putea intra in flotele transportatorilor de persoane, deoarece acest profil de business nu este afectat de lipsa unei retele, dat fiind faptul ca vehiculele se intorc la punct fix. „Pentru autotractoare sunt in discutii cu o companie care activeaza pe plan international. Pentru clientii de transport pe distante lungi incercam sa facem o rata care, chiar daca este mai mare decat la diesel, are un impact mult mai bun in business. Nu trebuie decat sa le oferi un camion demo, sa se convinga de consum si de costul unui plin, apoi facem niste calcule al caror rezultat il raportam la numarul de kilometri si deja avem o alta perspectiva. De exemplu, in 800.000 km, avantajul TCO – gaz versus diesel – ar trebui sa fie aproape de 30.000 de euro“, a detaliat oficialul Iveco.